Hej,

Vi ska byta ut ett bubbelbadkar mot ett "vanligt" badkar. Drog ut bubbelbadkaret för att inspektera rören som kommer ut från väggen. Konstaterar att de kommer ut från väggen med C-C måttet 60mm. Har börjat kika på badkarsblandare och där ligger C-C mått för infästning 40mm, 150mm eller 160mm. Jag tänkte föregå rörmokaren och beställa en badkarsblandare med den designen etc som vi vill ha. Jag utgår från att VVS-firman löser problemet med C-C måttet men jag tänkte rådfråga er här vilken blandare med vilket C-C mått tror ni är det rätta valet med tanke på konverteringen till rätt C-C mått för blandaren? Jag tänker på vilket som ni tror blir smidigast?

Med vänlig hälsning, Jörgen
 
cc160 är svensk standard och de störa svenska märkena finns här.
cc150 är tysk(+) standard, här finns många billigare blandare och sånt på plåtladorna.
cc40 är en äldre svensk lösning, finns lite blandare, men jag tror inte det finns lika stort utbud av design...

Väl du en blandare som du gillar! cc150 eller cc160 är lika mycket jobb för en VVS-kille att konvertera till.
Antar att det är utanpåliggande idag, och då måste de montera ett utanpåliggande blandarfäste och skarva på lite på befintliga rör.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Hej,

Ja det är utanpåliggande. Min första tanke var att välja en blandare med C-C 40mm och använda excenterkoppling som flyttar centrum 10mm (en på varje sida). Vill inte sätta flera kopplingar på varandra för att nå rätt C-C.
 
Men det går väl inte på en CC40? Där kommer rören underifrån och är annan anslutning än om det är utåtstickande?!
 
C corre skrev:
Men det går väl inte på en CC40? Där kommer rören underifrån och är annan anslutning än om det är utåtstickande?!
Rören kommer underifrån nu och blandaren ska monteras över (utanpåliggande).
 
På vilket c/c mått rören i vägg kommer spelar ju ingen roll för blandarens c/c mått!
Det är bara att välja blandare med rätt blandarfäste för utanpåliggande.
En duktig röris syr ihop det där enkelt.
 
J Jörgen Ö skrev:
På vilket c/c mått rören i vägg kommer spelar ju ingen roll för blandarens c/c mått!
Det är bara att välja blandare med rätt blandarfäste för utanpåliggande.
En duktig röris syr ihop det där enkelt.
Kanon, det låter bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.