Fadai
Då får man hoppas att de följer beslutet....
 
Kan de inte visa att det finns ett avtal har de ju inget att hämta.
 
Fast man blir litet argsint när man har kört 100 kilometer och satsat en halv dag på att konditionsgranska ett renoveringsobjekt där de har sagt att man skall få arbetet....... och sedan bestämmer kunden sig för att inte köpa det och så får man ingenting för konditionsgranskningen.
Det hände mig en gång.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Det gäller att vara tydlig innan. Istället för att i efterhand utgå från att kunden borde ha förstått att det skulle kosta.
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
B
H heimlaga skrev:
Fast man blir litet argsint när man har kört 100 kilometer och satsat en halv dag på att konditionsgranska ett renoveringsobjekt där de har sagt att man skall få arbetet....... och sedan bestämmer kunden sig för att inte köpa det och så får man ingenting för konditionsgranskningen.
Det hände mig en gång.
det är ju en del i den säljande delen av jobbet. som i alla branscher.. man får ju alldrig alla jobb man gör offert på.
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Nej....men det är surt då någon annan får arbetet på basen av konditionsgranskningen man själv gjorde.
 
H heimlaga skrev:
Nej....men det är surt då någon annan får arbetet på basen av konditionsgranskningen man själv gjorde.
Jag skulle gå med på ett avtal där du sa att du tog betalt för konditionsgranskningen om jag sedan inte köpte tjänsten. Men då måste konditionsgranskningen i sig ge mig ett visst värde, inte bara en offert.
 
I det här fallet verkar det ju som att kunden tänkt anlita hantverkaren, och sannolikt utryckt sig så att hantverkaren uppfattade det som ett säkert jobb. Sedan fick han inte det tänkta lånet och ville dra sig ur. Surt för båda parter.
 
D Daniel 109 skrev:
I det här fallet verkar det ju som att kunden tänkt anlita hantverkaren, och sannolikt utryckt sig så att hantverkaren uppfattade det som ett säkert jobb. Sedan fick han inte det tänkta lånet och ville dra sig ur. Surt för båda parter.
Om man som hanteverkare inser att man måste lägga ner inte försumbar mängd arbete för att göra en offert skall man väga chansen till vinst mot risken för att förlora insatsen, och fråga sig om det är värt det. Kommer fram till svaret nej så får man gardera sig mot kund. Det är sunt företagande.

Vad tror du det kostar ett företag att delta i en kommunal upphandling tex?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
det är ju en del i den säljande delen av jobbet. som i alla branscher.. man får ju alldrig alla jobb man gör offert på.
Jag har hört någonstans att får man mer än hälften av jobben man lämnar offert på så är man för billig.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
J
T Troberg skrev:
Jag har hört någonstans att får man mer än hälften av jobben man lämnar offert på så är man för billig.

Denna som skrev artikeln borde ta reda på all fakta. Det är jag som lämnade offert och samtidigt haft kontakt med kunden. Då jag har alla sms sparade ifrån honom och ett kontrakt påskrivet ändå så valde Arn att gå på deras linje. Så tar reda på all fakta först. Spelade ingen roll hur mycket jag hade som bevis. Då detta var ett stort jobb för mig som egen företagare va ja tvungen att hyra in mer personal och allt eftersom innan påbörjande av projekt ca 1 v senare hörde kunden av sig och bedyrade att vi inte kunde fortsätta eftersom han blev nekad lån. Menar de ljög för mig personligen eftersom ja fråga har ni råd med detta. Hela började med ett badrum sen ville de göra båda två och sen köket etc. Kom överens om ett pris på ca 600-700 plus minus extra arbeten 500kr per h.
Jag va där 4 gånger hemma under en två månader period innan kontrakt skrevs. Under tiden det skrevs på ändrade vi på vissa saker och tog bort strök över och vi skrev andra priser samt att de var okej att få nya kontraktet med nya priser hemskickat för skriva på.

