Tokigt att posta i denna del av forum kanske? Jag är sugen på att ta bort vår bastu med tillhörande dusch o göra förråd istället. Är det något särskilt man behöver tänka på med tanke på att jag kommer bygga bort ett våtutrymme? Bygglov? Måste man få godkännande av kommun av någon anledning?
 
Nej bara börja riva.
Men ack så synd att riva bort en bastu.
Vet bekanta som gjorde bastun till tvättstuga/duschrum dom ångrar sig idag.
 
Fasen nu får du mig att tveka igen haha! Vi har velat fram o tillbaka men ingen av oss är eller kommer bli bastare så bättre med förvaringsutrymme har vi tänkt. Samtidigt finns ju det där tvivlet långt därnere.
 
Är ju rätt enkelt att bara ställa in några hyllor i bastun.
 
Jo absolut. Men jag har inbillat mig att man kan utnyttja utrymmet mer effektivt om man tar bort väggen som skiljer bastun från duschen o därmed gör utrymmet större. Jag kan skissa o visa vad jag menar istället :)
 
Mest för nyfikenhetens skull. Hur skulle ni göra? Min tanke från början var egentligen att öppna upp o ta bort de röda väggarna så det blir ett större förråd bara. Bastun är mest troligt byggd 1980 tillsammans med huset och precis vid duschen utanför bastun är det ju trångt som fan.
 
  • Husritning som visar en planlösning med markeringar vid bastu och dusch, där det föreslås att röda väggar tas bort för att skapa större förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick med bastu till vårt hus. Har det som förråd och tycker det fungerar bra. Bänkarna vi har gick att ta bort lätt, så vi har garderober istället. Bänkarna få vara på vinden.
 
Om du inte river väggarna, utan bara tar bort lavarna, så glöm inte att koppla ur bastuaggregatet fullständigt, så att det inte finns någon risk för brand ! ! !
 
Jag får intrycket att fler valt att behålla bastun men använda den som förråd. Jämfört med att bygga om d.v.s. Finns någon särskild anledning till detta kanske eller är det slumpen? Är det t.ex krångligt/svårt att bygga en bastu? Om jag bygger förråd o sen säljer t.ex. vad hindrar köparen från att bygga bastu igen?
 
R roband915 skrev:
Jag får intrycket att fler valt att behålla bastun men använda den som förråd. Jämfört med att bygga om d.v.s. Finns någon särskild anledning till detta kanske eller är det slumpen? Är det t.ex krångligt/svårt att bygga en bastu? Om jag bygger förråd o sen säljer t.ex. vad hindrar köparen från att bygga bastu igen?
Finns ju en del special med våtutrymmen, som då kan behöva göras om, vilket ju kan bli dyrt, även om det i princip inte är svårt. Jag skulle personligen inte göra något, som kan påverka nuvarande tätskikt.
 
Redigerat:
Stör du dig på bastun så go for it.
Tror inte hus värdet ändras så mycket om du är rädd för det. Vet faktiskt ingen som jag känner som faktiskt använder sin bastu till vad det ska vara. Och tänker man efter är det rätt sjukt att ha den platsen till bara bastu. Man har mer nytta av platsen till något annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.