Microkatten Microkatten skrev:
Jag har oerhört svårt för att se på när någon sätter tigersågen i gamla fina fönster och sedan ersätter dessa med klumpiga kopior och perspektivfönsterdörrar. Varför sparade de inte de gamla fönsterna åtminstone så det gick att återställa?

Fantastiskt fint hus annars, innan renoveringen. De målade i alla fall inte allting vitt inomhus.
Fönstren skulle ju ha sparats till orangeriet.
Det va jäkligt synd
 
  • Gilla
Anna Frances och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar inte vara så inne på byggnadsvård utan tycker att man ska göra huset till sitt. Men köper man ett sånt här hus och så skiter man helt i husets karaktär. Samtidigt som man pratar om historien och allt runt huset.... Då framstår man som rätt....

Sen kan jag förstå som vissa säger att mannen inte bryr sig alla gånger. Men är det så lämpligt att inte vilja ha åsikter m man ska bli snickare? Jag gillar ju att mina hantverkare har känsla för vad som fungera och inte och kan komma med tips. Inte "det blir nog bra som du vill..."

Sen är ju frågan kring budget och läge.... Mellan tåget och ett industriområde. Och köpa ett hus för 600.000 och sen pumpa in 2,5 miljon. Utan att göra något åt fasad eller verandan.

Men allra bäst var nog att de tyckte att "Plötsligt i Vinslöv" inte passade in. När det i själva verket blev ett Plötsligt i vinslöv slut med orkestern. En hunsad man och en kvinna som bestämmer allt känns rätt originell och bra TV. Dvs "plötsligt händer det igen i Vinslöv" :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
whak och 5 till
  • Laddar…
Bra program men lås in Gert i källaren nästa gång! Vet inte vad han försöker uppnå med sin dryghet.
 
  • Gilla
Joakim Alpsten och 2 till
  • Laddar…
S Slitvarg skrev:
Bara tanken att bosätta sig så nära tåget med småbarn ger en kalla kårar.
P Putte 9497 skrev:
Finns staket
Och till barnen kommer hundar, katter och andra husdjur.
Nej, det skulle kännas oroligt att inte kunna lämna barn och djur utan uppsikt. Staket eller inte.
 
Jag tycker det var ett av de bättre avsnitten av Husdrömmar dels för att Gert Wingård inte klagade hela tiden över budget och hur andra väljer att göra, och dels för att husägarna var härliga personer med driv. De var inne i sin dröm och de genomförde den.

Att de sätter sågen i gamla utslitna fönster har jag inga problem med, i motsats till andra inlägg in den här tråden. Saker och ting tar slut och då är det tippen som gäller. Och nya tider bjuder nya möjligheter som ger bättre komfort. Jag tycker husägarna tog hand om byggstilen med utformningen av de nya fönstren.

Tågen sen, det finns staket för att skydda barnen och glöm inte att lägen vid bilväg kan vara än värre. Och man vänjer sig vid ljud och vibrationer. Jag har bott granne med stambanan mellan Göteborg och Hallsberg. Snacka om ljud och vibrationer, första natten. Sen hörde jag det aldrig mer.

Om jag saknade nåt så var det källare och uppvärmning. Det hade varit intressant. Nåt jag önskar upphör är de ständiga pusskalasen. Om de ska hålla på och slicka på varandra så får de väl göra det men sluta filma det.
 
  • Gilla
a10086 och 9 till
  • Laddar…
Snabbtittade på programmet, sällar mig till skaran som tycker att det var mycket synd att man bytte fönster. Bor nära järnväg där det sannolikt går fler tåg, iofs vid en station så pendeltåg hör man inte alls då de stannar (och inte längre har gnisslande bromsar;)) och godståg kör långsamt förbi, ganska sällan men de låter ändå endel. Arlandatåget och andra "moderna" tåg är tysta. Mest stör nog "SJ regionaltåg", de verkar vara tunga, skramliga gamla bestar - nästan museijärnvägstatus. Men det jag ville tillföra var att - då vi har några nya fönster (som tidigare ägare satt i) och ett "riktigt" akustikfönster - samt ett englas fönster med innerbåge med ljudglas - är att 3-glas inte alls behöver vara tystare än gamla fönster med lösa innerbågar - speciellt inte om det är akustikglas i innerbågen då dessa fönster blir lika bra som 2+1 glas, men inte lika bra som det riktiga akustikfönstret för i det rummet hör man inte tågen alls...

