Här är hur mycket bandbredd man behöver för att köra BredbandsTV. Idag används bara MPEG-2 av alla operatörer i Sverige för standard TV (SD). Att variationen på HD-TV är så stor beror på att det finns flera olika format (720p, 1080i, 1080p).

SD MPEG-2: 3 Mb/s - 4 Mb/s. (Telia säger 5 Mb/s men de har väl tagit i lite)
HD MPEG-2: 12 Mb/s - 29 Mb/s.
SD MPEG-4: 1.5 MB/s - 2 Mb/s
HD MPEG-4: 7 MB/s - 10 Mb/s.
 
Hej!

Håller på att bygga hus och har kommit till elen. Vår elektriker har erbjudit sig att dra Lexcom Cat7 kabel I hela huset till en rimlig peng. Jag har inte tänkt köpa hela lexcom paketet då det kostar för mycket.

Är denna kabel användbar även utan Lexcoms hela paket? Kan jag fixa ett eget nätverk för data, tele samt antenn utan att köpa Lexcoms produkter? Vad är eran rekommendation?

 
Du behöver inte använda dig av Lexcoms hela paket. Det jag rekommenderar är dock att installera deras nätverkskontakter i dosorna nu när du använder deras kabel. Det är viktigt att skärmen jordas på rätt sätt etc. Sedan är det vettigt att använda deras TV-modul för att få ut tv-signalen tillräckligt starkt. Den har antennförstärkare mm. inbyggt.

Värt att veta är också att det finns fler leverantörer av liknande system (ELKO eller Mertens Homenet) som man kan plocka delar av om man är intreserad. Det är en smaksak vad man väljer. Se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9/16#16
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.