BirgitS
Ja, det är arkitekter som är utbildade i hur man får till så bra planlösningar som möjligt utifrån ägarens behov.

Sen kan man förstås också fråga vänner och här i forumet.
 
En arkitekt ja, men som BirgitS säger kan du gärna lägga upp en ritning och dina tankar här så får du många bra idéer att ta med till arkitekten för att slutföra planerna. vi brukar tänka rätt bra här, och det kan spara dig några timmars arkitektarbete :)
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Bolla med forumet och bekanta, vänd och vrid på olika alternativ så ni har en bra känsla innan ni går till en arkitekt eller byggare.

Upp med bilder och ritningar på planlösning och läget på huset. Ta även med budget och ideer/önskemål så man lätt kan bedöma vad ni är ute efter.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bolla med forumet och bekanta, vänd och vrid på olika alternativ så ni har en bra känsla innan ni går till en arkitekt eller byggare.

Upp med bilder och ritningar på planlösning och läget på huset. Ta även med budget och ideer/önskemål så man lätt kan bedöma vad ni är ute efter.
Tack alla för fina svar.

På ritningen har ja försökt visa vad som är gjort. Samt en pil för ny -> där vi ska ha ny entre in i huset, det är bättre då det är mot gatan. Grov entre bakom hus, och idag används stora rummet som är öppnat. Där det står Rum med balkongdörr som ingång.

De röda prickarna är bärande, men jag undrar om någon vet ifall något annat är bärande ?

Är matsal som gränsar mot kapprum bärande vägg?

Alternativ 1, öppna köket mot vardagsrum, aväxla bärande balk. Kapprum/hall blir tvättstuga.

Alternativ 2, öppna hall/kapprum mot matsal, ha köket där. Låt gamla köpet bli tvättstuga.

Det är oerhört svårt att få till det.

Matsal ska ha en ny balkongdörr i framtiden då den gränsar till söder mot trädgården för en ny altan.

Då blir groventre /hallen en tvättstuga istället.
 
  • Handritad planritning av hus med markerade bärande punkter, planerad entre och möjliga ombyggnadsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När det gäller bärande väggar brukar de som kan sånt fråga efter när huset byggdes, hur det är uppbyggt, konstruktionsritningar, sektionsritning mm.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller bärande väggar brukar de som kan sånt fråga efter när huset byggdes, hur det är uppbyggt, konstruktionsritningar, sektionsritning mm.
Har bara detta just nu, byggår är 1920.
 
Man behöver få ett hum om hur huset är byggt och dess längd- och breddmått. Fotografier utifrån kan förklara mycket. Det verkar vara tillbyggt i omgångsr.
 
J justusandersson skrev:
Man behöver få ett hum om hur huset är byggt och dess längd- och breddmått. Fotografier utifrån kan förklara mycket. Det verkar vara tillbyggt i omgångsr.
 
  • Vitputsad tvåvåningshus med rött tegeltak, övre vind med två små fönster och grönskande buskrad framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Traditionellt rött och vitt hus med grönt gräsmatta och blommande rhododendronbuskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar från foton och ritning att döma att ytterväggarna är murade helstensväggar. Man kan göra håltagningar för t.ex. dörrar i sådana väggar men helst inget mer. Väggarna i husets mitt i längsgående riktning är bärande hjärtväggar, antagligen av plank. De går att avväxla genom balkar på lagom långa sträckor. Troligen så är de putsade, så räkna med många säckar bråte. Huset är säkert tillbyggt men det är svårt att lista ut på vilket sätt. Gaveldelen med nuvarande badrum känns inte som original, inte minst med hänsyn till att den stör symmetrin, men tidigare utseende är inte uppenbart.

Det är ett charmigt och vackert hus, på en fin tomt, som förtjänar omvårdnad. Att få till en bra planlösning som samtidigt gör huset rättvisa är inte enkelt. Självklart måste ni engagera en arkitekt, ni löser det inte på egen hand. Jag tycker ni ska fundera extra mycket på ljusförhållandena. Därför är det intressant att öppna upp mellan kök och vardagsrum för att få ljus rätt igenom huset.
 
J justusandersson skrev:
Jag antar från foton och ritning att döma att ytterväggarna är murade helstensväggar. Man kan göra håltagningar för t.ex. dörrar i sådana väggar men helst inget mer. Väggarna i husets mitt i längsgående riktning är bärande hjärtväggar, antagligen av plank. De går att avväxla genom balkar på lagom långa sträckor. Troligen så är de putsade, så räkna med många säckar bråte. Huset är säkert tillbyggt men det är svårt att lista ut på vilket sätt. Gaveldelen med nuvarande badrum känns inte som original, inte minst med hänsyn till att den stör symmetrin, men tidigare utseende är inte uppenbart.

Det är ett charmigt och vackert hus, på en fin tomt, som förtjänar omvårdnad. Att få till en bra planlösning som samtidigt gör huset rättvisa är inte enkelt. Självklart måste ni engagera en arkitekt, ni löser det inte på egen hand. Jag tycker ni ska fundera extra mycket på ljusförhållandena. Därför är det intressant att öppna upp mellan kök och vardagsrum för att få ljus rätt igenom huset.
Det är så vi se det men blir ändå lite konstigt med kök i mitten av huset kanske, är osäker. Medans att ha det i matsalen ger större storlek. Svårt och vet innan man kan uppleva det på något sätt. Kanske ha kök i matsal samt öppna upp i mitten också. Det är jättesvårt.

Iom att det är väldigt lite gammalt bevarat så vill jag försöka få till något som känns stilrent och fräscht och ljusa färger.
 
Kök i mitten är naturligt bara man kan komma dit på ett enkelt sätt med matkassarna när man har handlat. I ert fall tror jag på två principer: 1) Utgå från den befintliga rumsstrukturen och gör bara små ändringar och 2) Ta vara på dagsljuset. Vardagsrum i väster och så mycket ljus från alla håll i husets mitt.
 
J justusandersson skrev:
Kök i mitten är naturligt bara man kan komma dit på ett enkelt sätt med matkassarna när man har handlat. I ert fall tror jag på två principer: 1) Utgå från den befintliga rumsstrukturen och gör bara små ändringar och 2) Ta vara på dagsljuset. Vardagsrum i väster och så mycket ljus från alla håll i husets mitt.
Vad kan en arkitekt kosta ? Läser man på forumet är det allt mellan 5000-50.000 eller mer. Vi vill ju ha någon som kan se en bra lösning på det hela så det känns naturligt. Samtidigt som det inte får dra iväg allt för mycket
 
Staffans2000
J justusandersson skrev:
Självklart måste ni engagera en arkitekt, ni löser det inte på egen hand.
Varför inte?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför inte?
Mitt uttalande gäller det aktuella fallet som är klart komplicerat såväl logistiskt som tekniskt och stilmässigt. Jag anser att det är en mänsklig rättighet att få rita och bygga sitt eget hus, men man ska inte inbilla sig att det någonsin blir bättre än vad en profesionell person kan åstadkomma.

En arkitekt kostar ca 1000 kr per timme. Man kan begränsa det till rådgivning och enkla skisser. När man inte behöver fullständiga ritningar som i det här fallet behöver det inte bli så dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.