Du skruvar inget med bilar? Om du gör det skulle jag fundera lite till på takhöjden i garaget så det går att få in en lyft där
 
N nyss ny husägare skrev:
Tänk även på att välja säkerhetsglas om fönstret hamnar lågt i trappen så inte ett barn som ramlar riskerar flyga ut i en vanlig glasruta.
J JKrister skrev:
Vill förstärka detta då det alltså inte handlar om tycke o smak och skönt ifall man har barn. Det är helt obligatoriskt att ha säkerhetsglas i alla glas som är närmare golvet än 60cm. Kan nog vara lätt hänt vid trappor där man i planeringen tycker att fönstret hamnar 1m upp från golv men när trappen är på plats hamnar den troligen i steghöjd.
Absolut får det bli säkerhetsglas om det kommer närmre än 60cm från golvet, tack för påminnelsen! :)

nino nino skrev:
Du skruvar inget med bilar? Om du gör det skulle jag fundera lite till på takhöjden i garaget så det går att få in en lyft där
Jo det gör jag allt emellanåt. Takhöjd för en 2-pelarlyft blir det i det stora garaget/verkstaden sedan.:) Den jag ritar på nu är ca 96kvm med plats för tre bilar varav den ena platsen ska ha ca 4,3m i takhöjd för lyft. :)

//Fredrik
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Ja just ja du skulle bygga ett till det glömde jag av.
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Fortsätter att lägga in lite bilder på markarbeten. Sist hade jag fått ett gäng lass med 0-150, eller ja fått å fått, det är ju inte gratis direkt:rolleyes: Så vi fortsätter med vägbygge och plan mellan infarter. :)

Markarbetsområde med grushögar, lerig mark och en byggcontainer i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägbygge med sten och grus, lerigt markarbete, och rör synligt för elslang under planen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markarbete med sten och jord, ny väg och plan yta under anläggning, natursköna omgivningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


La i en 50mm elslang under planen ifall men vill ha något uttag / belysning i grindstolpar eller liknande.

Markarbete för vägbygge med grus, en elslang och en byggbod på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer!:)

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
albin715 och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag haft möte med en VVS-firma för offert, i bästa fall skulle jag få svar nästa vecka.

Sedan fick jag den första offerten på elen. Träffade firman i fredags så dom var snabba!:)

Den visade på knappt 120k inkl. moms. Det tyckte jag lät helt okej!:) Inväntar svar på två firmor till, alla är lokala här i stan.

Så här ser offerten ut:

Markplan

Hall:

-Minispot i fönstersmyg: 1st, Typ ”Punkt” 1W LED (Styrd via Plejd)
-Downlight i tak: 4st Typ, ”Light” 2.0 LED 6,5W (Styrd via Plejd)
-Strömställare: 3st
-2-vägs Vägguttag: 3st
-1-vägs datauttag till WiFi: 1st

Sovrum:
-Lamputtag i tak: 1st
-Minispot i fönstersmyg: 1st, Typ ”Punkt” 1W LED (Styrd via Plejd)
-Strömställare: 1st
-2-vägs Vägguttag: 6st
-1-vägs datauttag till TV: 1st

Vardagsrum:
-Lamputtag i tak: 1st
-Minispot i fönstersmyg: 2st, Typ ”Punkt” 1W LED (Styrd via Plejd)
-Strömställare: 4st
-2-vägs Vägguttag: 8st
-1-vägs datauttag till TV: 1st

Matsal:
-Lamputtag i tak: 1st
-Minispot i fönstersmyg: 4st, Typ ”Punkt” 1W LED (Styrd via Plejd)
-Strömställare: 2st
-2-vägs Vägguttag: 3st

Badrum:
-Minispot i fönstersmyg: 1st, Typ ”Punkt” 1W LED (Styrd via Plejd)
-Downlight i tak: 3st, Typ ”Light” 2.0 LED 6,5W (Styrd via Plejd)
-Anslutning av armatur i badrumsskåp (armatur ingår ej): 1st
-Anslutning av handdukstork (handdukstork ingår ej): 1st
-Strömställare: 2st
-1-vägs Vägguttag: 2st

