Dom har väl satt en styrregel på plattan först. Svårt att hålla den torr eller står huset löst på plattan?
 
J Joak skrev:
Dom har väl satt en styrregel på plattan först. Svårt att hålla den torr eller står huset löst på plattan?
Inte som de satte dit först, men det finns en regel på insidan som sedan fästs i plattan. Men en regel som finns utanför plastningen till isoleringen (i installationsskiktet) och som får torka innan OSB och gips kommer på plats ser jag inte som något större problem.
Sektion av en yttervägg och grund med beteckningar för isolering, OSB, gips och väggblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Ja, vatten mellan plast och isolering låter inte roligt.

När de reste väggarna till vårt hus så regnade det också, men väggelementen kom väl inplastade, med färdig panel på utsidan.
[bild]
R roli skrev:
Vad sa KA?
Hej
Dum fråga men, den plasten som hänger ner är det inte plasten som är överhänget från väggen, mina såg också ut så, men när jag ställde mig på stegen och tittade var ovansidan helt bar, då hade det regnat någon timma, men då fick de fart och plastade ovan kanten
Har varit i kontakt med en person på LTH idag och diskuterade läget, ska prata med en fukttekniker från Anticimex i morgon och sedan kontakta husleverantören
Tyvärr är en hel del hus stomresta på samma sätt utan att ägarna egentligen vet om
hur det ligger till
Men som sagt sista ordet är inte sagt än
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 1 till
  • Laddar…
Känns som detta förstoras upp något, låter på som att det bara är att riva hela huset på vissa kommentarer. Om jag förstår det rätt så kommer väggblocken plastade med 2 tum tum påsatta. Ingen gips eller osv på väggarna?

Är inget stort jobb att ta bort den andra 2 tvåan från golvet räknat skära upp plasten och köra igång avfuktaren när huset är tätt. Det kommer torka upp på ett par veckor, tid som ändå behövs för att resa innerväggar dra vent och el så ingen försening av bygget.........
Kanske har missuppfattat något men så hade jag gjort iaf..........
 
E egge80 skrev:
Känns som detta förstoras upp något, låter på som att det bara är att riva hela huset på vissa kommentarer. Om jag förstår det rätt så kommer väggblocken plastade med 2 tum tum påsatta. Ingen gips eller osv på väggarna?

Är inget stort jobb att ta bort den andra 2 tvåan från golvet räknat skära upp plasten och köra igång avfuktaren när huset är tätt. Det kommer torka upp på ett par veckor, tid som ändå behövs för att resa innerväggar dra vent och el så ingen försening av bygget.........
Kanske har missuppfattat något men så hade jag gjort iaf..........
Hej
Du har kanske en poäng här, men problemet är att väggarna är klädda på insidan med spånskiva, men jag har funderat på om det går att borra ett antal hål i nederkant strax ovanför syllplasten så att man kommer in i styrregeln och sedan blåsa in luft i varannat så att luften kommer ut i vartannat hål, så man får cirkulation, vet ej om det fungerar, men en tanke jag fick, sen borde man ha varm luft och det vet jag inte hur man löser
Allternativet att ta ner spånet men de är klamrade så de får då bytas
 
Det du missuppfattat är väl att leverantören säger sig inte vilja göra detta, att det inte är någon fara.
 
S stle skrev:
Köpt ett prefab hus från Värsåsvillan som stomrestes i ösregn, regnade 13 mm under dagen, där syllen framförallt låg och badade i en bassäng av vatten, men även hammarbanden låg helt öppna, där regnet kunde rinna ner mellan plasten och isoleringen, min fråga till er, vad hade ni gjort i detta läget, när då säljaren säger, - Ingen fara, det torkar ut, det tar några veckor, sen är det lugnt. Jag är bara lekman inom området men känner ändå oro, eftersom man hört och läst hur svårt det är att torka trä som blivit fuktigt och framförallt instängt bakom plast, när då sk. experter hävdar att trä över 17% rel. fuktighet inte får byggas in i väggen

Tacksam för svar
Stefan
Helt oacceptabelt om plasten stänger in fukten! Det spelar ingen roll vad säljaren säger. Han vill snabbt få affären klar utan krångel. Om Du är med i Villaägarna så kontaktar Du deras kundtjänst och ber att få tala med deras byggexperter som hjälper till gratis med att tala om vad Du skall göra konkret. Du har ju trumf på hand som skall betala fakturan från hussäljaren. Stå på Dig!
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Det som var rätt intressant var att se hur Gert Wingårdh med fru byggde i husdrömmar. Båda deras hus på fastigheten byggde de under väderskydd.

Om nu "lite regn" inte är så farligt kan man undra varför en av Sveriges mest erfarna arkitektfamiljer bygger med sån kontroll att de inte får in fukt.

