Jag ska sätta nya lister i hela huset (både tak och golv) och funderar nu på arbetsgången för att det ska bli så effektivt (med bra resultat såklart) som möjligt. Som jag ser det finns det tre alternativ, och vet inte riktigt vilket som känns bäst.

  • Måla listerna innan jag sätter sågen i dem
  • Måla listerna efter sågning men innan montering
  • Måla listerna efter montering
Jag kan se för- och nackdelar med alla varianter, men är nyfiken på hur ni skulle göra.
 
  • Gilla
andtun
  • Laddar…
Jag tycker det är betydligt enklare att måla listerna först, då har man hela längder och kan väldigt smidigt
lägga upp och måla alla på en gång.
Efter montering och eventuell spackling/fogning så bättringsmålar jag.
Att måla listerna efter montering är riktigt jobbigt, massor av maskeringstejp och dålig arbetsställning.

Jag rollade våra lister med miniroller och körde med Sadolins V-super, snabbt, enkelt och med väldigt bra resultat.
https://www.hornbach.se/shop/SADOLIN-Snickerifarg-V-Super-40-Bw-1-L/8663205/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
S
Eftersom man är både snickare och målare när man fixar hemma så brukar jag grunda och mellanstryka innan sågning. Då kan man efter uppsättning spackla, foga och slutstryka på plats.
Ska du tapetsera så sätt listerna innan tapetsering och skär tapeten ett par millimeter in på listern så döljs eventuella springor.
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tycker det är betydligt enklare att måla listerna först, då har man hela längder och kan väldigt smidigt
lägga upp och måla alla på en gång.
Efter montering och eventuell spackling/fogning så bättringsmålar jag.
Att måla listerna efter montering är riktigt jobbigt, massor av maskeringstejp och dålig arbetsställning.

Jag rollade våra lister med miniroller och körde med Sadolins V-super, snabbt, enkelt och med väldigt bra resultat.
[länk]
Låter som en bra plan! Tusen tack!
 
Annars är det hundra gånger lättare att tapetsera innan man sätter listerna. Inte millimeternoga när man skär vådera då.
 
Jag brukar sätta tapeterna först, sen lister, foder och socklar. Tycker det går lättare då. Likaså provsätter jag lister, socklar och foder först, sen målar jag dom innan dessa slutgiltigt sätts upp.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Men måla listerna innan sågning så kan du bara köra igenom alla i ett svep och sen ett ststa lager färg på plats
 
S sinuslinus skrev:
Eftersom man är både snickare och målare när man fixar hemma så brukar jag grunda och mellanstryka innan sågning. Då kan man efter uppsättning spackla, foga och slutstryka på plats.
Ska du tapetsera så sätt listerna innan tapetsering och skär tapeten ett par millimeter in på listern så döljs eventuella springor.
Personligen begriper jag inte varför man gör så, om man av någon anledning vill ta bort socklarna så är det ju inte så fint längre. Så gör man dock på nybyggen har jag förstått av diverse program på TV. I min värld så vill man ju ha bort allt så man kan lägga skarvar där dom inte syns. Men man gör som man själv vill såklart! (y)
 
S
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Personligen begriper jag inte varför man gör så, om man av någon anledning vill ta bort socklarna så är det ju inte så fint längre. Så gör man dock på nybyggen har jag förstått av diverse program på TV. I min värld så vill man ju ha bort allt så man kan lägga skarvar där dom inte syns. Men man gör som man själv vill såklart! (y)
Varför vill man ta bort socklarna?

Om man sätter listerna efter tapeten så blir det en springa mellan vägg och list om inte väggen är 100 % jämn.
 
  • Gilla
Interista88 och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Varför vill man ta bort socklarna?
Man kanske vill måla om socklarna någon gång, utan att för den skull behöva avlägsna tapetrester från dom eller kanske lägga in ett nytt golv.

Eller helt enkelt för att man tycker det är skitfult med att det sitter tapet en eller ett par millimeter in på socklar, foder och lister.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.