Kök:
-Lamputtag i tak: 1st
-Minispot i fönstersmyg: 1st, Typ ”Punkt” 1W LED (Styrd via Plejd)
-Downlight i tak: 4st, Typ ”Light” 2.0 LED 6,5W (Styrd via Plejd)
-Anslutning av armaturer under överskåp (armaturer ingår ej): 3st
-Strömställare: 4st
-2-vägs Vägguttag: 4st
-1-vägs Vägguttag: 6st
-1-vägs Vägguttag med Timer: 1st
-Perilex-/3-fas-uttag till spis/häll: 1st

Klädkammare:
-Allroundarmatur i tak: 1st, Typ Plafond ”MultiONE” LED 19W med sensor.
-2-vägs Vägguttag: 1st

Klädvård:
-Minispot i fönstersmyg: 1st, Typ ”Punkt” 1W LED (Styrd via Plejd)
-Allroundarmatur i tak: 1st, Typ ”One44” LED 35W E7211412
-Anslutning av armatur under överskåp (armatur ingår ej): 1st
-Strömställare: 2st
-1-vägs Vägguttag: 3st
-1-vägs Vägguttag med Timer: 1st

Garage:
-Allroundarmatur i tak: 5st, Typ ”One44” LED 35W E7211412
-Strömställare: 3st
-2-vägs Vägguttag: 5st
-1-vägs Vägguttag: 1st
-3-fasuttag: 1st
-Anslutning av värmepump och tomrör för utegivare: 1st
-El-central infälld: 1st
-Mediacentral infälld: 1st
-Huvudledning från markskåp Typ 5g6: 30m

Fasad och yttre:
-Väggarmatur: 8st, Typ “LOT II” upp-/nerljus LED, svart eller alu-grå inklusive ljuskällor
-2-vägs Vägguttag kapslat: 3st
-Förberedande med 16mm tomrör från central till kommande uterum: Totalt 20m

Övervåning:
Endast förberedande med 16mm tomrör från central till övervåning för kommande installationer: Totalt 30m



Övrigt:
I ovan nämnda installationer ingår erforderlig antal mängd slang/rör, dosor, kablage, fästmaterial, säkringar, jordfelsbrytare, egenkontroll- och testprotokoll samt relationsritning för el- och teleinstallationer i markplan.

Strömställare och uttag är av typen Exxact från Schneider Electric.

Hur ser det ut tycker ni?:)

//Fredrik
 
Jag tycker att det verkar genomtänkt det mesta, men jag rekommenderar dubbla nätverksuttag åtminstone till platserna med tv. Där är det väl ganska sannolikt att man vill koppla in mer än en enhet. Tex Chromecast/Apple TV, dator, tv spel, digitalbox.
Det står inget om patchpanel eller datauttag i mediacentralen, men det kanske är underförstått eller något du gör själv.

Sen blev jag fundersam över förberedelsen med 16mm rör till uteplatsen, tänkte att det kanske bara handlar om ett rör. I så fall rekommenderar jag fler eller grövre rör så du kan ha flera faser ifall du vill ha infravärme eller spabad. Men eftersom det är formulerat likadant till övervåningen kanske det redan är tänkt flera rör vilket det rimligen är inräknat till övervåningen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ja det kan ju vara värt att de blir dubbla datauttag då de fysiskt tar lika mycket plats. Kostnaden borde vara försumbar

Tänk på att få ett rör till det kommande garaget/verkstaden med, det ska till fasadskåpet eller från centralen inne :)
 
Dheri Dheri skrev:
Jag tycker att det verkar genomtänkt det mesta, men jag rekommenderar dubbla nätverksuttag åtminstone till platserna med tv. Där är det väl ganska sannolikt att man vill koppla in mer än en enhet. Tex Chromecast/Apple TV, dator, tv spel, digitalbox.
Det står inget om patchpanel eller datauttag i mediacentralen, men det kanske är underförstått eller något du gör själv.

