Med tanke på alla diskussioner om plastens vara eller icke vara i väggar och tak, är det någon som faktiskt kan säga att han/hon har fått ett problem med fukt som lett till en fuktskada som sen direkt kan relateras till att man hoppade över fuktspärren?

Det finns ju på detta forum tusen argument för det ena eller andra, men är det någon som har ett händelseförlopp att berätta om? Att man ex. har isolerat en vindsvåning för 10 år sen och "glömt"/hoppat över plasten i en vägg och man nu har fått en fuktskada där? Eller det här med att plasten inte är hel, nån som fått fuktskador p.g.a. ex. en massa hål efter tavlor etc?

Jag använder själv plast under min renovering idag, men med tanke på den "hysteri" det är kring frågan så borde det ju kunna finnas några skräckexempel att hänvisa till.........
 
Hejsan..

när jag letade hus.. så tittade jag på en som bland annat inte plasten var hel på. Rå sponten på vinden var rutten. = mörk & mjuk samt lukt av svamp.

Yttertaket var helt. Man hade byggt om på övervåningen och gjort ett stort badrum och spikat upp trä panel.. i Taket.
Samtidigt hade man också installerat en Yacuty. Så jag skulle tro att för dålig ventelation i samband med att man hade spikat upp en träpanel i taket. Hade lett till att det var just fukt skador på vinden..

Tyvvär så kan man ju inte garantera att det var just detta som hade gjort att det blev fukt skadat där. ::)

Badrummet var jätte snyggt.. :)
 
Det vore nästan konstigt om man inte fick fuktskador i det fallet. Taskig ventilation och ett badrum med en stor luftfuktare installerad..... Då har man ju provocerat det så mycket det går.
Men om man bortser från badet, kunde man se om övrigt "normalt" boende hade inverkat negativt??
 
ahha.. såg att jag glömde skriva.. huset var från 85 tror jag.. Dvs med Plast..

så innan det var det nog inga problem...

jag antar att man hade spikat rakt igeom plasten och sedan badat mycket..

läste också om en kille här på forumet som hade ett "nytt" hus 4 år gammalt (tror jag det var) som han hade köpt.. Dom som byggde hade valt att bygga huset utan plast... vilket ska funka kannon..

fast så struntade man i ventelationen "skulle bara" köpa ett frånluft aggregat som aldrig blev av..  ::)

problemen visade sig som möggel på vinden.

där borde det också vara pga fukten innomhus kom in/upp på vinden...

Den tråden borde finnas här någonstanns.......!

Jag skulle tro att dessa problem oftast beror på Dåligt yttertak.. alt för dålig/obefintlig ventelation innomhus (beroende på att man tex byter uppvärming system)..

 
jag har själv sett Glasull där man på vinden lagt fuktspärren ovan på glasullen istället för under..

Glasfiber är ju gul eller hur? här var den svart under plasten.. yuck..!

Fallet var en kompis förälldrars hus..

Men det var ju mera felaktigt handhavande..
 
Vet ett fall där man bytte ut gamla plastspända tak från 70 talet och ersatte med träpanel. Vad ingen tänkte på var att det spända innertaket hade fungerat som diffspärr mot vinden. Drä blev allvarliga skador redan efter ca 3 år.

Det är lite underligt, jag har sett många isntruktioner om hur man monterar nya innertak, och fram till för 5 10 år sedan kombinerat med varför och hur man skall ta ned dom gamla plasttaken (brandrisk). Men ingenstans om det här med diffspärren som försvinner, när man gör det.
 
Per-Erik skrev:
Glasfiber är ju gul eller hur?
::) E de inte stenullen som är gul? ???
 
Immobil skrev:
::) E de inte stenullen som är gul? ???
Bäste herr forumgud, du behagar skämta på oss aprillo??

Glas/gullfiber är gul och sticks som f@n.
Stenull/rockwool,roxull är grågrön och sticks inte lika mkt

/Mattias
 
callebergh skrev:
Bäste herr forumgud, du behagar skämta på oss aprillo??
:-[ Förlåt, det blev en tankelapsus. ;D
 
Det där med plastens vara eller icke vara är ju som du märkt inte helt enkelt.
Men man kan nog med säkerhet säga att ingen diffspärr alls är bättre än bristfällig utförd diffspärr dvs punkterad eller delvis helt avsaknad av diffspärr. Dålig ventilation och bra isolering ökar risken för problem.

I vårt hus verkar det funka hyffsat utan diffspärr men då har vi oxå bra ventilation. Garaget jag tänker bygga blir oxå utan diffspärr.

Sannolikt är det så att i dagens mkt välisolerade hus är plasten och god ventilation viktig.
I framtiden kommer vi kanske få se andra lösningar eftersom monteringen av diffplasten verkar vara lite problematisk.

/Mattias



 
Intressant, nu har det varit 326 läsare av den här frågan och ingen har skrivit "jag har fått en fuktskada för att jag inte använde diffspärr". Killen med jacuzzibadet undantagen.............

 
helt klart.. frågan kanske är fel ställd??

efter som det igentligen handlar om ventelation.

frågan borde väll vara "någon som fått fuktskador i ett hus utan ventilation och utan plast"

så läge man har bra ventilation är risken liten. Skulle tro att det är lika vanligt att få fukt skador utan ventelation vare sig man har plast eller ej.. dock så är det nog enklare att få ut fuktig luft med plast änn utan.

Har ett hus funnits i 40 år och sedan blir det fuktskador så måste ju någon ha gjort något eller inte gjort något. ;) Tex bytt uppvärming, tilläggsisolerat vinden, struntat i underhållet av taket osv..
 
Per-Erik skrev:
helt klart.. frågan kanske är fel ställd??

efter som det igentligen handlar om ventelation.

frågan borde väll vara "någon som fått fuktskador i ett hus utan ventilation och utan plast"

så läge man har bra ventilation är risken liten. Skulle tro att det är lika vanligt att få fukt skador utan ventelation vare sig man har plast eller ej.. dock så är det nog enklare att få ut fuktig luft med plast änn utan.

Har ett hus funnits i 40 år och sedan blir det fuktskador så måste ju någon ha gjort något eller inte gjort något.  ;) Tex bytt uppvärming,  tilläggsisolerat vinden, struntat i underhållet av taket osv..
Ja. Dessutom har jag svårt att tro att några hål i plastfolien gör någon skada - så länge som ventilationen skapar ett undertryck i huset.
 
callebergh skrev:
D
Men man kan nog med säkerhet säga att ingen diffspärr alls är bättre än bristfällig utförd diffspärr dvs punkterad eller delvis helt avsaknad av diffspärr.
/Mattias
Varför? ???
 
Hej,

Jag håller på att renovera badrummet i villan fr -68. Kaklet satt direkt mot gipsplattan utan fuktspärr och alltsammans uppskruvat på träspontvägg med en härlig fuktskada där duschen var. Vi skulle ändå riva hela badrummet så det gör inte så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.