Hej!
Finns inte mycket om detta ämne i gamla trådar så ställer frågan igen. Vi ska just totalrenovera ett badrum, och funderar på svart blandare i handfatet, svart blandare/dusch, svarta gångjärn på duschhörnan. Jag kan tycka det ser snyggt ut i butik, men är ytterst tveksam till underhållet. Är rädd det blir kalkfläckar, och att rengöring med sura medel kan skada färgen, och att det för det mesta ser smutsigt ut (utom den korta stunden mellan rengöring och nästa användning). och att detaljerna kanske repas av ringar, vid rengöring osv. Det är ju metall under och bara en tunn lackering.

En badrumssäljare menade att "jo det behövs torkas av efter varje användning men det är ju inga problem. Bottenventilen i handfatet är värst men den kan man ju byta ut då och då".Inte vet jag hur andra familjer fungerar, men här känns det ganska orealistiskt. Medan andra menar det är inga problem alls med svart. Hmmm.

Vi har mjukt till medelhårt vatten, 4-6, kommunalt. Någon som själv har svarta blandare och andra detaljer? Mycket tacksam för råd!
 
  • Gilla
SANDRA JOHANSSON1 och 1 till
  • Laddar…
T
Som sagt, ni får torka av blandarna efter varje användning annars har ni vita blandare efter några år;)
 
Vi har svarta blandare i både dusch och handfat. Sädar badrummet noga en gång i veckan. Vilket räcker. Har en microtrasa som jag använder å torkar av vid behov.

Vi har även en glasvägg med spröjs som oxå skrapas av med skrapa efter varje dusch o städas en gång i veckan.

Så snyggt! Skulle ALDRIG välja krom! Men det är ju en smaksak. Vi har inte haft våra mer än 3 månader, men kompisarna har haft i ca 3 år å deras är superfina ännu. Men som sagt, en gång i veckan städning.
 
  • Gilla
qwert4545
  • Laddar…
D
Oj, har precis hämtat hem nya vitvaror till badrummet, allt i svart
De såg verkligen snyggt ut, tänkte aldrig hur det blir med städningen haha :rofl:
Får återkomma när renoveringen är klar.
 
Blandaren är ju det lilla problemet jämfört med duschväggen som snabbt ser riktigt trist ut. Har inte heller haft vårt så länge men upplever inte duschblandaren som ett stort problem, inte heller profilerna till duschväggen. Tycker tvärtom man ser mindre skit på de svarta prylarna är kromade. Glaset på duschväggen är en annan femma som sagt och bra mycket jobbigare att hålla efter än de svarta grejerna. Kommer bli svarta profiler i det andra badrummet också.

Bottenventilen känns som att den är mer utsatt men kommer köra på det i andra badrummet i alla fall.
 
G
Har ett nyrenoverat badrum med svarta detaljer. Vi har svarta blandare från Gustavsberg, svart duschpaket från Damixa, svarta infästningar till duschen (Macro Grace Swing), svarta handtag till fönster (Hoppe) osv. Dock vit toalett. Så långt går jag inte :)

https://www.macrodesign.se/grace-swing
https://www.gustavsberg.com/se/produkter/blandare/tvattstallsblandare/product/GB41218051 53/tvattstallsblandare-estetic-matt-svart/
https://damixa.se/takduschpaket-1-p1893

Det håller sig oväntat bra och snyggt, det enda jag kan anmärka på är blandarna i tvättstället som är av en utsökt korkad design där vattnet lägger sig kvar på både handtag och pip. De verkar dessutom vara av en sämre kvalitet då den ena gått sönder 2 gånger på 3 månader samt att de orsakar rost på tvättstället. Gustavsberg svarar inte på våra mail så de avskriver jag som företag som varit bra men nu är skräp, ungefär som Bahco.
 
