Hej.
Har sökt på forumet men hittar ingen relevant info.

Men för å fatta mej kort Ventilationsritningar till tekniskt samråd.
Hur ska dom se ut om man kör självdrag å mekanisk frånluft?
Har vägg tilluftsventiler i befintliga huset å hade tänkt sätta det i tillbyggnaden med, rör sej om ett sovrum å ett vardagsrum i tillbyggnaden.
Räcker det å rita in på planritningen på tillbyggnaden? eller de ska va beräkningar med?

För å göra en lång historia kort så e ja så jädra trött på all byråkrati/intyg kring bygglov sen ska vi inte snacka om alla pengar som ska mjölkas ur en innan man ens börjat bygg, jag börjar snart ifrågasätta ifall alla handläggare å diverse tjänstemän har aktier i alla instanser/organisationer.

Tacksam för svar e väldigt desperat å lägger snart ner hela projektet
 
Redigerat:
Du ritar en blå pil genom ytterväggen på de ställen som du har tilluften. Sedan där du har frånluften kan du rita en röd cirkel i den dimension röret är på, har du rör som går i sidled kan du rita ut dessa också i rött.
Du bör skriva ner de flöden du ska ha iallafall vid frånluften.

Vet du vad du ska ha för flöden? Annars kan vi hjälpa dig med det.
 
  • Gilla
Soll
  • Laddar…
H huggan skrev:
Du ritar en blå pil genom ytterväggen på de ställen som du har tilluften. Sedan där du har frånluften kan du rita en röd cirkel i den dimension röret är på, har du rör som går i sidled kan du rita ut dessa också i rött.
Du bör skriva ner de flöden du ska ha iallafall vid frånluften.

Vet du vad du ska ha för flöden? Annars kan vi hjälpa dig med det.
Ska ja rita in all tilluft? Dvs de befintliga med?
Inte en aning det enda ja vet e att de skulle iallafall uppfylla kraven på 0,35 liter per sekund och kvadratmeter.
Fläkten på toa har Kapacitet: 134 m3/h å utloppet e 100mm

(om den räknas) köksfläkten min 329 m3/h, max 775 m3/h. Utlopp 160mm

5 st tilluft på 100mm totalt ink tillbyggnad.

Huset e på 100kvm golvyta ink tillbyggnad
 
Du ska bara behöva beskriva systemet i den del som omfattas av bygglovet.

134 m3/h blir 37 l/s vilket ger 106 kvm a 0,35 l/s.

Går köksfläkten kontinuerligt? Annars kan du inte räkna med den.
 
H huggan skrev:
Du ska bara behöva beskriva systemet i den del som omfattas av bygglovet.

134 m3/h blir 37 l/s vilket ger 106 kvm a 0,35 l/s.

Går köksfläkten kontinuerligt? Annars kan du inte räkna med den.
Om ja bara ska beskriva de som omfattas av bygglovet så e de enbart 2 tilluftsventiler i väggen.
Ska ja bara dra två blåa pilar där dom ska sitta å skriva dimension?
Å skita i den mekaniska frånluften i de befintliga badrummet? Tillbyggnaden e på ca 47 kvm
 
Hej!

Välkommen till byråkrat Sverige! Det finns tusentals människor som är konsulter inom bygg i Sverige, bl a undertecknad. Vi livnär oss på krångliga regler skrivna i PBL, BBR, BED, AMA, AB04, ABT06, ABS mm.
När du har fått bygglov kommer det tekniska samrådet eller startmöte. Till startmöte behöver du en kontrollansvarig med ett utkast till kontrollplan, konstruktionsritning för bärande konstruktioner, ventilationsritning, rörritning och en verifierande energiberäkning. Har du otur kan byggnadsinspektören även kräva ett tillgänglighetsintyg. Du får inte påbörja bygget utan ett godkänt startbesked.
Ventilationsflöden i bostäder är generellt 0,35 l/s per kvadratmeter. Duschutrymme lägst 15 l/s.
Lite mer info finns:http://www.svenskventilation.se/ventilation/bostader/enfamiljshus/
 
  • Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
Biffen87 Biffen87 skrev:
Om ja bara ska beskriva de som omfattas av bygglovet så e de enbart 2 tilluftsventiler i väggen.
Ska ja bara dra två blåa pilar där dom ska sitta å skriva dimension?
Å skita i den mekaniska frånluften i de befintliga badrummet? Tillbyggnaden e på ca 47 kvm
Det kan räcka men de kan kräva att du redovisar för ökat flöde i annan del om du inte har någon frånluft i tillbyggnaden. Du kan också göra en överluftpil från tillbyggnaden in mot befinltig byggnad och ange flöde på den, oklar vilken färg man använder till överluft dock.
 
