B
useless useless skrev:
Har du några exempel på regler som gör att det liknar ett gruppboende?
Breda dörrar. Inga trösklar. Surrande ventilation. Fyrkantiga toaletter. Rullstolsramp eller liknande till huvudentrén.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Breda dörrar och inga trösklar, visst. Men de övriga grejerna fattar jag inte, vadå fyrkantiga toaletter? Och finns knappast regler kring rullstolsramp, jag har aldrig sett ett vanligt småhus ha det iaf.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Heij83
Pytt Pytt skrev:
Breda dörrar och inga trösklar, visst. Men de övriga grejerna fattar jag inte, vadå fyrkantiga toaletter? Och finns knappast regler kring rullstolsramp, jag har aldrig sett ett vanligt småhus ha det iaf.
rullstolsramp är ett krav vid nybygge om du har minsta höjdskillnad alternativt rullstolshiss.
Håller själv på att bygga och kan meddela att reglerna är helt sjuka och nästan gör det omöjligt att bygga själv ifall man inte vill ha den enklaste 1 plans villan.
 
Heij83 Heij83 skrev:
rullstolsramp är ett krav vid nybygge om du har minsta höjdskillnad alternativt rullstolshiss.
Håller själv på att bygga och kan meddela att reglerna är helt sjuka och nästan gör det omöjligt att bygga själv ifall man inte vill ha den enklaste 1 plans villan.
Jaså? Jag byggde nytt 2015 och då var det inga krav på rullstolsramp på våran farstu. Är det en ny regel eller kommunspecifikt?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Heij83
Pytt Pytt skrev:
Jaså? Jag byggde nytt 2015 och då var det inga krav på rullstolsramp på våran farstu. Är det en ny regel eller kommunspecifikt?
samma för all kommuner, Boverkets byggregler (BBR) sen kanske olika kommuner är olika hårda.
Jag har en höjdskillnad på 1,5 m mellan vardagsrum och resten av huset. Enligt mig så lyckade jag få till alla ytor med vardagsrum matplats kök mm på entréplan på ritningen. Men enligt BBR så var ytan för liten så det skulle krävas att hiss installerades ner till nedre plan. Bråka om detta i 6 månader innan jag fick dispens från byggnadsnämnden så länge det är förberett för hiss, men lätt var det inte.

Fins flera trådar på forumet med mer eller mindre sjuka krav från handläggaren vad gäller tillgänglighet vid nybygge eller större renoveringar. Handläggarna har alldeles för stor makt.

Fler sjuka sjuka exempel.
Ritade en matplats för 5 pers. Det räckte inte för huset är byggt för 5, var ska då gästerna sitta? Ska vara inritat 2 extra för gäster. Det ska väl dom skita i.

Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, det krävs att en vägg ska kunnas sättas upp ifall någon köper huset och i framtiden vill avgränsa köket. Då köper man väl inte ett hus som är byggt på det viset!

Vi valde att inte rita in något förråd på tomten för vi anser inte oss behöva det.
BBR kräver tydligen att det ska finnas ett förråd på på tomten med ett visst m2 mått/person som huset är ritat för.
Det är väl ändå vårt problem, inte deras!

Jag förstår att vissa regler måste finnas men någon måtta får det faaan vara. Men jag är inte bitter :crysmile:;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
Låter ju hel sinnessjukt, fattar att du blir frustrerad... Men det måste ju vara en exceptionellt nitisk paragrafryttare till handläggare du fått! Hoppas verkligen att det är ett undantag och inte standard, för jag planerar fler husbyggen i en annan kommun nu. :whistle:
 
Heij83
Pytt Pytt skrev:
Låter ju hel sinnessjukt, fattar att du blir frustrerad... Men det måste ju vara en exceptionellt nitisk paragrafryttare till handläggare du fått! Hoppas verkligen att det är ett undantag och inte standard, för jag planerar fler husbyggen i en annan kommun nu. :whistle:
Kolla upp kommunen först.
Fråga runt bland snickare och byggvaruhandel i den aktuella kommunen, när vi berätta att vi skulle bygga så svarade flera:
-vad kul vart ska ni bygga?
-Alingsås
Svaret från dom flesta blev
-Lycka till! Med lite ironi i rösten eller så blev det bara en djup suck.

