Hur skall man gå till väga?
Jag har problem med någon i min närhet som låter sin hund springa in på min tomt för att göra ifrån sig (skita alltså). Det är ju inte så roligt att trampa i skiten och sedan dra in det i huset.
Jag har talat om att får jag bevis på vem hundägaren är så kommer jag att ta upp skiten och lägga den i vederbörandes postlåda, men det har jag tyvärr fått reda på att jag nog inte bör göra (från polisen) och nu har jag även berättat att fortsätter det så kommer jag att sätta ut en fälla som fångar hunden, eventuellt även sätta upp en kamera och vid fångst ringa till polisen så de får komma och hämta den infångade hunden. Förstår mig inte på intellektet, eller troligen just en avsaknad av denna på dessa personer som kan låta hundar springa och skita på annans tomt, ja även efter vägar utan att ta upp efter dem.
Har haft hudar själv tidigare och var alltid "beväpnad" av en rulle plastpåsar att ta upp efter dem.
De jag misstänker det är och har även grannar i byn som även sett dem rasta hunden på min tomt, är drogmissbrukare och verkar totalt skita i vad de gör.
 
Fällfångst är nog också en mindre lyckad ide.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F
Varför skjuter du den inte bara? Alltså hundägaren då menar jag.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
jarlh och 16 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fällfångst är nog också en mindre lyckad ide.
Kan hända, men då jag har jakträtt på min egen tomt så har jag även rätt att sätta ut fälla på tomten, men ej avliva hunden i fråga. Har talat med folk från Svenska Jägareförbundet och Landsbygdens jägare och de har även de sagt att jag har rätt att sätta fälla på tomten, men bör ha ett statligt jaktkort. Visst det blir ju inte någon bra grannsämja att tala om men jag anser att den redan är förstörd till "MAX".
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fsn skrev:
Varför skjuter du den inte bara? Alltså hundägaren då menar jag.
Ja du om man fick det så !

Nej skämt å sida, det är att gå alltför långt och även allt för kriminellt så det aktar jag mig för, så väl som hunden och hundägaren. Men man blir ju så jäkla trött på hur folk beter sig.....
 
Klart du får fånga in den om den är på din tomt. Sedan kan du lämna den till polisen som upphittad. Chansen är stor, om ägarna är missbrukare, att hunden inte är registrerad korrekt på dem och då försvinner problemet. Helt lagligt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
För att fånga med fälla måste man ha en fälla som är godkänd för arten man jagar. På naturvårdsverkets hemsida hittar jag ingen för hund.
 
  • Haha
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För att fånga med fälla måste man ha en fälla som är godkänd för arten man jagar. På naturvårdsverkets hemsida hittar jag ingen för hund.
Fast nu är det ju inte jakt, utan infångande av herrelös hund. Det är alltså inte jaktreglerna du ska kika på. Misstänker att du inte hittar något om kattfällor där heller, ändå används sådana helt lagligt dagligen i djurskyddsföreningar, hittekattsföreningar mm.

Googla på tex "fånga hund fälla" så får du massor med länkar till olika jaktsidor om hur man fångar in sin förrymda hund med hjälp av (godkänd) fälla. Men den är alltså inte godkänd för JAKT på hund (eftersom det inte finns godkänd jakt på hund) utan för att fånga in hund som rymt.

Ordklyveri kanske, men viktigt i sammanhanget.
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Syns det TYDLIGT att det är en del av tomten ni använder eller kan hundägare tro att det är grönområde?
Provat att sätta upp skylt " Låt din hund skita hemma Tack" ?
f.d. hundägare men nu efter några år utan hund börjar påsarna vara slut i fickorna...
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
Din tomt eller mark? Det är två olika saker och eftersom du nämner jakträtt så känns det snarare som du syftar på mark än tomt.
 
  • Gilla
jarlh och 1 till
  • Laddar…
Jag hade exakt samma problem, det var två arbetslösa pundare som hade hund och verkligen sket i det även om de blev tillsagda. Många andra grannar hade samma problem men det hände aldrig något. Vi flyttade därifrån men enda lösningen jag såg framför mig var staket runt tomten.
 
Vet man vem som äger hunden kan man även anmäla ett djurskyddsärende, då kan hunden bli omhändertagen om det föreligger grov vanvård, men det brukar ta något år.
 
B Byggda skrev:
Hur skall man gå till väga?
Jag har problem med någon i min närhet som låter sin hund springa in på min tomt för att göra ifrån sig (skita alltså). Det är ju inte så roligt att trampa i skiten och sedan dra in det i huset.
Jag har talat om att får jag bevis på vem hundägaren är så kommer jag att ta upp skiten och lägga den i vederbörandes postlåda, men det har jag tyvärr fått reda på att jag nog inte bör göra (från polisen) och nu har jag även berättat att fortsätter det så kommer jag att sätta ut en fälla som fångar hunden, eventuellt även sätta upp en kamera och vid fångst ringa till polisen så de får komma och hämta den infångade hunden. Förstår mig inte på intellektet, eller troligen just en avsaknad av denna på dessa personer som kan låta hundar springa och skita på annans tomt, ja även efter vägar utan att ta upp efter dem.
Har haft hudar själv tidigare och var alltid "beväpnad" av en rulle plastpåsar att ta upp efter dem.
De jag misstänker det är och har även grannar i byn som även sett dem rasta hunden på min tomt, är drogmissbrukare och verkar totalt skita i vad de gör.
Är det drogmissbrukare som låter hunden skita på tomten kan du fortsätta plocka för de lär knappast lyssna ens på polisen
 
S johd01 skrev:
Jag hade exakt samma problem, det var två arbetslösa pundare som hade hund och verkligen sket i det även om de blev tillsagda. Många andra grannar hade samma problem men det hände aldrig något. Vi flyttade därifrån men enda lösningen jag såg framför mig var staket runt tomten.
Flytta ni bara för att hunden sket på tomten?
 
Den naturliga lösningen är väl som nämnts ett enkelt staket.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.