Blubben
Hej,

Hur löser man enklast problemet enligt bilden? Vi vill nyttja utrymmet fram till dörren så mycket så möjligt utan att det krockar för mycket. Beroende på vad vi väljer för bänkskåp så kan vi få olika avstånd till väggen/dörren. Just nu är det ca 13 cm. Går att få till olika avstånd (36, 6 cm, osv.).

Går det att ha en vinklad passbit? Hur gör man med bänkskivan då, går den att såga snyggt för att passa?
 
  • Ritning av kök med måttangivelser som visar avståndet mellan bänkskåp och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ett alternativ är att se över om dörren ska öppnas där överhuvudtaget. Beroende på vilka andra renoveringar som kan pågå i närtid skulle en skjutdörr kunna installeras infälld i väggen, de är trevliga tycker jag.
 
Passbitar som den där brukar jag fälla in lite så den inte är i liv med luckan oavsett om det blir en sån krock som ni får.
Sen är det väl bara gå ut med skivan och kapa den snyggt i mötet.
Jag håller med ovanstående om att helst skulle man ju göra nåt åt dörren men det kanske inte går/är opraktiskt
 
Blubben
Går tyvärr inte att göra något åt dörren. Den öppnas dessutom utåt. Så det är själva placeringen som är i vägen.

A Akronym skrev:
Passbitar som den där brukar jag fälla in lite så den inte är i liv med luckan oavsett om det blir en sån krock som ni får.
Sen är det väl bara gå ut med skivan och kapa den snyggt i mötet.
Jag håller med ovanstående om att helst skulle man ju göra nåt åt dörren men det kanske inte går/är opraktiskt
Så en passbit med bara ett kortare djup helt enkelt?

Angående bänkskivan, går den att såga in snyggt på egen hand? Eller ska man be t.ex. Ikea anpassa den? Tänkte även om det är möjligt att runda in den mot väggen där.
 
Blubben Blubben skrev:
Går tyvärr inte att göra något åt dörren. Den öppnas dessutom utåt. Så det är själva placeringen som är i vägen.



Så en passbit med bara ett kortare djup helt enkelt?

Angående bänkskivan, går den att såga in snyggt på egen hand? Eller ska man be t.ex. Ikea anpassa den? Tänkte även om det är möjligt att runda in den mot väggen där.
Ja precis, du måttar passbiten precis som om den skulle vara i liv med luckorna och sätter den en bit in istället. Bara sätta där det ser bra ut.
Om du med runda av menar att du vill ha en radie på hörnet så fixar nog leverantören av skivan det utan problem. Bara se till att radien blir stor nog att ta sig förbi fodret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.