Jag funderar på att renovera mitt badrum på ca 12 kvm och då har jag en undran kring golvvärme. Just nu ligger det elburen golvvärme som jag funderar på att riva ut och ersätta med vattenburet då vi skaffat sådant system för resten av huset. Frågan är hur stor investering det blir med ny golvvärme kontra hur mycket el man skulle spara. Golvet är i övrigt bra, så jag vill inte riva ut och göra om ifall det inte lönar sig på sikt. Någon som sitter inne med dessa kunskaper?
 
K Krille404 skrev:
Jag funderar på att renovera mitt badrum på ca 12 kvm och då har jag en undran kring golvvärme. Just nu ligger det elburen golvvärme som jag funderar på att riva ut och ersätta med vattenburet då vi skaffat sådant system för resten av huset. Frågan är hur stor investering det blir med ny golvvärme kontra hur mycket el man skulle spara. Golvet är i övrigt bra, så jag vill inte riva ut och göra om ifall det inte lönar sig på sikt. Någon som sitter inne med dessa kunskaper?
Om golvet är avstängt håller det 20 grader dvs är det ett isolerat golv eller finns badrummet uppe i huset?
Är det det så finns det ingen anledning att bygga ett nytt badrumsgolv för att byta till vattenburen värme!
Däremot kan det finnas ide att byta styrning av golvet
Då kan du spara energi framför allt sommartid då golvet bara behöver värme när det är behov
 
Golvet ligger på bjälklag bottenvåning.
 
Vad har du för värmekälla till det vattenburna systemet? Fjärrvärme, bergvärme, osv.
 
Jordvärme
 
Okej. Jag har räknat lite snabbt.
Antog medeleffekt 40 W/m2 under årets alla timmar. Jag är lite osäker på vad som är rimligt. Beror på isolering, vilken temp du ska ha mm.

Installerad maxeffekt brukar ligga kring 100 W/m2, men det är nog sällan man kör full fräs, om man inte ska ha 28 grader typ.

Kalkylblad med jämförelse av energiförbrukning och besparing för badrum med direktverkande el och jordvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men någonstans kring 2 000 - 4 000 kWh/år tror jag du kommer spara.

Besparing i kronor beror på vad du har för elpris.

Sen är det bara räkna på vad det kostar att konvertera till vattenburet.
 
Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.