Anna_H Anna_H skrev:
Du blandar ihop sambolagen med byggstandarder.
Sambolagen handlar om att köpa något man kan bo i i syfte att ha gemensamt boende och vara skrivna på adressen. Sedan spelar det ingen roll om det är en oisolerad sommarstuga eller en herrgård.
Nu råkade du visst tillskriva Alfredo det som Elin6745 skrev..
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Sambolagen handlar om att köpa något man kan bo i i syfte att ha gemensamt boende och vara skrivna på adressen.
Sambolagen tar nog ingen hänsyn till var någon av parterna är skrivna. Sen var det nog inte mig som du citerade. :p
 
Alfredo Alfredo skrev:
Sambolagen tar nog ingen hänsyn till var någon av parterna är skrivna.
Kanske inte rent tekniskt, men för att vara sambos ska man bo tillsammans stadigvarande och man ska vara folkbokförd på den adress där man är bosatt...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kanske inte rent tekniskt, men för att vara sambos ska man bo tillsammans stadigvarande och man ska vara folkbokförd på den adress där man är bosatt...
Nej inte det heller. Sambolagen pratar om gemensamma bostad där "egendomen förvärvats för gemensam användning" alltså avsikten vid förvärvet. Vid förvärvet är man med stor sannolikhet inte folkbokförd på "den adress" som förvärvas.

Man bör nog inte blanda ihop lagstiftningen kring folkbokföring med sambolagen. Vad som är samboegendom påverkas knappast av om man följer lagstiftningen kring folkbokföring.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Du skrev att sambolagen inte tar hänsyn till var någon av parterna är skrivna, men det är ju en grundförutsättning för att lagen ska gälla att man bor tillsammans.

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte det heller. Sambolagen pratar om gemensamma bostad där "egendomen förvärvats för gemensam användning" alltså avsikten vid förvärvet. Vid förvärvet är man med stor sannolikhet inte folkbokförd på "den adress" som förvärvas.

Man bör nog inte blanda ihop lagstiftningen kring folkbokföring med sambolagen. Vad som är samboegendom påverkas knappast av om man följer lagstiftningen kring folkbokföring.
Håller med dig fullt ut i detta inlägget.
Angående min skrivelse om begreppet "Sommarhus" så var jag tydlig med att detta endast handlar om att påvisa avsikten. Blir en högre trovärdighet att påstå att torpet man köpt ute i skogen som inte är vinterbonat och endast har sommarvatten är köpt för att nyttjas som ett fritidshus än en villa i grannkommunen i ett populärt och barnvänligt område.
Eftersom allt i slutändan handlar om att bevisa avsikten vid tidpunkten för förvärvet så är det saker som dessa som kan bli relevanta att lyfta fram.

Min poäng är att ingenting är självklart här. Inte hans tillgångar heller om han har lagt dom i bolagsform för att slippa undan sambolagen. Kan TS övertyga rätten om att han gjort på detta sätt för att undanhålla egendom från sambolagen har hon nog en chans att få ta del av dessa också.
P.S Sedan har inte TS skrivit att hennes hus ligger i grannkommunen, i ett fint och trevligt område. Detta skrev jag för att tydliggöra min poäng.
 
useless useless skrev:
Du skrev att sambolagen inte tar hänsyn till var någon av parterna är skrivna, men det är ju en grundförutsättning för att lagen ska gälla att man bor tillsammans.

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
Ja visst är "det en grundförutsättning för att lagen ska gälla att man bor tillsammans". Det behöver dock inte nödvändigtvis ha ett smack med var parterna är skrivna att göra.

Vi kan ta två exempel.

A bor i en av A ägd bostad där A är skriven. A träffar B. B flyttar in och skriver sig på adressen och bor där under många år. Förhållandet tar slut och paret slutar vara sambo. Den gemensamma bostad de haft i många år är inte samboegendom då förvärvet skett av A innan B kom in i bilden och utan att någon haft avsikt vid förvärvet att A och B skulle bo där. Trots att båda under lång tid varit skrivna på adressen är egendomen ej samboegendom!

A och B bor i varsin bostad som de är skrivna på. A och B träffas, köper en ny bostad och flyttar ihop. Av någon anledning struntar A, B eller möjligen båda, att skriva sig på den nya adressen. Förhållandet tar tyvärr slut. I detta fall är bostaden samboegendom då den varit deras gemensamma bostad och förvärvats med den avsikten. Att någon/ingen av parterna någonsin varit skrivna där påverkar inte ett dugg.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var finns det några formkrav om skriftlighet i sambolagen? Eller var kräver sambolagen att "det måste framgå tydligt att båda äger huset"?

