Jaha nu blev man förbannad igen...
Vi bygger nytt hus och förra året ringde jag telia och hörde mig för om telefon flytten.
Inga problem det kostar 560kr även om vi måste gräva och lägga ner rör från en stolpe och rör kan du hämta gratis. Hurra !
Och det gjorde jag samt grävde ner också en telefon tekniker kom och tittade och vi konstaterade att en luftledning till min El stolpe skulle duga fint. MEN jag fick inte göra någon telefonflytt anmälan eftersom det var 1år framåt innan flytten skulle genomföras. Och för 2 veckor sen när jag ringde och vill ha telekablen dragen i röret samt anmäla min flytt Ja då har Telia ändrat reglerna så nu ska dom räkna på det hela och skicka mig en offert !!! Det är ju så man kan gråta.. Men man måste då kunna ringa andra tele leverantörer och be om offerter eller ?? Jag vill ha 24Mbit det är ända kruxet. Någon som har haft denna erfarenheten ???
 
Så jag kan klara mig med 975kr om jag ringer 90200. Jaha det var det jag gjorde nu och hon sa att man för göra en offert förfrågan och det tar 25 arbetsdagar... Väntar .
Någon som betalat 975kr för en telefoniflytt till ett nybyggt hus efter mars i år ???
 
Hejsan,

Ger inte mycket för telia! >:(

25 dagar tills de behandlar ärendet. Från behandlig tar det ca 5 veckor innan man får offert.
Leveranstid 5-7 veckor efter order beroende på om man avsäger sig ångerrätten! Vid beställning skriver man även på att minst en tjänst hos telia måste tecknas under 12 månader, fint va!

Man blir ju galen. Det som irriterar en mest är att man får olika besked varje gång man pratar med Telia!

Vi har ialla fall beställt nu o hoppas få kabeln inkopplad i början av september!

Kaisa K
 
Draven: nix

975 gäller inte längre så tyvärr
 
T
Kaisa K skrev:
Hejsan,

Ger inte mycket för telia! >:(

25 dagar tills de behandlar ärendet. Från behandlig tar det ca 5 veckor innan man får offert.
Leveranstid 5-7 veckor efter order beroende på om man avsäger sig ångerrätten! Vid beställning skriver man även på att minst en tjänst hos telia måste tecknas under 12 månader, fint va!

Man blir ju galen. Det som irriterar en mest är att man får olika besked varje gång man pratar med Telia!

Vi har ialla fall beställt nu o hoppas få kabeln inkopplad i början av september!

Kaisa K
Och vad hamnar prislappen på ?
Sen verkar det hela helt knasigt att veta att man fått betala 975kr och nu upp emot 50000kr. Vi har inte som sagt erhållit offerten ännu, men det måste väl finnas andra leverantörer som också vill vara med och eventuellt ha lägre priser???
Tele2 Spray... ska man inte höra med dom ??

Sen vad fan är detta ...?
http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=/link.do?channelId=-75889&pageTypeId=01238057535

Man blir ju tokig...

Priser - Telia Bas
Priset gäller tillsvidare och endast vid beställning via webben. Samtliga priser är inklusive moms.

Bindningstiden för abonnemanget är 3 månader.


Abonnemangspriser:
  Telia Bas
  Engångsavgift    675 kr*  
  Månadsavgift    125 kr  
  Flyttningsavgift inom eller till annat
 riktnummerområde    450 kr*  
  Installationsavgift    350 kr**  
  Överlåtelseavgift    500 kr*  


*Priset gäller tillsvidare och endast vid beställning via webben. Ordinarie pris (vid beställning på annat sätt): Engångsavgift 975 kr och flyttningsavgift 550 kr.
Om nät saknas tillkommer nätanslutningsavgift, offereras separat.

Om du även har ett bredbandsabonnemang hos oss flyttas det automatiskt med. För flyttning av bredband utgår en separat avgift på 595 kr.

**Om en teletekniker utför installationsarbetet i bostaden.


Det är alltså detta man ska betala upp till 50000kr för (det understrukna...)  :'(


 
Detta har PTS beslutat:

http://www.pts.se/Nyheter/pressmeddelande.asp?ItemId=4814

men det gillade inte Telia som har överklagat och detta gäller nu (citerat från det svar jag fick från PTS):

"
PTS har tagit ett beslut om Telia Soneras skyldigheter att ansluta hushåll till det fasta telenätet. Men Telia Sonera har överklagat detta beslut till länsrätten, som i sin tur har inhiberat beslutet. Det innebär att beslutet inte gäller tillsvidare. Länsrätten ska nu utreda frågan och avgöra vad som gäller. Detta innebär att TeliaSonera för närvarande inte har någon skyldighet att ansluta bostäder till det allmänna telefonnätet.
"

Jag råder er att ta kontakt med PTS, de är intresserade att höra hur Telia beter sig....
 
