Äntligen har gräset börjat växa! :)

Så nu är det dags att skaffa en gräsklippare, och jag är mycket värm på idéen om en Automower.

Några som vill dela av sig med erfarenheter med Automowern?
Har hittat ett "billigt" nyservad 1:a generations exemplar, så jag är speciellt intresserat av att höra erfarenheter om denna. Men självklart tar jag gärna emot info etc. om nya modellen också ;-)

Tackar på förhand.

/Jan

 
Gräsklipparna har diskuterats tidigare, bl a

[länk]
 
Det var jo icke så mycket info det var där...

Om någon vet, så vill jag gärna ha reda på skillnaderna mellan första och andra versionen.

Jag vet att den andra har lite mer avancerat styrsystem och en display... Men är det nån skillnad i själva funktionen?
 
Enligt grannen som har en (förmodar 2:a gen) så fungerar den väldigt bra efter lite igångkörningsstrul och "inlärning". Det gäller tydligen bara att ha lite tålamod i början så skall den funka fint sen. Det är klart att ibland kan den "spåra" ur, fick hjälpa den in på grannens tomt (när dom var på semester) för den gjorde en bredsida på vårt garage :). Efter att ha slagit av den så bar jag in den innanför slingan, slog på den, väntade i ett par timmar men den ville inte flytta på sig. IOma grannen var bortrest så hjälpte jag den på traven genom att flytta den närmre laddaren, och vips så kvickna den till och ville docka!

Grannen e nöjd men han sa oxå att man skall nog ta specen med en nypa salt, vilken lutningsgrad den klarar åtminstone vid våt gräsmatta....

Tyvärr vet jag inte ngt om skillnaderna mellan 1:a och 2:a gen, mer än att den med display ser kompetent ut.
 
inte för att jag egentligen vet men 1:a och 2:a generationen är det inte bara en mjukvaru uppdatering?
 
2:an har åtminstone ett lite annorlunda design med stor stoppknapp på toppen. Sen har den fått ett display för att underlätta programmeringen (eller finns det även på den gamla?) och så har den uppdaterat mjukvare som gör att du kan finlira med beteendet :)
 
Köpte en i våras, Helt klart den bästa pryl jag köpt.
Har inte klippt gräset mauelt på hela Sommaren.

Stora skillnaden på de nyare är väl som nån sa är displayen och mjukvaran, de nya är lite smartare, känner av om gräset är längre på vissa ställen eller om den missat och koncentrerar sig på den fläcken till det är bra. Den äldre måste även ha sökslinga för att hitta hem den nyare hittar hem ändå.

Sen är det en helt annan matta oxå, grymt fin har den blivit

Helt klart värt pengarna
 
Va bra - det är sådant man vill höra :)

Keep it coming!
 
hur mycket pengar fick du ge för den? har själv en kanske något naiv förhoppning om att dom skall bli betydligt billigare inom några år!?
 
Har själv hittat en nyservad G1 (första generationen) för 8.500 - Det tycker jag är ett bra pris :cool:

- Killen jag handlar med säljer begagnade automowers, och har även G2 varianten.
Dessa går på mellan 12.500 och 14.500.

/Jan
 
Min pappa har en 1:a generationens men hade en del "barnsjukdomar" med den. Efter några mjukvaruuppdateringar fungerar den fint.

Vi har en 2:a generationens. Vår har alltid fungerat bra och vi kan bara rekommendera en automower.

 
Min Gen 1 har funkat kanon i ca 4 år men i mitten på denna sommar gick den ut i strejk. Den stannar helt plötsligt och man får gå ut och starta den igen för att sedan göra om proceduren ett par gånger, den går också lite "oroligt" verkar inte riktigt veta vart den ska. Jag lämnade in den för kontroll men allt var ok på datorn så det får bli till att gå en match i vår istället. Just nu vill jag bara köra ner den i kompostkvarnen.
 
Hmm... det är en 4 år gammal G1'ar jag skall köpa. Får hoppas på det bästa!
Får åtminstone ett års garanti på skiten - Hoppas jag inte får användning av den ;)
 
Då är den installerat :cool:

Jobbar som f.. den lille rakare! Men jag tycker att den låter väldigt "mycket" i förhållande till de G2 som jag har upplevd live tidigare.
Vad säger ni som har G1'an - upplever ni också ljudnivån som hög, eller har jag fått tak på ett dåligt ex?

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.