Hej,

Var ett bra tag sedan jag skrev här men skulle bara kolla en sak då jag började inse brister med vår värmepump(IVT490) ...

Jag har med bestörtning läst forumtråden "ivt 490 i nybyggd villa på 160 kvm"(http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=30979/45) och insett att jag har blivit lurad som fan. Jag litade alldeles för mycket på del säljare som vi hade kontakt med när vi byggde. Huset var klart juni 2003, ett Kungsholm från Kungshus på 180 kvm med ett garage på ca 35 kvm och säljaren sa att en IVT490 var fullt tillräcklig.   :(

Visst, den räcker till men el-patron får ju gå titt som tätt. Om jag inte minns helt fel så gör vi av med ca 22.000-24.000 kWh/år, ett hushåll på fyra personer, 2 st småbarn(2 & 4 år).  

Vi märker nu allt oftare att inte värmepannan räcker till när vi ska duscha/bade, det räcker oftast till 3 personer. Ska bägge barnen duscha så kan sen bara en vuxen duscha, sen tar varmvattnet slut. Spelar ofta ingen roll om man sätter på extra varmvatten innan och då duschar ingen så där jättelänge heller.

Fasen, vad lurad jag är. Vad gör man ?   :-/
Tacksam för råd/tips...
Christer
 
Hej Xrister!

Vi byggde ett förlängt Kungsholm efter att ha sett ert fina hus. Vi bytte ut IVT490 till Comfortzone CE50. Något jag fick strida för mot säljaren, men de accepterade till slut. Det kostade oss mycket pengar extra, men vi har nu en förbrukning på ca 15700 kWh/år och av det drar garaget på 40 kvm 2500 kWh. Kvar är 13200 kWh/år för huset inkl hushållsel för 2 vuxna + 2 barn. Huset är 200 m2 + 17 m2 förråd. Vi har aldrig märkt några problem med varmvattenkapaciteten vid duschning, men vi kan inte fylla upp vårat stora badkar fullt upp. Vi skulle behöva en extra vv-beredare för detta.

En CE50 kostar ca 60' och om ni säljer er 490:a begagnad för ca 20' måste ni lägga ca 40' mellan. Ni kan nog spara ca 6-8000 kWh/år så det tar ju minst 5 år att tjäna in investeringen. Alternativt en CE50L med separat 300 l beredare.
 
Ah, jag minns. Om jag inte minns helt galet, heter du inte Bengt ?
:)

Jag tror det var väl investerade pengar är strida för en annan värmepump. 490:an känns alldeles för klen och då är vårt hus ändå 20 kvm mindre, så vi borde göra av med mindre än dina 15.700 kWh/år. Dessutom kör vi på ekonomidrift, vilket gör det ÄN värre.

Såg i instruktionen att ekonomidrift påverkar varmvattnet dvs tillgängligt varmvatten minskar.

Vi borde kunna spara runt 7000 kWh/år, enkelt räknat 7000 kr/år vid 1kr/kWh...

Gaaaah, kommer inte sova gått inatt.  >:(

Edit: Hittade gammal statistik.
Under 2004 gjorde vi av med nästan 23.000 kWh.
Jag har nu börjat mäta igen(slutade feb -05), ska bli intressant hur mycket det går åt nu.
 
En CE65 borde väl bli ändå bättre då den ger 6,5 kW.. ::)
 
Många husföretags säljare kämpar med näbbar och klor för att få installera IVT490 eller Nibe 310 eller 360 som är otillräckliga för större hus, detta är ju ganska uppenbart då dom har ordentlig provision på pumpen och till varje pris kämpar emot att husbyggaren vill ha en annan uppvärmningskälla.

Argument om att den inte går att byta är bara nonsens, dom tänker bara på att sko sig själva inget annat.

Säljaren måste vara helt medveten om att pumpen är för liten för men likväl påstår dom att den räcker bara för att göra en hacka extra, vem betalar kalaset i slutändan med skyhöga elräkningar i många år?? Jo DU!!!!
 
Snailman
Förhoppningsvis är det omöjligt att lagligen montera sådan pumpar i hya hus, nu när det blivit nya krav, på maximal förbrukning per kvadratmeter från årskiftet. (tror det var någon sorts övergångsbestämmelser första halvåret)
 
Hej
när vi byggde vårat hus på 170 m2 så avrådde Ivt från att koppla in en 490 då den är för klen ..........
Ett alternativ kan vara att koppla till en acktank till pumpen .
 
