Vad har ni som har renoverat och inte satt in gamla trägolv för trägolv? Vad har ni behandlat dem med? Jag inbillar mig att den bästa metoden är att lägga in hyvlade bräder som man sedan inte gör något alls med. Slipning, oljning, skurning mm får ju träfibrerna att resa sig vilket jag inbillar mig att medför att smuts fastnar mer än om man inget gör...rätt eller fel? Att städa golven med vatten får ju också samma effekt. Någon som har erfarenhet. Lutning verkar ju vara dagens mellodi-snyggt men man verkar få svårstädade golv...eller? Är oljning ett alternativ även om man ju förr inte oljade? Är inne på grangolv men med vilken behandling blir jag inte riktigt klok på.
 
Olja rakt över på alla nya eller nyslipade golv. Snygg matt yta, varm känsla om vintern, lättstädat, lätt att reparera skador, lätt att bättra på.

Timberex ger ett fint resultat, men luktar HUA!
 
Alsti18 skrev:
Vad har ni som har renoverat och inte satt in gamla trägolv för trägolv? Vad har ni behandlat dem med? Jag inbillar mig att den bästa metoden är att lägga in hyvlade bräder som man sedan inte gör något alls med. Slipning, oljning, skurning mm får ju träfibrerna att resa sig vilket jag inbillar mig att medför att smuts fastnar mer än om man inget gör...rätt eller fel? Att städa golven med vatten får ju också samma effekt. Någon som har erfarenhet. Lutning verkar ju vara dagens mellodi-snyggt men man verkar få svårstädade golv...eller? Är oljning ett alternativ även om man ju förr inte oljade? Är inne på grangolv men med vilken behandling blir jag inte riktigt klok på.
Luta är värdelöst, då får du "luddiga" golv på ett par decceniers sikt. Ljusa och fina blir golven ändå om du orkar vänta och bara skurar. Skurander med bra såpa gör golvet hårt och ljust. Det blir inte "luddigt" om det är bra kvalitet. Mycket trevligt och har en annan lyster än lutade golv.
Oljade golv är inte heller dumt. Oljan innehåller hartser, så det blir hårt. Men ett oslipat skurgolv är toppen, men man får vara noga med trävalet. Vi har oljat i köket, men resten blir en blandning av skurgolv och målade golv.
 
Läste i byggnadsapotekets handbok och de menar där att det inte blir snyggt att olja grangolv då de blir gula. Sant? Blir inte ens vitpigmenterad olja bra? Har bara sett lackade och obehandlade grangolv så jag vet ej. Någon som vet?
 
Både gran och furu gulnar av oljan, men det ser inte ut som ett gulnat lackat golv. Det ser mycket naturligt ut, och vi förvandlar just nu våra oljade golv till skurgolv genom att inte olja något mer. Det funkar förträffligt.

Problemet med vit olja är ju att du får slitytor där oljan nöts fortare och om när du ska bättra eller olja om så blir det ruskigt ojämt och flammigt i färgen. Då är det otroligt mycket finare med ett naturellt oljat golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.