Det vet man inte förrän beslutet är taget, jag väntar också på beslut, då jag hellre bygger ett 30 än 25 kvm garage.
 
Hemmakatten
Nej, du har rätt. Har också läst att det endast är komplemenbostadshus som får byggas 30 kvm.

Å andra sidan läste jag i dag eller i går om en rapport, beställd av regeringen, som föreslår förenklingar i byggnadsprocessen och PBL. Främst för stora byggföretag men även förslag för småhus. Har för mig att de föreslår en bygglovsfri, och bygganmälansfri?, utbyggnad eller fristående byggnad om 40 kvm. Detta pga att det inte blivit någon större succé med de små 25 kvm och att det inte blivit något tillskott att tala om till bostadsmarknaden. När/om dessa förslag kan tänkas bli verklighet vet jag inte.

Edit: Försökte googla efter artikeln men hittar den inte.
 
Redigerat:
Får hoppas på att det förslag som ligger ändras så att 30 m2 gäller både komplementbostadshus och komplementbyggnad innan det klubbas i riksdagen.

Tycker dock att det är konstigt att det inte snackas och skrivs om just detta som jag tror är en miss i skrivningen.
 
Men vad finns det för nackdel med att bygga sitt garage som ett komplementbostadshus? Med en jätte-altandörr? Du måste väl inte ha toan klar innan ibruktagning?
Och vill du i framtiden konvertera till boende är pappersjobbet klart?

Än är det bara frun som förbjuder motorfordon i tv-rummet.
 
  • Gilla
toffeh
  • Laddar…
R Rasmus S skrev:
Får hoppas på att det förslag som ligger ändras så att 30 m2 gäller både komplementbostadshus och komplementbyggnad innan det klubbas i riksdagen.

Tycker dock att det är konstigt att det inte snackas och skrivs om just detta som jag tror är en miss i skrivningen.
Jag tror inte att det det förslag som ligger kommer att ändras. Man har ju varit väldigt specifik att bryta ut just komplementsbostaden från övriga komplementsbyggnader när man borde lagförslaget efter att Boverket föreslagit att det skulle gälla för komplementsbyggnader generellt.

Hela grundtanken med bygglovsfria attefallshus var ju att skapa bostäder, så jag förstår att man gör den skrivelsen då större förråd och garage inte tillför något i det avseende man var ute efter.

Jag har själv suttit och väntat på mer info för att få bygga en 30m2 carport, men nu blir det ett bygglov istället.
 
Jag har redan carport 6x3 ska göra till enkelgarage oisolerad med port måste jag ha bygglov? De är mindre än 25kvm
 
  • Blå bil parkerad under carport med grusinfart och husfasader synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tohan skrev:
Jag har redan carport 6x3 ska göra till enkelgarage oisolerad med port måste jag ha bygglov? De är mindre än 25kvm
Ja, det blir ändring av befintlig byggnad. Kontakta byggenheten hos din kommun så får du veta avgift och vad för dokument dom kräver in.
 
  • Gilla
glenndewagen och 1 till
  • Laddar…
Nu klubbades det igenom att det enbart är komplementbostadshus som får bli 30 kvm, min tanke är att bygga garage på dessa, som nån skrev, kan man inte anmäla att ett komplementbostadshus ska byggas men använder det som garage?
 
Jag ringde Örebro kommun och min dåvarande handläggare sa att jag måste söka bygglov föratt de ändrar på fasaden..
Har carport 6x3 ville bygga upp till garage i Samma storlek mitt fall de sitter ihop med huset..
 
  • Bil parkerad i en öppen carport som är ansluten till ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här se de Ungerfär
 
Jag hade också hoppats på att få bygga 30kvm carport eller förråd.
Bör man ansöka om att bygga 25kvm nu innan 1 mars eller vad händer efter? Tänkte med möjligheten för grannar att överklaga samt högre priser.
Nackdelen med att klassa det som bostad är väl att man åker på en extra fastighetsskatt om 15år...
 
Hemmakatten
M Marre 80 skrev:
Nu klubbades det igenom att det enbart är komplementbostadshus som får bli 30 kvm, min tanke är att bygga garage på dessa, som nån skrev, kan man inte anmäla att ett komplementbostadshus ska byggas men använder det som garage?
Nej. Ett till bostadshus innebär att vatten, el och avlopp ska installeras och att en till vattenanslytning måste betalas. Och att en planlösning med godkänt kök och badrum ska beslutas av kommunen och slutbesiktigas. Så nej, det är ingen bra idé.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
De är fortfarande bygglov för min del eftersom de sitter fast med huset då ändrar av fasad.. Men att bygga 30kvm separat.. 30kvm går att använda som garage med nya reglerna
 
För att kunna klassas som en Attefall utan något direkt bygglov.

Ska du bygga 30 m2 är måste det klassas som komplementbostad.
Ska du bygga 25 m2 kan det klassas som komplementbyggnad.

Skillnaden är att i en bostad ska du kunna bo men allt va det innebär, kök,tvätt, hygien etc.
En komplementbyggnad kan vara ett garage, skjul, förråd etc utan krav på så mycket, ev brandskydd.

Något direkt bygglov krävs inte men i många fall en bygganmälan.

Så har jag fått för mig att reglerna är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.