Hej
Jag har letat runt här på forumet efter trådar som handlar om vad man ska ha för uppvärmning, men det är inte så lätt att hitta info som passar just mig.
Vi har en stuga från 1912 som vi funderar på att bygga till Den är ganska isolerad, men det är klart att en del värme läcker väl ut. Vi vill inte förstöra förmycket genom att byta en massa gamla fönster och så, så nu funderar vi på att köra med jordvärme eller liknande.
Hörde att det fanns något nytt som man kunde gräva ner i stället för att gräva så många meter, nån kasett, typ som skulle funka lika bra. Någon som vet något om det?
Jag skulle också bli jätteglad om någon kunde tala om för mig hur jordvärme funkar. Jag vet att det är som ett omvänt kylskåp, men vad har man för "maskin". Kan man ha golvväme och hur stor plats tar "pannan" (eller vad det nu är)? SOm ni förstår måste ni förklara noggrant för att jag ska förstå... ;)
 
vickeva skrev:
Hej
Jag har letat runt här på forumet efter trådar som handlar om vad man ska ha för uppvärmning, men det är inte så lätt att hitta info som passar just mig.
Vi har en stuga från 1912 som vi funderar på att bygga till Den är ganska isolerad, men det är klart att en del värme läcker väl ut. Vi vill inte förstöra förmycket genom att byta en massa gamla fönster och så, så nu funderar vi på att köra med jordvärme eller liknande.
Hörde att det fanns något nytt som man kunde gräva ner i stället för att gräva så många meter, nån kasett, typ som skulle funka lika bra. Någon som vet något om det?
Jag skulle också bli jätteglad om någon kunde tala om för mig hur jordvärme funkar. Jag vet att det är som ett omvänt kylskåp, men vad har man för "maskin". Kan man ha golvväme och hur stor plats tar "pannan" (eller vad det nu är)?  SOm ni förstår måste ni förklara noggrant för att jag ska förstå... ;)

Jag tar det groft, vi kan ta det i ditalj om du vill, men du måsta förså prinsipen först.

vi har en kompressor som komprimerar gas. så fprt man komprimerar nått så bir det varmt. den varma gasen går igenom en värmeväxlare som gör att du får varmt vatten till dina element.
Nu är gasen lite kallare & det är en förstrypning på röret gasen går igenom. förstrypningen gör så att gasen är koprimerad mellan kompressoen & förstrypningen. på andra sidan fröstrypningen bir då trycket på gasen lägre & gasen blir då kallare än vad den var från början eftersom dina element tagit värmen.
Nu är gasen på väg tillbaka till kompressorn, om vi inte värmer gasen nu så komer den bara att nå samma temp som innan förstypningen när den paserar kompressorn. Därför måste gasen pasera en värmeväxlare till innan den komer tillbaka till kompressorn & denna värmeväxlare är kopplar dill din ytjordvärme eller bergvärme.

en värmepump är lika stor som ett torkskåp

den där kasetten man gräver ned funkar bara som kompiment till frånluftsvärmepump.
 
för att nu hamna någotsånär rätt

"stuga" = ?
hur stort nu och sen?, boningshus? var i Svedala? familj storlek?
vad finns idag?
mysfaktor som öppen spis/kamin?
 
WOW, tack för utförligt svar!
Betyder det, ;Drent krasst, att med tillräclkigt många sådana värmepumpar så kyler vi ner miljön omkring oss ?? :p ;)Intressant var beskrivningen i alla fall.

På frågan om storlek på stuga och så, kan jag säga att vi är 4 i familjen, stugan ligger vid sydkusten i Skåne, nu är den ca70 kvm, men efter vår planerade tillbyggnad kommer den att vara ca 160. Till en början ska vi bara ha den som fritidshus, men det är tänkt att vi ska flytta dit om ett antal år, kanske när barnen är så stora att de har flyttat hemifrån. Det är en trästuga på torpargrund. Någon har varit på och isolerat med "skum" i väggarna och satt in innerfönster.
Som mysfaktor har vi nu en kamin, som faktiskt värmer storstugan bra, och den kommer vi att behålla, och sedan kommer vi att ha en öppen spis också.
 
energi tar aldrig slut, den byter bara skepnad. så vi flyttar ju bara på värmen/kylan

om man skulle ha 30-40 markvärmepmpar/ hushål så skulle nog miljan kina ta lite skada.
 
jag förstår... försökte bara vara lite rolig... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.