Hej!

Jag undrar hur och med vad jag borde olja vår ytterdörr? Huset är byggt 1969. Behöver också olja dörrarna inne, hur ska jag gå tillväga där?
 
  • En sliten brun träytterdörr från 1969 med en vit dörrhandtag och synliga slitspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träytterdörr med metallhandtag som behöver oljas, till ett hus från 1969, i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träytterdörr med detaljerat mönster och krans, tecken på att den behöver oljas syns vid tröskeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Teakolja till ytterdörren. Du kan behöva olja ett par gånger minst om det är länge sen sist. Första varvet kan bli lite flammigt. Det går bort när trät är mättat.

Är innerdörrarna oljade, inte lackade? Om det är oljade, kan du behandla dem med teakolja också.
 
Tack för svar! Ska man välja en ofärgad olja eller med pigment?
 
S
O Ozma skrev:
Tack för svar! Ska man välja en ofärgad olja eller med pigment?
Det är ju en smaksak. Välj det som du tycker är finast. Väljer du med pigmentering, blir träet mörkare.
 
O Ozma skrev:
Tack för svar! Ska man välja en ofärgad olja eller med pigment?
Det är en smaksak om du vill ha pigmenterad olja. Det är viktigt att du slipar ordentligt, så att inte fläckarna i nedekant syns. Också en smaksak: du kan såklart välja att måla dörren om du vill. Jag tycker dock att den är betydligt snyggare oljad och gärna opigmenterad. En riktigt fin dörr!
 
En apelsin En apelsin skrev:
Det är en smaksak om du vill ha pigmenterad olja. Det är viktigt att du slipar ordentligt, så att inte fläckarna i nedekant syns. Också en smaksak: du kan såklart välja att måla dörren om du vill. Jag tycker dock att den är betydligt snyggare oljad och gärna opigmenterad. En riktigt fin dörr!

Är nog också inne på opigmenterad. Ska man slipa då också? Med vilka sandpapper isf?
 
Jag kör neutral/opigmenterad.
 
Har också en ytterdörr som behöver oljas in med teakolja. Har nog aldrig gjorts förut. Den har fått några stötar som syns som ljusare fläckar. Slipa och välja pigmenterad olja? Jag ska väl inte behöva slipa av hela dörren, det räcker väl att putsa runt fläckarna och hoppas att de smälter in?

Och nu till den viktigaste frågan: på dörren sitter en skylt som talar om att dörren får endast oljas in med linoljebaserad teakolja. Vad är det? Alla varianter jag har tittat på innehåller petroleumprodukter, utöver linolja, kinaolja osv. osv. Vad ska jag ta för produkt?
Närbild på en ytterdörrs kant med skylt varnande om användningen av endast linoljebaserad teakolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.