Halloj!! Vi har köpt ett en plans hus från 75 på 110 kvm. Besiktnigsmanen har slagit ner på ventilationen, då huset blivit för tätt efter fönsterbyte. Det sitter idag en luftvärmepump och är direkt verkande el. Så då är frågan om det är värt att sätta in ett FTX system eller om man bara skall borra in ventiler i väggen

Mvh Fredrik
 
Enklare, snabbare och billigare än att borra in ventiler i väggen är att ta bort en del av fönstrets tätlist.

Huruvida FTX ska installeras beror primärt på två saker:
1) Vilken komfort vill ni ha inne? (värme/kyla/drag)
2) Går det någorlunda lätt att dra ventilationsrör i huset?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Enklare, snabbare och billigare än att borra in ventiler i väggen är att ta bort en del av fönstrets tätlist.

Huruvida FTX ska installeras beror primärt på två saker:
1) Vilken komfort vill ni ha inne? (värme/kyla/drag)
2) Går det någorlunda lätt att dra ventilationsrör i huset?
Är ju hyfsat stor vind att dra på så är ju inga problem. Känns ju jävligt b att ta listen på fönstren då borrat jag ju hellre hål
 
FTX är den tekniskt bästa lösningen. Bra ventilation till låg energiförbrukning. Den kommer kunna hjälpa tillatt sprida värmen från luftvärmepumpen lite bättre också.
En investering ni inte kommer ångra!

Annars ser jag det som att sätta in friskluftsventiler är ett okej budgetalternativ. Fast skulle nog inte göra det själv då jag gärna slipper kallras.
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
Hur kom besiktningsmannen fram till att ventilationen var ett problem?

De fönster från mitten av 70-talet som jag har sett, var alla byggda med tvåglas och för maximal täthet, med den teknik som då fanns.
Sedan är ett hus från 70-talet inte direkt tätt som en u-båt även om det har fått nya fönster. Det bör/ska sitta friskluftventier i ex. tvätt/grovkök.
Kanske ska du avvakta och se hur ni upplever inneklimatet.

Tänk på att nya friskluftventiler kommer att kräva mer uppvärmning. Ett FTX-system är då bättre men kommer med en prislapp.
 
Jag hade valt FTX alla dagar i veckan.
Upplevde en stor nackdel med ventiler i ytterväggarna hos svärföräldrarna för nån vecka sedan. Helvete vilket oväsen det bli när det blåser kraftigt ute!
Vi har mekanisk ventilation både till och frånluft (typ FTX) och vi hör inte alls att det blåser ute.
Med en stor vind kan du lätt placera FTX aggregatet där uppe.
 
Går i samma tankar som ts om vad som kan bli bäst. Snappade upp nånstans att vanliga ventiler vid fönster funkar bäst med element under. Har ingen källa på de och vet ej om de stämmer. Men om det gör det så kanske de är en sämre idé ihop med direktverkande el om ni vill snåla med värme från elemten i hopp om att ll pumpen ska sköta de mesta
 
I och med att det är en stor investering vill man ju veta om det kommer göra någon direkt skillnad.
 
När vi satte in FTX var det som dag och natt i skillnad.
Det var också strax efter fönsterbyte.

Jag vill påstå att det är lika som ha fönstret öppet nånstans i jämförelse infriskluftskännsla, inte dragit :)
 
Fredrik8908 Fredrik8908 skrev:
Är ju hyfsat stor vind att dra på så är ju inga problem.
Vi har våra rör till FTX-systemet mest dragna i kattvindarna där uppe.
Bara ett par rör ligger i bjälklaget, längs takstolarna.
Inte i vägen, lättinstallerat, och lätt att värmeisolera.
 
Fredrik8908 Fredrik8908 skrev:
I och med att det är en stor investering vill man ju veta om det kommer göra någon direkt skillnad.
Ekonomiskt är det en tveksam affär.
Det är enbart ur ventilationskomfort/värmekomfort och ev risk för fukt/mögel/hälsa som investering i FTX-system ska ses.
Med en eftervärmare går det att få en behagligare temp på tilluften. Huruvida man anser att det behövs eller inte är en högst personlig preferens, dvs hur känslig man är för drag/kyla/värme. Det går att köra utan eftervärmare, men har man en installerad från början så har man möjlighet att höja temp på tilluft om det visar sig att ngn i hushållet inte tycker att komforten är tillfredsställande.

Är man det minsta känslig för drag/kyla så är ett FTX-system bra.
Det säkerställer god ventilation och minimerar risken för fukt/mögel. Det luktar inte instängt eller ngt annat, utan friskt när man kommer in utifrån.
70-talshus med självdrag är inte kända för sin överdrivna ventilation - tvärtom.

Ett grovt räkne-ex:
Anta årsförbrukning för enbart uppvärmning: 10 000 kWh.
Anta att ventilationen står för 20% av uppvärmningsbehovet.
Ventilationen kostar då 2 000 kWh/år.
Anta att ett FTX-system återvinner 85% av värmen, dvs 1 700 kWh/år.
Anta ett elpris om 1.50 kr/kWh.
Besparingen blir 2 550 kr/år.
Från besparingen ska dras årlig kostnad för filterbyte, och ev OVK-kontroll.
Det ska vägas mot den totala investeringskostnaden för ett FTX-system.
 
Om det är ett problem eller inte beror ju helt på er egen upplevelse, är ni fem personer och alltid imma på badrumsspegeln är det nog dags att göra något, är ni två och borta mycket kanske ni inte behöver göra något? men mitt 70-tals hus blev ett mycket trevligare hus med FTX och nya täta fönster.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.