D Daniel 109 skrev:
Det är helt fel. Laddomaten kyler inte pannan innan temperaturen är över laddtemperaturen. Om pumpen inte går kan pannan däremot kylas av självcirkulation.
Helt rätt. Tänkte inte på laddnings kretsen. Men ändå känns som det är bara några minuter tills den kommer upp i högre temp så pumpen kan starta. Jag hade ställt den på 80 och låtit bli.
 
Så om jag kopplar om intern märkning 09 från plint 12 till plint 11 så kan jag ha ställt vattentermostaten på ca 0-50g och när rökgasen är nog varm startar den laddomaten och sen stoppar den när rökgasen sjunker under inställt värde ca 90g även om vattentermostaten är på 50g. Har jag fattat de rätt då?

Mvh Anders
 
Ja.
 
En termostat med givare på topp panna och med inställning 10 - 90 C är bäst för att starta laddpumpen,ställes på 60C och vid den tempen startar laddomatens pump , då kommer det att bli en panncirk som går igenom laddomaten utan att ladda tank/ar.och värma upp hela pannan.
Vid full värme ställs termostaten på 70 C . Vid värde på laddomaten så börjar tank/ar att laddas, samt om att fläkten stannar vid låg rökgastemp, så är det glöd och eftervärme i pannan som kan gå upp 85 C, ävensom kok om man har otur. Då är det bra att pumpen snurrar
 
D Daniel 109 skrev:
Enligt tillverkaren ska den styras via rökgastermostat.
Vad händer i pannan om rökgasens temp stänger av pumpen och det finns en hyfsat stor glödbädd och restvärme. Klart någon form av självcirk blir men är den så stor att den kyler pannan. Man ska använda sig av det som är möjligt och vad tillverkaren säger är inte någon lag på att det ska vara så här. Endast dom driftförhållanden som är bra är det rätta.
 
Om rökgastermostaten är så dumt placerad att den slår ifrån även om det finns värme från förbränningen kommer pannan att överhettas. Men den bör inte slå ifrån i det läget. Tidiga Innovor kunde slå ifrån om fläkten stannade på grund av överhettning eller strömavbrott. Det är löst med att köra laddpumpen vid överhettning på senare pannor. Jag fick koppla om min.
 
” Endast dom driftförhållanden som är bra är det rätta.”

Det håller jag med om. Men det är ju uppenbart att många har felaktiga uppfattningar om vad som är bra. Laddomatens manual förklarar vad man vill uppnå. Det avviker från vad styrning via panntemperatur ger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.