Tro fasen det att säljaren slår ifrån sig när han inser vad byggaren gjort. Säljaren är ju inte dummare än att han inser hur mycket det kommer kosta att åtgärda detta...

Lider också med dig. Stå på dig som sagt, det här kommer finnas i bakgrunden hela tiden om ni inte får fixat detta. I bästa fall som en tanke, i värsta fall som mögelproblem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
M maximm skrev:
Jag är inte helt säker, men tror det var någon som jobbade på Fuktcentrum.

[länk]
[länk]

Hos RI.SE borde man också kunna hitta bra folk.

Du vill helt enkelt hitta en diplomerad fuktsakkunnig att prata med. De jag ringde upp hade inga problem att svara på enkla frågor på telefon utan betalning, mycket trevliga. Tror jag pratade med två stycken.
Du kan ringa och prata med Lars-Erik på fuktcentrum. Läste själv alla mina energi- och fuktkurser med honom (civ. ing). Han kan säkert rekommendera någon person som verkar mer lokalt hos dig.
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Du kan ringa och prata med Lars-Erik på fuktcentrum. Läste själv alla mina energi- och fuktkurser med honom (civ. ing). Han kan säkert rekommendera någon person som verkar mer lokalt hos dig.
Kanon provar ringa i morgon, känns alltid bra att ha någon i ryggen innan man går vidare
//Stefan
 
  • Gilla
Fredrik Holmberg
  • Laddar…
Det här händer ibland på stora byggen, då får entreprenören som ansvarat för slarvet snabbt se till att det fixas till och det finns inte på kartan att de skulle komma undan om tex projektledare eller beställare är på dem.

Du ska nog inte kommunicera oro till säljaren utan raka rör, detta är åt skogen, fixa omgående tack.

Finns egentligen inte någon anledning att ringa runt till experter heller. Känns det jobbigt kanske du kan ta in någon som kan representera dig?
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det här händer ibland på stora byggen, då får entreprenören som ansvarat för slarvet snabbt se till att det fixas till och det finns inte på kartan att de skulle komma undan om tex projektledare eller beställare är på dem.

Du ska nog inte kommunicera oro till säljaren utan raka rör, detta är åt skogen, fixa omgående tack.

Finns egentligen inte någon anledning att ringa runt till experter heller. Känns det jobbigt kanske du kan ta in någon som kan representera dig?
KA skall ha fuktsäkerhet i sin kontrollplan. Det är KAs uppdrag att se till att kontrollplanen följs. Borde vara på byggherrens sida i dessa diskussioner
 
  • Gilla
P skum och 2 till
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
KA skall ha fuktsäkerhet i sin kontrollplan. Det är KAs uppdrag att se till att kontrollplanen följs. Borde vara på byggherrens sida i dessa diskussioner
Japp, KA ska inte ens godkänna detta. Innebär ju i praktiken en underkänd entreprenad som måste åtgärdas innan KA kan säga ok igen.
 
  • Gilla
raderat och 3 till
  • Laddar…
S stle skrev:
Tack för hjälpen, ska höra med KA idag också
Vad sa KA?
 
  • Gilla
jonhed69 och 1 till
  • Laddar…
S
Ska det inte finnas en fuktsäkerhets projektering ihop med kontrollplanen som behandlar just detta?! Vad står i den?
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Vi byggde ett lösvirkeshus(Rejnäsvillan) i Göteborgsområdet vilket jag är väldigt nöjd med.
En av säljargumenten var just att man reser stommen vädertätt och sedan vid behov torkar ut
innan man isolerar invändigt.
Min KA var stenhård och släppte inte in snickarna förrän fuktmätaren gav grönt ljus.
Detta var i november för ett antal år sedan och det var ganska kallt.
Bygg-elen är ju inget juste avtal så elräkningen var ju ingen rolig läsning.
Torrt blev det dock och vi har ett superbra inomhusklimat.
Med de globala klimatförändringarna så kommer regniga vintrar att vara standard.
Jag skulle dra mig för att bygga PREFAB element färdigisolerade vintertid.
Vår,sommar eller lösvirke känns mycket säkrare.
Lider med TS som har en tuff situation. Ta hjälp av KA, du kan inte förväntas driva detta
utan att han tar fram blåslampan! Lycka till!
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Är du säker på att det kom vatten bakom plasten? När de reser prefab här i området brukar jag se att elementen har nån extra plast ovanpå hammarbanden och som går ner en bit på elementen, för att hindra regn för att leta sig in i isoleringen. För har det kommit in där torkar det inte ut! Häromdagen såg jag när de la takpapp i regnväder på ett nytt prefabhus här i området där det såg ut som att underlaget var råspont. Det är inget jag skulle vilja se någon göra på ett hus jag ska bo i
 
  • Gilla
P skum
  • Laddar…
S stle skrev:
Köpt ett prefab hus från Värsåsvillan som stomrestes i ösregn, regnade 13 mm under dagen, där syllen framförallt låg och badade i en bassäng av vatten, men även hammarbanden låg helt öppna, där regnet kunde rinna ner mellan plasten och isoleringen, min fråga till er, vad hade ni gjort i detta läget, när då säljaren säger, - Ingen fara, det torkar ut, det tar några veckor, sen är det lugnt. Jag är bara lekman inom området men känner ändå oro, eftersom man hört och läst hur svårt det är att torka trä som blivit fuktigt och framförallt instängt bakom plast, när då sk. experter hävdar att trä över 17% rel. fuktighet inte får byggas in i väggen

Tacksam för svar
Stefan
Hej!
När jag jobbade som kontrollansvarig fram till 2016, krävde jag att det skulle vara regnfritt vid stomresning av prefab hus. Till Byggherren visade jag, bland annat, på nämnda rapporter som argument för ej resning.
Tyvärr, var det inte ovanligt att Byggherren blev arg för mitt ställningstagande. Visst förstår jag att bygget kunde bli försenat men alternativet - stor risk för inbyggd fukt med mögelpåväxt som resultat - var tillräckligt.
Hälsar Beo
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
S stle skrev:
Tack för era svar, frågan är hur man går vidare eftersom säljaren slår ifrån sig med armar ben att vi var inte de första som byggt under regn.
1. Antingen får man strida utav bara f..n för att få till en åtgärd från företaget
2. Ta smällen och rätta till själv
3. Hoppas på turen att det självläker, torkar ut och det inte blir problem framöver
Känslan av att köpa ett nytt hus med allt vad det innebär, glädjen mm försvinner lite pg av en sådan här sak, man kan ju tycka att säljare mm borde vara seriösa och vara medvetna om riskerna vid dåligt väder och avvakta med husresningen och inte bara tänka på pengarna
//Stefan
Ta hjälp av kontrollansvarige
 
Ja, vatten mellan plast och isolering låter inte roligt.

När de reste väggarna till vårt hus så regnade det också, men väggelementen kom väl inplastade, med färdig panel på utsidan.
Väggelement med isolering och färdig panel skyddat av plast med byggnadsställning och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Ja, vatten mellan plast och isolering låter inte roligt.

När de reste väggarna till vårt hus så regnade det också, men väggelementen kom väl inplastade, med färdig panel på utsidan.
[bild]
Hej!
Bekymret är att man ställer färdiga (inplastade) väggelement på en blottad syll som redan är förankrad i plattan.
Hälsar Beo
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B Beo777 skrev:
Hej!
Bekymret är att man ställer färdiga (inplastade) väggelement på en blottad syll som redan är förankrad i plattan.
Hälsar Beo
Hej,
Ja, det kan jag tänka mig. Här är det dock färdiga väggelement med syll som ställs direkt på plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.