Sambolagen säger "Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning" Här hävdar visserligen en part att "sommarstugan" varken är en "gemensamma bostad" eller har "förvärvats för gemensam användning". Det är dock som sagt vad en part säger...
Det finns inga formkrav för samboegendom, det är reglerat i lagen. Om man däremot köper en bil eller en sommarstuga som ska vara gemensam, finns formkrav för att detta ska uppnås.
 
T Takläggare skrev:
Jag bara besvarar hennes frågor, vad hon kan göra utifrån sina alternativ och frågor hon ställer.

Här om hon kan flytta till huset! Självklart det är hennes hus 100%

Alla dessa ggr då jag inte orkar mer, knappt att resa mig eller andas på grund av hans ständiga misshandlande så säger jag att nu orkar jag inte mer nu tar jag barnen och flyttar till huset.


Här frågar hon att hon vill avsluta relationen, men hennes man säger sig ha rätt till halva huset, vilket inte är fallet! hon äger själv huset och behöver inte dela den.

Jag vill kunna avsluta denna relation för den är varken bra för mig eller för barnen (vi har 3 barn) och flytta från sthlm till den lilla ort där huset finns. Men då säger han att han ska ha hälften av husets värde. Vilket jag såklart aldrig skulle ha råd att ge honom och då säger han att huset ska säljas för han ska ha sina pengar!!

Gör jag så fel och svarar på hennes frågor?
Felet du gör är att du avtåder henne från att ta hjälp av en stark part som kan hjälpa henne. Och konsekvensen är att hon hamnar ensam i ett utsatt läge, och kan i o m det försätta sig i en situation där fritidshuset blir en gemensam bostad.
 
  • Gilla
Petster och 2 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Det Anna tänker på här är väl just formuleringen "gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom", eftersom en sommarstuga inte är varken en bostad eller bohag.
Det skjuts vilt i onödan.
Saken är att vid tiden för TS köp av fastigheten var de särbos och särbos , även med gemensamma barn ,
uppfyller inte sambolagens krav. Särbos har inga rättigheter i varandras egendom och är juridiskt motsatsen
till sambos. Att paret på senare tid ingått ett samboförhållande har ingen retroaktiv verkan på TS tidigare köp
av fastighet /fritidshus under särboförhållandet . Inget samboförhållande har funnits i fritidshuset. För att anses som
sambos avses ett parförhållande i stadigvarande samlevnad i gemensam bostad och hushåll med gemensam
hushållsekonomi. TS är fastighetsägare med alla rättigheter och behöver inte bevisa sin rätt , mannen som hävdar
rättighet måste bevisa den. Nuvarande samboförhållande ger anledning till bodelning av detta förhållande.
Med stadigvarande samlevnad förstås att den skall vara över en längre tid varför folkbokföring på sambo adressen
är en förutsättning . Provboende en kortare tid anses inte vara samboende med de rättigheter som följer.
Alfredo Alfredo skrev:
Ja visst är "det en grundförutsättning för att lagen ska gälla att man bor tillsammans". Det behöver dock inte nödvändigtvis ha ett smack med var parterna är skrivna att göra.

Vi kan ta två exempel.

A bor i en av A ägd bostad där A är skriven. A träffar B. B flyttar in och skriver sig på adressen och bor där under många år. Förhållandet tar slut och paret slutar vara sambo. Den gemensamma bostad de haft i många år är inte samboegendom då förvärvet skett av A innan B kom in i bilden och utan att någon haft avsikt vid förvärvet att A och B skulle bo där. Trots att båda under lång tid varit skrivna på adressen är egendomen ej samboegendom!

A och B bor i varsin bostad som de är skrivna på. A och B träffas, köper en ny bostad och flyttar ihop. Av någon anledning struntar A, B eller möjligen båda, att skriva sig på den nya adressen. Förhållandet tar tyvärr slut. I detta fall är bostaden samboegendom då den varit deras gemensamma bostad och förvärvats med den avsikten. Att någon/ingen av parterna någonsin varit skrivna där påverkar inte ett dugg.
 
  • Gilla
egeside och 3 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Med stadigvarande samlevnad förstås att den skall vara över en längre tid varför folkbokföring på sambo adressen är en förutsättning.
Struntprat säger jag. Menar du på fullt allvar att ett par som ur alla aspekter uppfyller sambolagens krav på att vara sammanboende inte skulle anses vara sammanboende enligt sambolagen på grund av att någon eller båda av parterna är skriven någon annan stans än där de faktiskt bor? Var hittar du lagstöd för denna tolkning?