Sen blev jag fundersam över förberedelsen med 16mm rör till uteplatsen, tänkte att det kanske bara handlar om ett rör. I så fall rekommenderar jag fler eller grövre rör så du kan ha flera faser ifall du vill ha infravärme eller spabad. Men eftersom det är formulerat likadant till övervåningen kanske det redan är tänkt flera rör vilket det rimligen är inräknat till övervåningen.
Dubbla nätverksuttag till tv i vardagsrummet är nog som du säger inte så dumt, tack för tipset!:)

Jag ska dubbelkolla det med dom, för ett rör som du säger är ju lite för dåligt. Någon slags uppvärmning (element/infravärme) lär det ju åtminstone bli i uterummet. Och även till övervåningen bör det ju behövas mer än ett tomrör.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Ja det kan ju vara värt att de blir dubbla datauttag då de fysiskt tar lika mycket plats. Kostnaden borde vara försumbar

Tänk på att få ett rör till det kommande garaget/verkstaden med, det ska till fasadskåpet eller från centralen inne :)
Ja det ska jag ta med mig.:)

Jag ska ha markmätarskåp så garaget/verkstaden får egen matning därifrån.:)

//Fredrik
 
När dom drog nätverket i mitt bygge så var det färdig flexslang där det redan låg dubbla CAT6 plus Koaxial för tv, skulle väl tro att det är standardlösningen när man drar fram för tv/nätverk?

Hade jag varit dig hade jag satt dubbla nätverksuttag i alla rum, man vet aldrig hur behoven ser ut i framtiden. Kommer ett barn ha ett rum i framtiden tex så ska både dator/Playstation/tv mm kopplas in!

Jag själv satte dubbla uttag i alla rum, och fyra uttag i vardagsrum samt tv-rum.

Gällande schneider exxact så kan jag tipsa dig om att det finns vägguttag från exxact som är lågprofil. Dessa kräver andra eldosor i väggen så det kräver att man vet om man vill ha dessa i förväg.
 
Hmm, efter att kollat lite på nätet blir jag osäker på om det verkligen var exxact som hade lågprofils uttag? :thinking: Kanske någon annan som vet....

Hursomhelst finns det iaf andra modeller/märken som har lågprofil och inte bygger utåt lika mycket. Praktiskt om det tex hamnar ett skåp framför så man får det närmare väggen. Stör mig på ett par ställen där vi själva har uttag som är ivägen nämligen! :)
 
Nog finns det lågprofiluttag i exxactserien
Tror det finns lågprofiluttag I de flesta större serier. Själv har jag trends lågprofiluttag hemma, vet även att det finns i elko rs.
 
Coax är inte standardlösningen utan är något man får beställa extra. Däremot är det vanligast med 2xcat 6 i samma slang vilket gör att kostanden inte blir många kr extra per meter. När det gäller att framtidssäkra så är trådlöst framtiden så allt för många extra datauttag är lite onödigt :). Jag har datauttag i alla rum och flera vid tvn men jag har bara pcn och digitalboxen inkopplad. Allt annat är trådlöst och fungerar utmärkt :)
 
Hej,
Fundera även på eventuella kameror, larm, mm. Dessa drivs ofta av power over ethernet vilket gör att installationen snygg och utan 230V uttag. Allt som behövs är en framdragen nätverkskabel med kontakt, dvs inget uttag. Detta döljs sedan i kameran t ex. Jag har en AC Pro från ubiquiti på varje våning för att sprida mitt trådlösa. Funkar kalasbra och snyggt.

Torbjörn
 
Hej!:)

Mycket bra synpunkter ifrån er!:)

Lågbyggda uttag diskuterade vi lite under mötet men kom fram till att vi hoppar det. Jag blev inte tillräckligt övertygad för att det skulle vara värt prisökningen, vill minnas att det med dosa var ca dubbla priset.

Dubbla nätverksuttag i vardagsrummet och ett enkelt i sovrummet känns lagom på entréplan. Däremot är det nog ingen dum idé att förbereda med nätverksuttag även till sovrummen på övervåningen.

Vad det gäller larm och kameraövervakning är det inget som jag har tänkt mig. Men får kanske ta mig en funderare till på det.

//Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.