Hej,

Funderar över hur jag enklast möjligast skulle kunna göra en jigg för att kapa virke i samma längder.
Virket har samma bredd 400mm men ska kapas på tre olika längder, 770/300/250.

Dessa ska kapas med sänksåg och styrskena. Hur kan jag enklast göra en jigg så jag får samma längd på delarna?

Min initiala tanke är att ha ett mothåll för ena kortsidan och sen ett mothåll för skenan i de olika längderna men tänkte slänga ut frågan då jag tenderar att göra allt lite mer komplicerat än vad det behöver vara... :)

Bifogar en fin lite bild på tanken jag har. Det röda fälten symboliserar styrskenan. :)
 
  • Skiss av en jig för att kapa virke med måttangivelser och markerad styrskena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är väl hur många bitar av varje du ska göra?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Frågan är väl hur många bitar av varje du ska göra?
Sant, 8x700, 8x250 och 5x300.... För övrigt och något off topic, älskar din profilbild! :D
 
Jag tror att din modell är utmärkt. Går att få bra precision och är enkel att använda, inte så svår att bygga heller.
Ett annat alternativ är att jobba med kap/gersåg på bord med anhåll man kan ställa in.
 
Dheri Dheri skrev:
Jag tror att din modell är utmärkt. Går att få bra precision och är enkel att använda, inte så svår att bygga heller.
Ett annat alternativ är att jobba med kap/gersåg på bord med anhåll man kan ställa in.
Jaaa, eller hur då? Virket är ju ganska brett. En kap/gersåg har väl sällan möjlighet att kapa så pass brett virke som 400, eller tänker jag fel här? :)
 
En snabb jigg till styrskenan är en annan lösning. Lite pill mellan var omställning men torde ge ett gott resultat. På festool finns det ett spår som går fritt och inte används. Typ så här:

Handritad skiss av en jigg för styrskena i svart på linjerat gult papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beklagar den fina skissen! Solklart va?!;)
 
slacker slacker skrev:
En snabb jigg till styrskenan är en annan lösning. Lite pill mellan var omställning men torde ge ett gott resultat. På festool finns det ett spår som går fritt och inte används. Typ så här:

[bild]

Beklagar den fina skissen! Solklart va?!;)
Hade ju funkat men kör tyvärr... vet inte om jag vågar säga det men... med en Bosch och har inte några spår över. :cry:
 
Microkatten
Enklast är väl att först justera in styrskena och ett anhåll vinkelrät mot varandra. Sedan har du ett stopp på anhållet som flyttas för varje ny längd. Se t.ex. denna videon, ca 10:30 in:

 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Jag har gjort precis det du vill göra (2010). Det fungerar utmärkt.
Verkstad med skivsåg redo på skärskiva, omgiven av olika verktyg och arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsrum med en skivpress som håller en vit skiva mot en fiberboard på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En cirkelsåg monterad på en styrskena redo att såga i en träfiberskiva på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snedbild av verktyg för träbearbetning och skärning med en klemmad MDF-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett köksrenoveringsprojekt där skivmaterial är ihopklämt med en skruvtving på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild på en träbearbetningsverkstad med enfärgat spånskivebord med pågående arbete och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En välordnad verkstad med en arbetsbänk och styrskena förberedd för att såga en MDF-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har gjort precis det du vill göra (2010). Det fungerar utmärkt.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Strålande och tack för bilderna!
En fråga dock, på vissa bilder ser det ut som att styrskenan inte ligger dikt an mot skivan. Stämmer det och om det gör är det lugnt å såga ändå?
 
Skenan ligger på arbetsstycket vid sågning. Det som sågades var 18 mm vitfolierad spånskiva. Bottenplattan är 22 mm spån, de fasta anslagen är 12 mm MDF och de rörliga stoppen som hålls fast med tvingarna är också 12 mm MDF. (Edit: det verkar var 12 mm MDF. Ändrat från 16 till 12 i texten)
Här kommer lite bonusbilder med syfte att visa att jiggen även kan användas för att få hyllbärarhålen på rätt plats:
Stapel med vitfolierade spånskivor i olika storlekar på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågjigg med spånskivor fastspända för precisionssågning, inklusive skena och tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsjigg med skena, tvingar och MDF på ett arbetsbord i ett verktygsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitfolierad spånskiva med förborrade hyllbärarhål, stående mot en vägg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel av vitfolierad spånskiva och MDF-material i ett arbetsrum, redo för bearbetning och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med monterad sågskena på vitfolierad spånskiva, omgiven av tvingar och MDF-anordningar för precisionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitfolierad spånskiva med hålmönster för hyllbärare liggande på gummimatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel av vitfolierade spånskivor på ett arbetsgolv med utmärkta hålpositioner för hyllbärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med vitfolierad spånskiva, 12 mm MDF-stopp fastsatta med tvingar och verktyg för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och komponenter på en arbetsbänk används för att skapa hyllbärarhål i spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitfolierade spånskivor med förborrade hål för hyllbärare staplade i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
mattiasp mattiasp skrev:
Skenan ligger på arbetsstycket vid sågning. Det som sågades var 18 mm vitfolierad spånskiva. Bottenplattan är 22 mm spån, de fasta anslagen är 16 mm MDF och de rörliga stoppen som hålls fast med tvingarna är också 16 mm MDF.
Här kommer lite bonusbilder:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Japp, såg det nu... tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.