Hej,

Jag har varit på visning på ett hus som jag eventuellt är intresserad i att buda på.
Mitt största bekymmer är dock angående fasaden, då det är ett hus med trästomme och putsad fasad.
Är det möjligt att visuellt se skillnad på en enstegstätad och en tvåstegstätad fasad?

Mäklaren säger att ägarna inte har någon konstruktionsritning för väggarna, och jag har även undersökt på stadsbyggnadskontoret, men där fanns det inga konstruktionsritningar alls.

Huset är från Trivselhus och modellen heter Green Line 102 och är byggt under 2004. Jag har även skickat mejl till Trivselhus för att höra om dom har kvar några konstruktionsritningar, men jag har inte fått något svar.

Hur ska man annars gå tillväga för att få tag på ritningar på huset?, jag har försökt att googla på första ägarna av huset, men utan resultat.
 
Ja, om du känner med handen längst ner på fasaden kan du oftast känna om det är en luftspalt där. Luftspalten har oftast ett galler/nät nertill så att inte insekter och möss och liknande kan ta sig in.
Men lite indikationer kan man ju få av byggföretag och byggår också.
 
När är huset byggt? enstegstätad fasad är ju ett ganska nytt påfund med frigolit som isolering
 
harry73
Skulle inte förvåna mig om det är enstegs.
Hittar du inte luftspalten, kan du knacka på putsen. Man hör nog skillnaden mellan tunn plastputs på frigolit eller på annat skivmaterial.
 
harry73 harry73 skrev:
Skulle inte förvåna mig om det är enstegs.
Hittar du inte luftspalten, kan du knacka på putsen. Man hör nog skillnaden mellan tunn plastputs på frigolit eller på annat skivmaterial.
Långt ifrån alla frigolit hus är enstegstätade.
Titta på grundmäklarna och deras cellwall.
Frigolit betong och frigolit och inget organiskt i väggen
 
harry73
Trivselhus har trästomme och inte betong.
2007 kom skandalen om enstegstätade fasader stort i median, och de flesta tillverkare slutade med det under 2007 eller 2008.
Så ett trivselhus från 2004 med plastputs och en känsla att det finns frigolit bakom plasten, är suspekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.