T
Hej!

Jag undrar om någon vet om man kan koppla in Tellsticken rakt in rasp pi 4 i TP utgången?

Får tellsticken kontakt då? Eller MÅSTE telldusen sitta på eget nätverk?

Anledningen till frågan är att jag nämligen kör Raspberry på wifi för att jag vill ha den på en specifik plats, så då använder jag inte min TP utgång på min Rasp, och då tänkte jag att man kunde koppla in Telldusen i den TP porten.


Så någon som vet om det går?
 
Det tror jag inte fungerar. Porten måste dela ut en IP-adress och ge access till internet.
 
Visst borde det väl gå att köra en dhcp-server på Pi'n, och brygga tpporten med wifi?

Då skulle tellsticken fortfarande kommunicera via internet, men Pi'skulle samtidigt agera wifi-repeater.
 
T
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Visst borde det väl gå att köra en dhcp-server på Pi'n, och brygga tpporten med wifi?

Då skulle tellsticken fortfarande kommunicera via internet, men Pi'skulle samtidigt agera wifi-repeater.
Kan man stänga av wifi-repeater då? Har en ubiquiti som delar ut wifi nämligen.
 
T
Jag har googlat en del nu, verkar vara en del grejor man måste göra för att få det att fungera. Så jag får avvakta med detta.

En annan fråga, alla min enheter, både z-wave samt 433 mhz är kopplade till min nexa bridge idag, denna ska bort och ersättas helt med hassio+telldus.

Kommer min hassio/telldus hitta dessa utan att jag behöver göra något? Eller måste jag sätta dom i sync läge först? Följer även namnen med på enheterna? Eller måste jag lista ut dessa själv? Har en hel del enheter nämligen...
 
Hur gick det? Projektet på is...?

Man bryggar först eth och wlan-interfacet.
Sen använder man bryggan som Interface för porten och ger bryggan en IP adress.
Båda Interface hamnar på samma LAN. Det blir som en switch fast i mjukvara. DHCP-paketen går genom bryggan och du behöver ingen extra DHCP-server eller tänka på någon routing mellan 2 olika LAN.

Vet inte om du tänker använda Telldus appen, men den accessar Telldus ZNet lite v2 lokalt för enkla grejer men kräver live-moln access för att tex konfigurera en ny zwave pryl. Känns väl bra om de snurrade på samma LAN Vet inte om det är ett krav, men på något sätt måste ju appen se att den kan jobba lokalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.