T
Är uppvuxen i Kiruna, var hemma över jul, då kom en omtalad ämne upp, och det var chockhöjningen av elpriset.

Jukkasjärvi belysningsförening, gjorde för ett tag sedan om elnätet och införde nya avgifter, där uppkom en så kallad högbelastningsavgift,( Effekttariff ) det går ut på att man betalar för effekten man tar ut, man betalar extra mycket för elen då nätet är som mest belastat, mellan kl 06-22, samtliga vinter månader när förbrukningen är som högst. beräkningen gör bara under 1 timme och det är den avgiften man får betala för resten av månaden, även om man snålar med el övriga tid.
Så om man har motorvärmaren på, behöver laga mat och tvätta samtidigt,använda micro, koka kaffe. då åker man på skyhöga kostnader.


https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=7159957

Fler och fler bolag börjar införa Effekttariff nu 2020.
.https://www.lindeenergi.se/elnat/elnatspriser/effekttariffer.4.1491a0b016e44ba6ccfe91b4.html



Här lite kommentarer hur dom förklarar i tidningar till ökade kostnader.

Elnätsbolaget JBF, som ansvarar för elnätet till cirka 2 300 kunder i Kiruna, är ett exempel på ett bolag som nyligen infört effekttariffer, vilket lett till en rejäl kostnadsökning för många av deras elkonsumenter under vintermånaderna.

En elkund som använder 30 000 kWh har med den nya avgiften fått en elnätskostnad som är nästan 50 procent högre, enligt JBF:s beräkningar.

”Prisökningen skedde alldeles för fort. Kunderna blev tagna på sängen. Andra elnätsbolag som är i färd med att införa effektavgifter, har mycket att lära av JBF: fallet”, säger Anna Werner.

”Dialogen med kunderna där de informerar om tariffändringen är mycket viktig. Kanske behövs någon typ av early warning system, där elnätsbolaget helt sonika ringer upp kunder som inte verkar styra om sin elanvändning efter den nya tariffen. De kanske inte fått informationsbrevet om taxeändringen”.
 
Fascistfasoner.
 
Det är så härligt att bo i Sverige, Europas Bagdad. Snart är det elransonering.
 
T
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det är så härligt att bo i Sverige, Europas Bagdad. Snart är det elransonering.
Haha ja man kan nästan tro det, jämförde min elräkning med mammas ,även om jag har dubbelt så stort hus så var avgifterna betydligt lägre för mig, samt hela fakturan, jag har huset längre söder ut, och högre förbrukning än henne.
 
hsd
Det är ju som det var tidigare, dag och natt tariff eller vad det hette
Det är därför många tvätt och diskmaskiner har timer
Det togs bort nånstans vid millennieskiftet
Var med om att styra om vissa effetkrävande maskiner så de skulle gå efter 22:00 till 06:00 ,det blev betydligt billigare elräkningen det gick lite mer kilowatt per månad
 
Magnus E K
Känns lite trubbigt att bara basera effektavgiften på högsta effektuttag under en timme, oavsett om det råder effektbrist i nätet under den timmen eller inte. Fördelen är väl att det blir hyfsat lätt att förstå, vilket det inte skulle bli med en avgift som varierade hela tiden.

En lite lustig konsekvens (förutsatt att mätningen sker för klocktimmar och inte kontinuerliga 60-minutersperioder) blir också att om man vet att man ska göra något effektkrävande som tar ca en timme, t ex köra torktumlaren eller baka bröd, så är det bättre att starta detta mitt i mellan två jämna klockslag. Dvs man måste hålla koll på vad klockan är i detalj och inte bara tid på dygnet.
 
Magnus E K
Enligt Linde energi blir det också viktigt att tänka på när man använder mobilladdaren, citat:

"Effekttoppen blir högre när du använder många apparater samtidigt, exempelvis tvättmaskin, ugn, diskmaskin, TV och mobilladdare." :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 1 till
  • Laddar…
hsd
Undrar hur prissättningen blir när man matar ut solenergi på elnätet det lär ju ligga mellan 6-22:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.