M
Har ett dilemma i hur jag ska lösa det i köket. Bilden är hur det ser ut nu. Kyl och frys bredvid skafferi, i olika höjder. Plottrigt. Vill få upp två överskåp. Men hur får man till det så det ser enhetligt upp till tak? Bygga en ram är en tanke- men kylfrysen går hela vägen ut till dörrfodret höger om dem.

Tips? Tankar? Nån som gjort nåt liknande?
 
  • Kök med vit kyl och frys bredvid högre skafferi, ojämn topphöjd, kartong ovanpå, intill en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ca 2,4 m till tak och skåpet 2,1mfinns skåp som 300mm höga, kyl/frys 1,8 m finns 600mm skåp, allt om jag ser rätt på din bild
 
BirgitS
Går det att ta bort väggen till vänster om högskåpet och byta ut den mot en täcksida?
 
  • Gilla
jenniferlee
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att ta bort väggen till vänster om högskåpet och byta ut den mot en täcksida?
Tyvärr inte.
 
BirgitS
Ta bort det vänstra dörrfodret, sätt upp en täcksida och sätt en smalare list som dörrfoder.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Eller flytta dörren 10-20 cm år höger. Ganska enkelt men kräver lite spackling o målning efteråt.
Glöm inte att överskåpen måste vara för kyl/frys med en luftspalt på baksidan annars eldar du upp kompressorn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L Leif i Skåne skrev:
Eller flytta dörren 10-20 cm år höger. Ganska enkelt men kräver lite spackling o målning efteråt.
Glöm inte att överskåpen måste vara för kyl/frys med en luftspalt på baksidan annars eldar du upp kompressorn.
Om inte väggen är bärande.
Alternativt lämna en luftspalt med ventilationsgaller mellan kyl/frys och överskåp.
 
M
Har en fråga till.

Vad är tillräcklig luftspalt ovaför kyl och frys? Har fått höra nu att 5 cm är standard och tillräckligt. Är det någon som vet om 5 cm glapp och där man sen sätter ventilationsgaller för är tillräckligt? Finns nån norm?
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, ca 50x5cm galler ska räcka. IKEA har t.ex. galler speciellt avsedda för detta, ett nere och ett uppe.

[länk]
Fint. Får se vad det landar i. Just nu är ett bekymmer att ikea inte har 20-25 cm höga överskåp, vilket är stl vi ska få in över skafferi, så det är lite dödläge i bygget...
 
Det enklaste är att såga till en täckskiva och sätta där bara
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det enklaste är att såga till en täckskiva och sätta där bara
Absolut men eftersom förvaring är en extrem bristvara i köket är varje möjlighet viktig...
 
Kan du ta mått på allt och posta?

Spontant tänker jag att det är bäst att byta ut det befintliga mot ett nytt och bygga ihop allt till en enhet

Handritad skiss med mått för ett byggprojekt, visar översikt över möbler med dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan du ta mått på allt och posta?

Spontant tänker jag att det är bäst att byta ut det befintliga mot ett nytt och bygga ihop allt till en enhet
Jag är ofta emot att riva ut fungerande delar, det bär mig emot pga slit-och-slängkänslan. Har förstått att det här i sig inte alltid går hem hos folk :)

Vi har 29 cm från skafferi till tak och skafferiet är 60 brett. Har sett nu att EPOQ har ett skåp som är 25x60 så det går ju in...

Över kylfrys är det 60 upp till tak, så ett 60 verkar inte gå in här...
 
Men det blir inte en bra helhet om man håller på att lappar. Med olika modeller. Kanske du kan flytta skåpet någon annanstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.