Så nu vet du vart du i alla fall vart du INTE ska bygga.
Förhandsbesked och bygglov tog 1,5 år utanför detaljplan.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Kolla upp kommunen först.
Fråga runt bland snickare och byggvaruhandel i den aktuella kommunen, när vi berätta att vi skulle bygga så svarade flera:
-vad kul vart ska ni bygga?
-Alingsås
Svaret från dom flesta blev
-Lycka till! Med lite ironi i rösten eller så blev det bara en djup suck.

Så nu vet du vart du i alla fall vart du INTE ska bygga.
Förhandsbesked och bygglov tog 1,5 år utanför detaljplan.
Aha, ja Alingsås håller min syster och hennes sambo på och ska bygga i nu, de har också haft det för jävligt med bygglovet, tydligen lyckats få den absolut sämsta handläggaren enligt de vi pratat med så ni har säkert samma då... :dizzy:
Vi ska bygga i Bollebygd, och lyckats få igenom strandskyddsdispens nu iaf, men blir alltid en del tråcklande. Verkar som kommunen är riktigt jäkla fega och vill aldrig ta några beslut om det inte finns prejudikat som matchar exakt, trots att själva situationen ser självklar ut för alla andra. Suck. :sweat:
 
Martin_B
Heij83 Heij83 skrev:
rullstolsramp är ett krav vid nybygge om du har minsta höjdskillnad alternativt rullstolshiss.
Håller själv på att bygga och kan meddela att reglerna är helt sjuka och nästan gör det omöjligt att bygga själv ifall man inte vill ha den enklaste 1 plans villan.
Fast man måste väl inte bygga rullstolsramp eller installera rullstolshiss, utan enbart påvisa att det är möjligt att lösa i efterhand?

Liksom dörrar utan trösklar. Får man inte sätta trösklar bara man kan plocka bort dem? Om inte annat kan man sätta dit tröstklar så fort man har slutbesiktigat.

Däremot är de helt nitiska med toalett och badrumsstorlekar. Bredden på dörröppningarna till dessa utrymmen likaså.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Martin_B
Alla dessa regler de har förstör något så vansinnigt. Jag är så trött på det.

Det är ett betydligt bättre system att alla har ett eget ansvar. Så får kommunerna strunta i att betala dyra installationer i efterhand.
Låt byggarna bygga som de vill, och om det skiter sig och de blir invalida så får de själva åtgärda på egen bekostnad, inga undantag.
Samma gäller när man har köpt ett hus som är uppfört utan dessa krav tillgodosedda, då får man i så fall skylla sig själv att man har köpt ett sådant hus, och betala själv.
Sen får alla fixa det med sina försäkringar om de täcker det.

Mycket bättre system än att tvinga varenda byggare till sjuka åtgärder - som förvisso är bra att ha när olyckan väl är framme, men trots det inte är något man bör planera för. För i så fall bör man ju planera för ALLT, allt från cancer till alzheimers och leva sina liv som om man skulle dö imorgon, dvs. spendera ALLA pengar man har, vid varje given sekund i ens liv, något som inte ens är möjligt, för man blir ju barskrapad på en dag :D
Då skulle man sälja av ALLT man äger, och leva upp allting - man kan ju dö redan dagen därpå ju! :D
 
Heij83
Martin_B Martin_B skrev:
Fast man måste väl inte bygga rullstolsramp eller installera rullstolshiss, utan enbart påvisa att det är möjligt att lösa i efterhand?

Liksom dörrar utan trösklar. Får man inte sätta trösklar bara man kan plocka bort dem? Om inte annat kan man sätta dit tröstklar så fort man har slutbesiktigat.