Så TS. Stå på dig!
Och som sagt. Uttryck inte oro utan var mer rak på sak "Det här är inte bra. hur ska vi hantera detta, få ut eventuell fukt och efterkontrollera att ingen skada uppstått"
Då är det upp till dem att bevisa hur de ska hantera det.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
E egge80 skrev:
Känns som detta förstoras upp något, låter på som att det bara är att riva hela huset på vissa kommentarer. Om jag förstår det rätt så kommer väggblocken plastade med 2 tum tum påsatta. Ingen gips eller osv på väggarna?

Är inget stort jobb att ta bort den andra 2 tvåan från golvet räknat skära upp plasten och köra igång avfuktaren när huset är tätt. Det kommer torka upp på ett par veckor, tid som ändå behövs för att resa innerväggar dra vent och el så ingen försening av bygget.........
Kanske har missuppfattat något men så hade jag gjort iaf..........
Om du följer och läser länken jag skickade i inlägg #3 (och alltså läser SP's rapport också) så kommer du upptäcka att det blir mögel även om trären syll blir blöt under byggtiden, och då har vi alltså inte ens någon plast eller isolering.
Jag tycker byggbranschen borde omvärdera sin åsikt om att det inte gör något att regelstommen blir blöt under byggtiden, att det torkar upp sen.
Ja de har ju iofs rätt i att det torkar upp, men då finns det redan mögel där.
 
Stå på dig och vik inte en tum. Dom värdelösa byggarna som försöker kringgå och ljuga att det bli bra ska ha ett helvete. Hade en liknande upplevelse när vi byggde. Tog musten ur en med advokater o fukttekniker och försening. Men vi fick rätt till slut.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
OXYD
Tycker man ser detta på många byggen. Stommen står och flyter i vatten.
 
S
E egge80 skrev:
Känns som detta förstoras upp något, låter på som att det bara är att riva hela huset på vissa kommentarer. Om jag förstår det rätt så kommer väggblocken plastade med 2 tum tum påsatta. Ingen gips eller osv på väggarna?

Är inget stort jobb att ta bort den andra 2 tvåan från golvet räknat skära upp plasten och köra igång avfuktaren när huset är tätt. Det kommer torka upp på ett par veckor, tid som ändå behövs för att resa innerväggar dra vent och el så ingen försening av bygget.........
Kanske har missuppfattat något men så hade jag gjort iaf..........
är väl ingen som sagt något ens i närheten att huset måste rivas? Jag tycker vi verkar vara ganska överens om att plasten måste bort, sen år jag extremt tveksam till att det torkar med isoleringen på plats men det är bara min bedömning att isoleringen måste bort...

görs inte detta däremot så kan man lika gärna riva huset sen för mögelskadorna kommer bli dyra att åtgärda.

Av just denna anledning kommer jag aldrig förstå hur man vågar köpa modulhus.

med lösvirke så är regnet inget problem förutom under syllen då enligt den där rapporten.
 
Fukt vid resning av prefabhus är ett stort problem inget man skall vifta bort. Sedan kan jag inte förstå varför man inte har gått över mot plåtsyllar i större utsträckning. När jag var inom byggbranschen så ställde vi väggreglarna i trä på 10mm distanser i plåtsyllar. Detta var dock utfakningsväggar vid större entreprenader. Sist jag var med i småhussvängen så var det tryckimpregnerade syllar som gällde. En metod som inte heller funkade och som man har gått ifrån för länge sedan.

Skall det vara ett torrt bygge så måste det vara ett väderskydd. Detta är inte 100 procent säkert men det närmaste man kan komma. När en entreprenör säger att det går utan så skall man dra öronen åt sig för det är ärligt talat ren tur med vädret.

Tyvärr så måste kunden ställa krav för att bygga under väderskydd och det är även kunden som kommer att få ta kostnaden för denna.
 
Appendix Appendix skrev:
Det som var rätt intressant var att se hur Gert Wingårdh med fru byggde i husdrömmar. Båda deras hus på fastigheten byggde de under väderskydd.

Om nu "lite regn" inte är så farligt kan man undra varför en av Sveriges mest erfarna arkitektfamiljer bygger med sån kontroll att de inte får in fukt.

Så TS. Stå på dig!
Och som sagt. Uttryck inte oro utan var mer rak på sak "Det här är inte bra. hur ska vi hantera detta, få ut eventuell fukt och efterkontrollera att ingen skada uppstått"
Då är det upp till dem att bevisa hur de ska hantera det.
Anledningen till att inte fler bygger så är för att det är för dyrt.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Anledningen till att inte fler bygger så är för att det är för dyrt.
Ja. Jag ifrågasätter inte kostnaden. Men samtidigt har vi komplexa byggmetoder i detta landet och ett klimat som går mot mer och mer regn vilket gör att vi vid blöta byggen bygger in fukt.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.