Hej!

Läste någonstans här på forumet att isolerskiva är effektivare än lösull. Stämmer det?

Vill inte ha tjockare isolering än nödvändigt...

Ska snart byta isolering på vinden. Har idag kutterspån. :(

/Jonas
 
För att få samma isoleringseffekt krävs det tjockare lager med lösull gentemot skivor.
Antar att du har utrymme på vinden för lösull som sprutas in?!
 
Det stämmer Bra det på pappret i allfall..

när Isolerings firmorna mäter så gör dom det givetvis helt utan skarvar.. å det e inte lätt o lägga en hel vind med skivor utan skarvar.. ;)

Lösullen har inga skarvar, är lättare att få på plats.. går fortare = borde bli billigare om du tar in folk som gör det.

Gör du det själv.. så gäller det vara noga med att inte lämna några glipor.. vilket gör att det är bäst med 2 lager på varandra..

Du kan även hyra en sån där lösulls sprutare, kräver dock att man är minst 2 pers.. ett skitigt jobb.. men man gör det bara en gång :D
 
Tackar för de svaren...

Jag har plats för lösull, men jag vill inte att isoleringen bygger mer än nödvändigt eftersom jag tänkte bygga ett golv över isoleringen och använda vinden som förråd. Mer isolering = lägre takhöjd...

Tänkte lägga två lager som är korlagda. Det första mellan takstolarna, och det andra över takstolarna längsgående med huskroppen. Det borde minimera eventuella läckor.

Vad tror ni om det?

/Jonas
 
Ja, det låter bra!
Tänk bara på att inte komprimera lösullen för mycket med brädgolvet, det minskar isolereffekten.
Jag kommer att ha lösull på vinden, med golv men endast 60 cm brett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.