Hur är det nu egentligen - ska man fuktspärra taket också när man bygger badrum? Badrummet ligget på en 'mellanvåning', dvs utrymmet ovanför och under är rumstempererade om nu det spelar någon roll.

På väggarna blir det två lager gips (varav det yttersta är våtrumsgips) och fuktspärr under kaklet.

På golvet blir det spånskiva (eller?) och fuktspärr + klinker.

Vad gör man med taket? Räcker gips + våtrumsfärg?
 
skintebo skrev:
Vad gör man med taket? Räcker gips + våtrumsfärg?
ja
 
Våtrumsgips är dyrt. Fundera om det verkligen ger något.

På golvet kan du ha spånskiva för att få ett bärande golv, men på denna ska du lägga gips innan du lägger tätskikt och kakel. Du måste ha ett "dött" material att kakla på.

Gips och våtrumsfärg verkar vara det vanliga sättet. Jag har också satt plast i taket för att undvika att fukt letar sig upp på vinden.
 
Men ingen plast i väggarna antar jag?
 
Sonander skrev:
Men ingen plast i väggarna antar jag?
Nej, ingen plast. Det är ju bara ytterväggen som normalt skulle ha plast, men det skall inte vara någon i badrummet där du har tätskikt. Faran är att luft som kyls av kondenserar mellan tätskikten.
 
Hej Skintebo
Kolla så att du inte har för stort regelavstånd i golvet. Klinkret kräver stabilare underlag än plastmattan gjorde.
Vi kommer å hälsar på när det är klart...
 
Vi planerar att regla om (eller snarare lägga till reglar i) golvet så fort vi är klara med taket. Vill kunna stå på golvet medan man grejar med taket :).

Angående spån+gips i golvet, får man samma effekt med spånskiva + det golvspackel vi ändå kommer lägga i samband med att vi lägger golvvärme? Det måste ju ändå räknas som 'dött' material och funka att klinkra på?

Funderar på taket, kanske borde ha plast också...får fundera lite på saken.

Så våtrumsgips är onödigt? Vår hantverkarbekant svor över 'snåljåpar som inte lägger pengar där de gör nytta' när han snackade om nån som skippat just våtrumsgips. Hur mycket dyrare är det? Finns det att köpa på vanliga byggvaruhusen, typ billiga ställen som Hornbach och Bauhaus?
 
skintebo skrev:
Så våtrumsgips är onödigt? Vår hantverkarbekant svor över 'snåljåpar som inte lägger pengar där de gör nytta' när han snackade om nån som skippat just våtrumsgips. Hur mycket dyrare är det? Finns det att köpa på vanliga byggvaruhusen, typ billiga ställen som Hornbach och Bauhaus?
Fundera på vad gipsen gör för nytta. Och när.

Det ät tätskiktet som förhindrar vattenskadan. Om tätskikten går sönder skulle våtgipsen kunna göra att skadorna blir mindre omfattande - kanske behöver du inte byta så mycket av gipsen. Du minskar alltså kostnaderna för försäkringsbolaget.
 
Jag var å hjälpte kompisen handla våtrumsgips på K-rauta som var billigast då i alla fall. Minns tyvärr inte priset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.