Köpte glad i hågen ett antal växter till vår trädgård, men när jag lastade ur bilen hemma hittade jag saker. Små vita kulor, 3-4 mm, hårt skal, men när jag tryckte på dem sa det SPLASH och det spreds en geggig sörja, URRRK.
I en kruka hittade jag en snigel dock inte så stor (2-3 cm). Beige, mörkare på ryggen och med antydan till mörka band på sidorna. Svarta "spröt".
Eftersom plantskolan hade hunnit stänga för dagen är snigeln instängd i en burk, och växterna förpassade till bilen i svarta sopsäckar. Skulle ju vara hemskt förargligt att dra hit mördarsnigeln till de jungfruliga kvarteren med oskyldiga nybyggare :-[ .
Låter det i era öron som en "vanlig" snigel, eller stämmer det bättre på det spanska eländet?
Tittade på Göteborgs Naturhistoriska Museums hemsida http://www.gnm.se/gnm/Default.asp?res=1024#, och där stämmer det med åkersnigeln, förutom den svarta teckningen på huvudet och svarta spröten, som mördarsnigeln har. Kanske en korsning?
Åkersnigel:aker5.jpg
Mördarsnigel:spansk2.jpg


Hur ser era mördarsniglar ut?
 
Mördarsniglar är jag förskonad ifrån (peppar peppar) så de kan jag inte uttala mig om. Men de där små "äggen" du har i krukorna är nog längtidsverkande gödsel!!! :D Jag gjorde nämligen själv samma upptäckt förra året, trodde det var nån slags ägg, men fick en lugnande klapp på axeln... :D
 
Det var min första tanke, och fromma förhoppning. Påminde om NPK-gödning. Men snigelfyndet fick mig att sparka bakut fullständigt :-/
Låt oss hoppas på gödning och inga fler sniglar, och att plantorna i så fall överlever natten liggande i bilen (var stora plantor ju).
 
Vad jag förstår finns det inte någon plantskola som garanterar att deras krukodlade växter är mördarsnigelfria. Hur ska de kunna garantera detta när de får leveranser från olika håll?

Eftersom min trädgård var helt mördarfri i ett annars ganska välförsett mördarsnigelområde var jag extremt försiktig vid nyinköp. Jag isolerade alla växter i garaget i flera veckor innan de fick komma ut i trädgården. Efter isoleringen kollade jag igenom krukjorden noga före utplanteringen.

Ett annat alternativ är att byta ut jorden och skölja rötterna ordentligt innan plantering i trädgården.

Ytterligare ett alternativ är att avsätta en hörna i trädgården för nyanskaffning; fylla marken där med genomgiftad barkmull och hålla koll. Det senare kan vara problematiskt eftersom många gifter även är skadliga för fåglar och annat knytt.

Det sista alternativet är att strunta i försiktigheten och räkna med att man förr eller senare ändå får in mördarsniglar i trädgården  :-/.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.