Nå, Gert var väl ovanligt balanserad i detta program. Hans smak passade nog med husägarnas, dvs att "modernisering" är OK. Lite synd tycker jag - det hade vart mycket finare om fönster, foder mm hade haft kvar lite gammal stil och charm. Men på det stora hela tycker jag ändå att de lyckats med färger, möbler mm - slutresultatet kändes helt ok.

Men om man jämför "Det sitter i väggarna" med detta program så framstår ju "husdrömmar" som en blek kopia - utreda varifrån teglet kommer... Huh... Hade det varit "det sitter i väggarna" så hade vi nog fått reda på exakt vem som slog teglet, och någon historia att han var kusin med husets ägare... Näe, skicka in Gert i nåt arkiv och studera originalritningar och historiska dokument, antingen försvinner han i dammet eller kommer han ut som en ny människa - för han är nog rätt talangfull bara att han har en riktigt trist 40-talsitsmak som förhoppningsvis snart dör ut...
 
Jag gillar Wingårdh. Men byggnadsvård är inte hans starkaste sida. Hans vurm för gammalt tegel kändes krystat och när han smakade på leran kom jag att tänka på bilköpande gubbe som sparkar på däcken....
 
Herregud vilken dominant kvinna. Gillar att kvinnor är starka och har en tydlig åsikt men att ställa frågor och sen skita i vad han tycker är oförskämt och arrogant!
 
  • Gilla
schattenjaeger och 1 till
  • Laddar…
"Fifty Shades of Grey"
En modern insida berövad på allt liv.
 
C claym skrev:
Herregud vilken dominant kvinna. Gillar att kvinnor är starka och har en tydlig åsikt men att ställa frågor och sen skita i vad han tycker är oförskämt och arrogant!
Det är tv det vinklas en del i det formatet inget nytt.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
"Fifty Shades of Grey"
En modern insida berövad på allt liv.
Tycker insidan blev utmärkt, sen är det svårt att visa upp liv i ett nytt hus, tar ett tag att bo in sig.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Jag gillar den här programserien. Var inte med från början utan håller på att titta "ifatt" just nu, då alla avsnitt sen 2014 finns på SVT play.

Visst, det är åt helvete för mycket kindpussar och på tok för lite snickerier men det är ändå sevärda program.

Trots det överdrivna kindpussandet är Gert Wingård riktigt rolig emellanåt med sina kommentarer och Pernilla Månsson är trevligare att se än Anne Lundberg. Jag har hittills varit nöjd med variationen av projekt.
 
  • Gilla
Villabergskuben och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Visst, det är åt helvete för mycket kindpussar och på tok för lite snickerier men det är ändå sevärda program.

Trots det överdrivna kindpussandet är Gert Wingård riktigt rolig emellanåt med sina kommentarer och Pernilla Månsson är trevligare att se än Anne Lundberg. Jag har hittills varit nöjd med variationen av projekt.
Jag med, jag gillar programmen som de är även om det vore kul med mer fokus på själva ritandet och byggandet.

Flera har skrivit att Gert var dryg i senaste programmet, men det var inget som jag märkte av och jag tycker att han sällan varit riktigt dryg under programseriens gång. Vad tänker ni på då?
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Det är tv det vinklas en del i det formatet inget nytt.
Visst vinklas saker i tv men om nu kvinnan tom skriver på instagram ” Jag vågar påstå att ni fick se våra sanna jag. ”
Så kanske det inte är så extremt vinklat ?
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
M MagHam skrev:
"Fifty Shades of Grey"
En modern insida berövad på allt liv.
Det var befriande att få se ett hus med olika nyanser av färg. Grått är en färg, vitt är en grundfärg, om jag får tycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.