Hej! Funderat på multiverktyg av det här slaget. Anledningen till att jag tänker 12V är att jag är kvinna med små händer och uppskattar lätta verktyg. Har en Bosch blå 12 V borrskruvdragare och tycker den är toppen. Tänker inte att jag ska göra jättejobb med den utan mer svårlösta problem vid renovering i stuga och små snickerijobb hemma. Uppskattar trådlöst. Har den starlock plus?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har du en 12v redan så kör på. Den har Starlock BIM

[länk]

[länk]
Har läst att det står starlock BIM. Vet att starlock plus kan vridas i alla riktningar och inte vanlig starlock. Hur är kompatibiliteten m BIM?
 
Har en sådan, fast äldre modell som inte har snabbkoppling utan man måste skruva fast klinkorna med en insexskruv.

Hur som helst funkar den alldeles utmärkt till det allra mesta jag kan komma på, man använder ju sällan en sån maskin till tunga jobb, det gör man ju med annat. Vad jag skulle rekommendera är att man har minst ett par batterier om man ska göra lite större slipjobb eller sånt som kräver att man köra längre stunder. Har två laddare och en drös batterier så har aldrig varit utan men jag tror att 2-3 batterier och en laddare borde funka för de flesta.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har en sådan, fast äldre modell som inte har snabbkoppling utan man måste skruva fast klinkorna med en insexskruv.

Hur som helst funkar den alldeles utmärkt till det allra mesta jag kan komma på, man använder ju sällan en sån maskin till tunga jobb, det gör man ju med annat. Vad jag skulle rekommendera är att man har minst ett par batterier om man ska göra lite större slipjobb eller sånt som kräver att man köra längre stunder. Har två laddare och en drös batterier så har aldrig varit utan men jag tror att 2-3 batterier och en laddare borde funka för de flesta.
Har 2 batterier redan så man kan ju köpa till senare om man skulle behöva. Låter som den perfekta maskinen för mig. Lätt att tro att man alltid ska ha det mest kraftfulla men prioriterar smidighet. Ska jag bygga något som kräver större grejer går det att hyra verktyg eller leja bort hela jobbet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tycker också det låter bra, och väldigt skönt att man kan dela batterier. Inte så farligt dyr med 1000:- heller jämfört med de större 18v maskinerna
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
...och nu är den beställd. Drygt 1000 kr utan batterier som jag ju redan har. Tack för svaren!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Återkoppla gärna efter att du provkört den lite
 
Jag har just en sådan, var en del i ett kit med 10,8V maskiner. Tycker den funkar alldeles utmärkt men den går ju inte jättelänge på ett batteri. Smidig och tillräckligt kraftfull!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Återkoppla gärna efter att du provkört den lite
Nu har jag testat min maskin. Det blev slipfunktionen som testas först eftersom vi tapetserar o slipar skarvar o spackel. Mer än nöjd. Tidigare anv planslip, roterande eller för hand men den här är riktigt smidig. Som du säger tar batteriet slut så ska man jobba länge är det en nackdel. Men jag tycker fördelen m lättare maskin är stor. De flesta verktyg är gjorda för män och är tunga efter en stund. Jag jobbar ändå inte så länge att 2 batterier skulle ta slut då barnen avbryter. Tack för tips!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Hur länge räcker ett batteri? Kan man slipa en skarv mellan gipsskivor typ 2.5 meter?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Hur länge räcker ett batteri? Kan man slipa en skarv mellan gipsskivor typ 2.5 meter?
Lär absolut gå om man inte spacklat väldigt yvigt.
Men är det inte enklare med ett ledbart slipskaft, likt detta:
5030665A.jpg

En av fördelarna är ju att du har slipyta som är bredare än själva spackelsträngen och på sätt minskar risken att du slipar bort för mycket spackel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ja, att slipa gipsskarvar är inget jobb för en sådan här maskin, det handlar inte om batteritid utan om att det är fel maskin för jobbet. Har man inte vansinnigt mycket väggar att slipa så är en manuell variant enligt ovan idealisk.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jo jag använder slipplatta på handtag men nu var diskussionen väggar och jag ville mest få en uppfattning om kapaciteten i en laddning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.