Är ni medvetna om att klimatet skiljer sig mycket åt mellan olika delar av landet?
En 490 kan räcka utmärkt i ett stort hos på västkusten eller i skåne, men den räcker bara till ett litet i norra norrland.
Äpplen och päron!
mvh
greenbay
 
koppla till en acktank till pumpen
Övervärdera inte den åtgärden.
Det hjälper då dygnsmedeluttaget av energi ligger under avgiven effekt x 24.
Under de kalla månaderna ( då temperaturen är kallare än ca 5-7 plusgrader) behövs mer effekt. Även om du har en oändligt stor acktank så kan du bara lagra den energi som värmepumpen ger. I frånluftvärmepumpen är det ca 1500 W i 8600 timmar per år.
Acktanken skulle bli ett par hundra kubikmeter för att räcka till :'(
 
greenbay skrev:
Är ni medvetna om att klimatet skiljer sig mycket åt mellan olika delar av landet?
En 490 kan räcka utmärkt i ett stort hos på västkusten eller i skåne, men den räcker bara till ett litet i norra norrland.
Äpplen och päron!
mvh
greenbay
KAN räcka ja det är en jäkla skillnad mot att en säljare kategoriskt säger att den räcker till ett 180 kvm stort hus oavsett vad husbyggaren säger, säljaren borde då tala om att du skall räkna med att patronen slår till vid +5 ÄVEN i Skåne och att du skall veta att elräkningen då kan komma upp till den summa trådstartaren har varje månad. Detta påstår ju inte säljaren för att han vet utan för att han vill sälja ett hus och för att göra detta så vill han ligga rätt i pris + tjäna en hacka på dom leverantörer han har specifika avtal med. Många husleverantörer har avtal med IVT och då ligger det ju i deras intresse att placera IVT:s 490 i huset.

I en tidigare tråd så hade en som skulle bygga med ett stort husföretag 180 kvm ett önskemål hos sin säljare att byta ut 490:an därför att han visste att den ej skulle räcka, säljaren totalvägrade med hänvisning om att den visst räckte men om husbyggaren propsade så fick han själv ombesörja rördragning till vent och inköp + installation av pump.

Detta tyder jag bara på ett sätt, säljaren tänker: gör det så jä....la besvärligt som möjligt för husbyggaren så han accepterar 490:an så jag kan tjäna mina pengar, han bryr sig inte ett skit om och trots han vet att denna pump var för liten för detta hus.
 
Tack för alla svar.

Min säljare var väldigt pushig vilket gjorde att jag gav mig ganska lätt när denna diskussion kom upp när vi beställde huset. Han sa att den var fullt tillräcklig... men det var väl hans provision som var fullt tillräcklig.

Jag litade på min säljare alltför mycket och det visar sig nu bli kostsamt.

Om/när jag byter ut min frånluftsvärmepump, vad ska jag då ta ?
Jag har ingen koll på vad som är bra resp dåligt (rättelse, IVT 490 är ju för dålig för mig), så jag tar tacksamt emot råd.

BJohan föreslog en CE50 alt en CE50L.
 
Vi valde att få en energiberäkning gjord. På vårt hus fick vi en beräknad siffra på 11,5kW i energiåtgång vid -20. En värmepump skall klara i runda slängar 80% av värmebehovet och spetsen tar resten.

Om man förenklar kraftigt och ni har ungefär lika stor andel fönster och samma sak när det gäller förutsättningarna behöver ni för 180 kvm 9,4kW för att täcka ert värmebehov. 80% av det gör att ni kanske skulle haft en värmepump som ger mellan 7-8kW istället för den ni har.
 
Min CE50 täcker 92 % av värmebehovet på ett år. Den ger 5 kW. En 2 kW värmepump ger kanske 40 % energitäckning. Jag skulle tippa på att mitt hus på 217 m2 har ett effektbehov på ca 8-9 kW när det är som kallast.
 
En fråga till er som varit aktiva i denna tråden.
När ni byggde, fick ni inte gjort/begärde en energikalkyl på ert hus inför val av värmekälla? Isåfall hur stämde kalkylen jämfört med den energiåtgång som verkligen gått åt?
 
Klart jag såg till att en oberoende energikalkyl gjordes. Hur väl den kommer stämma återstår att se. Vi ska precis flytta in och har därför inga siffror att gå på. Det enda jag faktiskt vet är att spetsen har jobbat bara två timmar vid igångsättning av värmeanläggnngen och då har frånluftsmodulen inte varit igång ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.