gjorde allting korrekt men enligt ARN gällde då inte detta som kontrakt.
Mvh
Japa bygg ab
 
sunnis
Japa bygg Av skrev:
Denna som skrev artikeln borde ta reda på all fakta. Det är jag som lämnade offert och samtidigt haft kontakt med kunden. Då jag har alla sms sparade ifrån honom och ett kontrakt påskrivet ändå så valde Arn att gå på deras linje. Så tar reda på all fakta först. Spelade ingen roll hur mycket jag hade som bevis. Då detta var ett stort jobb för mig som egen företagare va ja tvungen att hyra in mer personal och allt eftersom innan påbörjande av projekt ca 1 v senare hörde kunden av sig och bedyrade att vi inte kunde fortsätta eftersom han blev nekad lån. Menar de ljög för mig personligen eftersom ja fråga har ni råd med detta. Hela började med ett badrum sen ville de göra båda två och sen köket etc. Kom överens om ett pris på ca 600-700 plus minus extra arbeten 500kr per h.
Jag va där 4 gånger hemma under en två månader period innan kontrakt skrevs. Under tiden det skrevs på ändrade vi på vissa saker och tog bort strök över och vi skrev andra priser samt att de var okej att få nya kontraktet med nya priser hemskickat för skriva på.

gjorde allting korrekt men enligt ARN gällde då inte detta som kontrakt.
Mvh
Japa bygg ab
Inte det minsta synd om dig. Egen företagare själv och vet inte hur många gånger jag blivit "blåst" av diverse potentiella kunder.

Nej, fokusera på att jobba vidare med nya uppdrag är mitt tips. Men åker alltid på röven varje år, inget att lägga tid på. Misstänker att du har lagt mer tid i att försöka få betalt än tiden du lagt ner hos kunden, då förstår jag att det blir jobbigt...
 
H
sunnis sunnis skrev:
Inte det minsta synd om dig. Egen företagare själv och vet inte hur många gånger jag blivit "blåst" av diverse potentiella kunder.

Nej, fokusera på att jobba vidare med nya uppdrag är mitt tips. Men åker alltid på röven varje år, inget att lägga tid på. Misstänker att du har lagt mer tid i att försöka få betalt än tiden du lagt ner hos kunden, då förstår jag att det blir jobbigt...

Har inte lagt ner någon tid skickade en faktura jämtemot kunden. Då detta var ett stort projekt efter att ha varit föräldrar ledig så betydde projekt en stor inkomst och jobb för 3 månaders tid.

Frågade kunden Flera gånger och gkorde tre olika offerter + att jag måste hyra in mer manskap samt planera vi höll på i 2 /3 månader med planering etc skrev kontrakt efter ett samtal från kunden som sa att vi ska gå vidare. Klart jag ville ha för arbete / körningar etc under denna tid efter en v de väljer att avbryta. Va inget mer än så. Sen att Arn väljer att gå på deras linje fine. Släppte det då jobbade vidare. Men klart kunder ljuger hela tiden och vill aldrig betala för extra tjänster etc är noggrann med mina avtal kontrakt av som gäller.

De satte in annons via ett företag man betalar för som vi jobbar efter badrum.se etc. Man är verkligen korkad om man lägger in förfrågningar etc med vetskapen att man inte har pengar. Då ja också frågade flertalet gånger angående om de har kapital till renovering.
Ja två månaders planering ordna med bygg lov etc och sen efter kontrakt påskrivet en v senare dra de sig ut. Har aldrig tagit mer eller fuskat till mig jobb det behövs inte som sagt man lär sig och blir väldigt bra människo kännare inom detta yrke.
 
Men OM det nu verkligen finns ett giltigt avtal, då är det väl bara att köra på via inkasso eller domstol?

Det måste ju rimligen finnas något problem med "avtalet" eftersom ARN inte ansåg att firman kan visa att det fanns ett avtal?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.