  • Närbild av svart tvättställsblandare med vattenfläckar och texten "hot cold" på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på svart kranfot med rostfläckar på vit tvättställyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle vara kul att höra mer om hur det har gått för alla med svarta blandare och dusch, nu när det har gått ett tag? Är de fortfarande fräscha? Funderar själv lite på svart till badrummet i nya huset :thinking: det är ju så snyggt.
 
Kan man få lite liv i den här tråden?
Ni som funderade på svart, hur blev det?
Vi står också i valet och kvalet men är också orolig för att färgen ska släppa och att det blir mer svårstädat.
Det är också andra gången jag läser att en svart blandare ger rostfläckar på handfatet... Har även läst det i ett omdöme på Bauhaus.
 
BUMP :) Jag vill gärna också veta hur det gått för er med svarta blandare... skulle vara bra att veta hur länge de håller innan vi bestämmer oss...
 
Jag har inte fått rostfläckar men sammanfattat så är svart inte det mest hållbara alternativet, men det finns säkert nivåskillnader beroende på kvalité. Det är ju lite problematiskt att det inte går att skrubba, men det gör ju inte mässing heller tex. Men den mässingen jag har iaf får patina, detsamma gäller ju knappast för det svarta. Sen kan man ju ställa sig frågan vad alternativet är. Det vanliga kromade är väl mest praktiskt men känns kanske inte så kul längre? Allt som inte är krom kommer vara ”känsligare”.

Tillägg att en vanlig handfatsblandare håller sig fräsch längre, men det kan finnas idé att skippa svart i typ dusch och till bottenventiler.
 
  • Gilla
Pegasusus och 1 till
  • Laddar…
Hej, vi har haft INR mattsvart blandare i handfat och dusch i ett år nu. Jag tycker det fungerar över förväntan, hade räknat med ett evigt torkande och putsande men inte alls. Vi torkar av handfatsblandaren då och då, och duschen rengörs varannan vecka. Det är allt.

Nu har vi kalkfattigt vatten i vår kommun, men vi får absolut kalkfläckar. Konstigt nog tycker jag det syns mer på våra kromade än svarta detaljer! Vi har även svarta gångjärn och handtag på MARCO duschväggen och det fungerar också bra. Vid val av blandare, ta en modell som inte har "vattenfällor" på ovansidan. Dvs helst ska det vara ytor som vattnet rinner av direkt.

Beror säkert litegrand på vilken typ av färg tillverkaren har, utförande och såklart vattenkvalitet. Men vi är nöjda, snyggt är det också. Hade dock aldrig valt t.ex. en duschvägg med svarta ramar och "spröjs" eller liknande. Det blir för mycket ytor där vatten kan samlas. Ett tips är också att lägga lite bilvax på alla ytor där man är rädd för fläckar. Mycket enklare att torka av och vattnet rinner av lättare. Rengör INTE med starka medel efteråt, då är vaxet borta igen.
 
  • Gilla
plainEx
  • Laddar…
Tack för input och tips Manfreds och Badmania! (y)
 
Så här ser våra ut efter ca 2 år. Handfat och duschblandare. Fabrikat Tapwell. Min erfarenhet säger att man MÅSTE rengöra tvättställsblandaren efter varje användning. Duschblandaren får mer naturlig avrinning. Dock är den skavd rätt så rejält.
 
  • Tvättställsblandare från Tapwell med synliga vattenskador och skavanker som använts i 2 år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller i en svart duschblandare med synliga slitage och skador i ytan nära anslutningsleden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mindre roligt när färgen börjar skava av på en brunn, inte direkt lätt att göra något åt detta nu.. 1,5 år gammalt badrum
 
  • Nedtagen taklampa på golvet, oren, delvis demonterad med synlig ledning och fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller trasig kompaktpuder, inuti synlig, på kakelgolv, röd penna i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle aldrig köpa svart blandare igen, vi har en del kalk i vattnet. Bottenventilen är nästan värst. Först å främst är de betydligt dyrare än kromade så jag har väl lackat om den typ 7 ggr :).
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.