Varför skulle en "teknisk handling" som registrering av folkbokföringsadress kunna anses påverka det objektiva förhållandet om var någon faktiskt bor? Om någon skulle vara skriven i Korpilombolo men äger villa i Stockholm med familj sedan tiotals år och dessutom aldrig varit längre norrut än Solna. Anser du då att man kan säga att personen ändå bor i Korpilombolo bara för att vederbörande är skriven där?
 
Hemmakatten
Vore tacksam om personligt tjafs mellan medlemmar och deras inlägg kunde hanteras utanför tråden. TS läser säkert gärna om de olika uppfattningarna som finns, men lämna sandlådebråket. /moderator
 
  • Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Struntprat säger jag. Menar du på fullt allvar att ett par som ur alla aspekter uppfyller sambolagens krav på att vara sammanboende inte skulle anses vara sammanboende enligt sambolagen på grund av att någon eller båda av parterna är skriven någon annan stans än där de faktiskt bor? Var hittar du lagstöd för denna tolkning?

Varför skulle en "teknisk handling" som registrering av folkbokföringsadress kunna anses påverka det objektiva förhållandet om var någon faktiskt bor? Om någon skulle vara skriven i Korpilombolo men äger villa i Stockholm med familj sedan tiotals år och dessutom aldrig varit längre norrut än Solna. Anser du då att man kan säga att personen ändå bor i Korpilombolo bara för att vederbörande är skriven där?
Nu gäller det endast TS fråga om hennes försvar avseende exets krav på rättighet eller dold rättighet i hennes
fastighet och inga andra påhittade förhållanden.
Enl.Folkbokföringslagen skall person bosatt i Sverige folkbokföras på sin egentliga hemvist. (adress o. kommun)
Flyttning skall anmälas inom 1 vecka till Skatteverket som har kontrollansvar och kan förelägga vite.
Oriktiga uppgifter är folkbokföringsbrott som ger böter eller fängelse.
Uppgifterna används för att bekräfta sambolagens krav på stadigvarande samlevnad i parförhållande i gemensam bostad
då endera parten påstår annat.
Lagen är alltid ett hjälpmedel i situationen som TS befinner sig i.
Dina påhittade förhållanden får andra svara på och värdera om de anser dem relevanta.
 
  • Gilla
Petster och 1 till
  • Laddar…
T
S sunqan skrev:
Felet du gör är att du avtåder henne från att ta hjälp av en stark part som kan hjälpa henne. Och konsekvensen är att hon hamnar ensam i ett utsatt läge, och kan i o m det försätta sig i en situation där fritidshuset blir en gemensam bostad.
Ja herregud, ett fritidshus blir aldrig en gemensam bostad, finns i lagtexten klar och tydligt ,inget TS behöver hävda eller vara rädd för, så tydlig är lagen, här ger jag en lättläst text på 7 paragraf. och hoppas TS läser den och förstår den.
TS har aldrig bott i huset med sin man, därför inte ens nära att bli ett föremål för bodelning.

Det största undantaget från äktenskapsbalkens regler gällande samboegendom finns i 7 § i sambolagen. Där står att bostad eller bohag som används främst för fritidsändamål inte är samboegendom. Det är troligtvis detta du menar med att sambolagen inte gäller för fritidshus, det har du alltså rätt i. Men som du ser är det som framgår av 5 § i sambolagen så blir det samboegendom så fort det blir er gemensamma bostad. Det blir inte samboegendom bara för att ni tillsammans far dit en vecka eller en helg utan ni ska börja bo där tillsammans och fritidshuset syfte ska bli att bo där tillsammans.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Ja herregud, ett fritidshus blir aldrig en gemensam bostad, finns i lagtexten klar och tydligt ,inget TS behöver hävda eller vara rädd för, så tydlig är lagen, här ger jag en lättläst text på 7 paragraf. och hoppas TS läser den och förstår den.
TS har aldrig bott i huset med sin man, därför inte ens nära att bli ett föremål för bodelning.

Det största undantaget från äktenskapsbalkens regler gällande samboegendom finns i 7 § i sambolagen. Där står att bostad eller bohag som används främst för fritidsändamål inte är samboegendom. Det är troligtvis detta du menar med att sambolagen inte gäller för fritidshus, det har du alltså rätt i. Men som du ser är det som framgår av 5 § i sambolagen så blir det samboegendom så fort det blir er gemensamma bostad. Det blir inte samboegendom bara för att ni tillsammans far dit en vecka eller en helg utan ni ska börja bo där tillsammans och fritidshuset syfte ska bli att bo där tillsammans.
Samma tankefel igen.. du förutsätter till normalfallet, med normala personer. I det fallet stämmer det du skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.