Däremot är de helt nitiska med toalett och badrumsstorlekar. Bredden på dörröppningarna till dessa utrymmen likaså.
jo hissen skulle vara där. Jag påtalade för handläggaren att hissjävlen som skulle gå på 150 000:- kommer flyga samma dag som slutbesiktningen är klar.
Svaret blev att det är inte vår problem, den ska vara där.
Efter mycket kämpande lyckades jag att få byggnadsnämndens ordförande att driva min linje och fick det till att räcka med förberedelse.
Men skulle dom köra enligt reglerna så ska den vara där.

Är man handikappad så köper man inte ett hus med vår planlösning och skulle någon av oss bli handikappade så är frågan om vi vill bo kvar.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Martin_B
Heij83 Heij83 skrev:
jo hissen skulle vara där. Jag påtalade för handläggaren att hissjävlen som skulle gå på 150 000:- kommer flyga samma dag som slutbesiktningen är klar.
Svaret blev att det är inte vår problem, den ska vara där.
Efter mycket kämpande lyckades jag att få byggnadsnämndens ordförande att driva min linje och fick det till att räcka med förberedelse.
Men skulle dom köra enligt reglerna så ska den vara där.

Är man handikappad så köper man inte ett hus med vår planlösning och skulle någon av oss bli handikappade så är frågan om vi vill bo kvar.
Men det låter ju helt sjukt. Förvisso är hela samhället sjukt, men ja...
Men alla nya hus då, jag brukar inte se någon ramp eller hiss eller något sådant? Var det något speciellt med just ditt bygge då? Låg det väldigt högt upp eller något?
 
Heij83
Martin_B Martin_B skrev:
Men det låter ju helt sjukt. Förvisso är hela samhället sjukt, men ja...
Men alla nya hus då, jag brukar inte se någon ramp eller hiss eller något sådant? Var det något speciellt med just ditt bygge då? Låg det väldigt högt upp eller något?

Alla ska ha det på slutbesiktning, sen tror jag att dom flesta som fått det som krav tar bort rampen.
Min hiss som skulle vara är inne i huset för jag bygger i suterräng, så vi får en höjdskillnad inne i huset på entréplan på 1,5m
 
  • Ritning av entréplan i ett hus med hiss, markerad höjdskillnad på 1,5 meter och planerad plattformshiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursprungsfrågan gällde ekonomin om man skulle renovera eller bygga nytt.

Jag hade bott 24 år i ett hus från 1920-talet.
Det behövdes omfattande basrenovering: Ny värmeanläggning (körde med olja), takomläggning, nytt badrum och nytt kök. Jag sålde huset och byggde nytt. Det blev ekonomiskt fördelaktigt just för mig. Men jag gjorde ingående kalkyler innan jag bestämde mig och dessa tog också hänsyn till respektive fastigheters marknadsvärde efter beslutet.
 
Martin_B
yonna yonna skrev:
Ursprungsfrågan gällde ekonomin om man skulle renovera eller bygga nytt.

Jag hade bott 24 år i ett hus från 1920-talet.
Det behövdes omfattande basrenovering: Ny värmeanläggning (körde med olja), takomläggning, nytt badrum och nytt kök. Jag sålde huset och byggde nytt. Det blev ekonomiskt fördelaktigt just för mig. Men jag gjorde ingående kalkyler innan jag bestämde mig och dessa tog också hänsyn till respektive fastigheters marknadsvärde efter beslutet.
Men vad gav du upp och vad fick du då?

Jag gissar att 20-talshuset fanns på ett redan väletablerat område, kanske rent av centralt osv?
Gissar också att trädgården var ganska "fixad", möjligen uppväxt med fruktträd, buskar, rabatter, osv.
Möjligen garage?

Och sedan det nybyggda huset. Hann du komma i ordning såpass att du ordnade trädgården, möjligen garage osv. innan du slutade spendera pengar på det nya objektet?

Hur var läget på det nya jämfört med det gamla, rent geografiskt/värdemässigt?

Garage osv?

Fick du lika bra byggmaterial för pengarna i det nya? Osv...

Storleksmässigt? Ena större än det andra? Tomten då, ena större än den andra?

Det är viktigt att man jämför äpplen med äpplen och päron med päron :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.