MG68 skrev:
Detta har PTS beslutat:

[länk]

men det gillade inte Telia som har överklagat och detta gäller nu (citerat från det svar jag fick från PTS):

"
PTS har tagit ett beslut om Telia Soneras skyldigheter att ansluta hushåll till det fasta telenätet. Men Telia Sonera har överklagat detta beslut till länsrätten, som i sin tur har inhiberat beslutet. Det innebär att beslutet inte gäller tillsvidare. Länsrätten ska nu utreda frågan och avgöra vad som gäller. Detta innebär att TeliaSonera för närvarande inte har någon skyldighet att ansluta bostäder till det allmänna telefonnätet.
"

Jag råder er att ta kontakt med PTS, de är intresserade att höra hur Telia beter sig....
Jag har mailat PTS ...
 
Och fick detta som svar...


"Telia har under tiden mellan ditt första och ditt andra samtal med dom, ändrat policy, och låter nu slutkunderna betala en större del av installationskostnaden än tidigare.

Telia har ingen skyldighet enligt lagen om elektronisk kommunikation att tillhandahålla telefoni till slutkunder som idagsläget saknar det. Telia kan därför ta ut dom summor du nämner utan att bryta mot lagen om elektronisk kommunikation.
"

:'(
 
Vilket då får mig att fundera på om inte ett muntligt löfte för 1 år sedan inte borde gälla än idag med tanke på att de sa "det kommer att kosta ...kr, men du kan inte beställa flytten idag."
 
På detta forum finns många olika diskussioner om Telia och företagets ändrade vilkor för nybyggnationer...

Jag försvarar inte Telias prissättningar på något sätt och kommer själv att få betala en hel del pengar den dag jag vill få in telefon i mitt nybyggda hus. Men å andra sidan betalar jag ju för att ansluta huset till vatten, el och avlopp också, så varför inte tele? Borde inte det också finnas med i budgeten?  :-/

Finns det någon som kan svara på vilket företag som gladeligen lägger ut i runda slängar 50000 kr för varje nybyggnation och debiterar kunden som antagligen snabbt som tusan byter till annan operatör ca 1500 för detta arbete? Inte många...så varför ska Telia göra det?

Är det för att Telia just är Telia?  

From 1 januari 2005 släpptes Telias monopol på telefonnätet och man kan därefter välja vilken befintlig teleoperatör man själv vill ha, både när det gäller abonnemang och ringkostnader. Om man ringer till någon av dessa operatörer för att ansluta telefon till ett nybyggt hus så får man som kund själv bekosta det alt hänvisas man till Telia för att operatören inte vill betala för utbyggnaden, så än en gång, varför ska Telia betala när ingen annan op gör det? Ska Telia betala utbyggnaden av telefonnätet åt alla andra?

Det är ju helt och hållet upp till en själv vilken telefonoperatör som ska dra in telefon i huset. Om nu Telia är så dåliga så är det väl bara att välja någon annan?! Eller?

De som har fått ett pris som senare inte gäller måste väl ändå vara medvetna om att saker och ting förändras? En husoffert gäller ju ofta i bara en mån och ett lånelöfte i tre...

Till er som lyckades beställa telefon innan 1 mars säger jag bara grattis! :DTill oss andra är det bara bita i det sura äpplet och leta upp det bästa och billigaste alternativet! Precis som med allt annat involverat i ett husbygge!  ;)


 
Problemet är att telias monpol inte är släppt.

Det är det på pappret men inte i verkligheten, detta eftersom telia fortfarande äger stationerna och betydligt värre. samtliga gamla kabelvägar och deras servitut. Detta omöjliggör i många fall alla försök till kunkerens.

Konkret fall jag har brottats med var en bredbandsutbyggnad. På ena sidan vägen ligger kommunens ledningar, både signal och vatten så där är det fullt. på andra sidan står telias stolpar med gott om kapacitet kvar. Iom ombyggnad så har stolparna idag betydligt lägre last än de är dimensionrade för. Finns det någon möjlighet att använda dessa stolpar som vi betalade med skattemedel. nix.

Annat fall som drabbade en kollega. De skulle korsa en telia kabelgata som var några meter bred. Telia krävde ett 7 siffrigt belopp för detta, de erbjöd sig dock att ta över avtalet med kunden som de redan hadde förlorat i upphandlingen.

Det är på grund av sådanna faktorer som telias faktiska monopol kvarstår och kommer att kvarstå mycket länge till.
 
Chamade skrev:
Det är ju helt och hållet upp till en själv vilken telefonoperatör som ska dra in telefon i huset. Om nu Telia är så dåliga så är det väl bara att välja någon annan?! Eller?
Jaha du, någon annan..? kommer förmodligen betyda ännu högre prislapp...
Tyvär kan jag inte se på det hela så positivt som du gör , men jag antar att du inte blev erbjuden hela paketet för 560kr...

Min offert har inte anlänt till brevlådan ännu men när den anländer kommer jag förmodligen ta en whisky innan jag öppnar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.