Hemmakatten
Tycker inte om alla som klagar på olika byggregler. De är till för att befrämja hälsa och undvika skador.

Här i Portugal, där vi nyss byggt hus, är reglerna desamma. Förmodligen regler som är likadana i hela EU.
 
  • Gilla
grodis och 2 till
  • Laddar…
Håller med, bra med regleringen även om det såklart finns mycket att förenkla.
 
P PerraTT skrev:
Hej!

Välkommen till byråkrat Sverige! Det finns tusentals människor som är konsulter inom bygg i Sverige, bl a undertecknad. Vi livnär oss på krångliga regler skrivna i PBL, BBR, BED, AMA, AB04, ABT06, ABS mm.
När du har fått bygglov kommer det tekniska samrådet eller startmöte. Till startmöte behöver du en kontrollansvarig med ett utkast till kontrollplan, konstruktionsritning för bärande konstruktioner, ventilationsritning, rörritning och en verifierande energiberäkning. Har du otur kan byggnadsinspektören även kräva ett tillgänglighetsintyg. Du får inte påbörja bygget utan ett godkänt startbesked.
Ventilationsflöden i bostäder är generellt 0,35 l/s per kvadratmeter. Duschutrymme lägst 15 l/s.
Lite mer info finns:[länk]

Vet precis hur de går till å har allt fixat förutom ventilationsritningar. De ja undrar e hur dom ska se ut å om man kan göra de själv? för vill helst slippa betala för det oxå om de går lösa själv. men allt som har med byråkrati inom bygglov e ett sånt hemlighetsmakeri.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker inte om alla som klagar på olika byggregler. De är till för att befrämja hälsa och undvika skador.

Här i Portugal, där vi nyss byggt hus, är reglerna desamma. Förmodligen regler som är likadana i hela EU.
De ja klagar på e att de ska va så jädra komplicerat, dyrt å hemlighetsmakeri å man får inga svar när man ringer kommunen. E redan uppe i 65k för 40 kvm i bara papper å då har ja inte avikt från detaljplanen å huset e ritat själv så arkitekten har bara fått skiss med mått, sen tillkommer attefalls avgiften va den nu blir. Sen skulle de inte förvåna mej om dom kräver ja ska ha färdigställandeskydd (risken e ju stor ja sätter mej själv i konkurs, då jag själv ska bygga det). Sen kan dom säkert komma med annat trams som ska kompletteras. De e inte raketforskning å bygga ett hälsosamt å säkert hus. Men kan trösta mej med att de blir lättare när ja ska ansöka om bygglov nästa gång, förvisso blir de lika dyrt.
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
Man blir verkligen upprör!!! Om allt är enligt din beskrivning, så handlar bara om ren korruption inom ”kompiskrets” med någon ansvarig från kommunen.

Jag drabbades av en liknande fall där grannen byggde stor förråd 50cm från min tomtgräns. Knapp som han hälsade på grannskapet och ingen visste vem han egentligen var. Jag tyckte att förrådet i sig inte var störande för mig, men då upptäckte jag att han började ett nytt bygge t o m med betongplatta… Dessutom hade han dumpat allt bråte han inte ville ha på sin tomt, över på min mark…

Då ringde jag till kommunen och frågade. Fick skriva på en gång en anmälan och tre dagar senare var kommunen på plats. Inom en vecka fick han meddelande att han hade tre månader på sig att riva ner allt som utan tillstånd hade han byggt…
Så ska det gå och ingenting annat tycker jag!

I ditt fall finns det många andra paragrafer att hänvisas till och Kommunen kan inte blunda för allt detta.
Jag skulle absolut gå vidare tills du kommer fram varför han fick göra som han vill på ”hans mark”…

Journalister är mycket duktiga på att gräva fram bevis… Tänk på det också!!

Hoppas det bästa för dig och för rättvisan.
 
H huggan skrev:
Du ritar en blå pil genom ytterväggen på de ställen som du har tilluften. Sedan där du har frånluften kan du rita en röd cirkel i den dimension röret är på, har du rör som går i sidled kan du rita ut dessa också i rött.
Du bör skriva ner de flöden du ska ha iallafall vid frånluften.

Vet du vad du ska ha för flöden? Annars kan vi hjälpa dig med det.
Nu har ja fått konkreta svar. Tilluftsventilerna ska ritas in samt dimension i (tillbyggnad),
Å den mekaniska fläkten i de befintliga ska ritas in. Samt flöde.
Men hur räknar man ut flödet? Eller de e dom 37 l/s?
 
Redigerat:
0,37l per sekund per kvadratmeter

40m2-> 14,8 l/s
 
Redigerat:
Nu har ja gjort en kladd, behöver de va mer avancerat å behövs de tillägga något?
 
  • Ritning av en våningsplan med mått och rum benämnda, inklusive vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.