Hej! Vi har sen ett år tillbaka beställt en ytterdörr från ett företag, vi skickade skisser och kom överens om hur den skulle se ut. Ett år senare har vi fortfarande inte fått en dörr:

- vi får nytt leveransdatum hela tiden, och sen skjuts det datumet upp på igen
- efter ett halvår var vi till företaget och fick då se en halvklar dörr, men då hade de inte alls gjort den som vi ville ha den enligt skissen (helt enkelt missförstånd i hur man tolkar skissen), så då fick de "börja om"
- vi ringer/smsar, och det tar flera dgr innan de återkommer, och då med besked att det är på gång med olika ursäkter
- vi kom först överens om att de skulle montera dörren, men har sen dess fått besked att vi själva får ordna ngn som monterar (och andra stunden har de sagt att nog kan ordna monteringen trots allt, så det är olika besked varje gång)

Ovan sammanfattar en rätt tråkig utdragen process som vi varit igenom, och fortfarande har vi alltså ett år senare ingen ny dörr. Vi har inte betalat ngt, och nu känner vi att vi ger upp och att vi helt enkelt får vända oss till ngn som har standarddörrar, typ swedoor, där vi vet vad och när vi får det.

Nu till frågan! Är vi på ngt sätt skyldiga att betala för materialet som hittills har använts, nu när vi vill "avboka" det här? Vi har ingen aning hur mkt det är, visst virke är det ju som har använts. Vi känner ju att vi inte fått det vi blivit lovade, och det har gått ett år sen vi beställde, men vi vet inte vilken rätt företaget har till att ta ut kostnader för materialet som använts (eller annat för den delen). Vad har jag för rättigheter (resp. skyldigheter) som konsument i det här fallet?

Vänligen/Nancy
 
Har ni kommit överens om en lev.tid? Kan företaget inte lev. inom 30 dagar från utsatt tid så har du rätt att häva köpet.
Kolla lite på konsumentköplagen.
Någon skyldighet att betala för material, ser jag som lekman, inte du ska behöva göra. Sannolikt är deras arbetskostnad för att bygga ihop dörren högre än själva materialet.
 
Meddela dom att du häver köpet på grund av utebliven leverans och gå vidare
 
Jag kan inte tänka mig att du skulle få betala något om du häver nu under dessa förutsättningar.

Möjligen måste du ge firman en sista chans. Skriv ett brev där du ger dem ex. 2 veckor att färdiställa dörren och komma och montera den. Annars kommer du att låta en annan firma göra en dörr. Det borde inte vara några praktiska svårigheter att tillverka en dörr på 2 veckor. Att de har andra beställningar också, är inte ditt problem.
 
Det är ett vettigt förslag, de kan ju komma med ett motförslag med en annan tid. Men då finns det i alla fall ett fastslaget datum.
 
Tack snälla ni för snabba svar, då vet vi hur vi bör göra, får hoppas att företaget inte bråkar bara :)
 
N nancysh skrev:
Hej! Vi har sen ett år tillbaka beställt en ytterdörr från ett företag, vi skickade skisser och kom överens om hur den skulle se ut. Ett år senare har vi fortfarande inte fått en dörr:

- vi får nytt leveransdatum hela tiden, och sen skjuts det datumet upp på igen
- efter ett halvår var vi till företaget och fick då se en halvklar dörr, men då hade de inte alls gjort den som vi ville ha den enligt skissen (helt enkelt missförstånd i hur man tolkar skissen), så då fick de "börja om"
- vi ringer/smsar, och det tar flera dgr innan de återkommer, och då med besked att det är på gång med olika ursäkter
- vi kom först överens om att de skulle montera dörren, men har sen dess fått besked att vi själva får ordna ngn som monterar (och andra stunden har de sagt att nog kan ordna monteringen trots allt, så det är olika besked varje gång)

Ovan sammanfattar en rätt tråkig utdragen process som vi varit igenom, och fortfarande har vi alltså ett år senare ingen ny dörr. Vi har inte betalat ngt, och nu känner vi att vi ger upp och att vi helt enkelt får vända oss till ngn som har standarddörrar, typ swedoor, där vi vet vad och när vi får det.

Nu till frågan! Är vi på ngt sätt skyldiga att betala för materialet som hittills har använts, nu när vi vill "avboka" det här? Vi har ingen aning hur mkt det är, visst virke är det ju som har använts. Vi känner ju att vi inte fått det vi blivit lovade, och det har gått ett år sen vi beställde, men vi vet inte vilken rätt företaget har till att ta ut kostnader för materialet som använts (eller annat för den delen). Vad har jag för rättigheter (resp. skyldigheter) som konsument i det här fallet?

Vänligen/Nancy

Jag får inte det här att gå ihop, är det en bilverkstad som ska bygga en dörr på sin fritid?

Är det något special, eller... nånting som de kan hänvisa till? En ursäkt - specialglaset från Alaska har inte kommit...eller nåt sådant.

Som kund skulle man ju gett upp för länge sen... så varför har ni ens väntat så länge - som sagt är det nånting som bara de kan som gjort att ni hängt kvar?
 
Det är en kombo av att företaget ägs av familjebekanta (känsligt att vara ”på” för mkt och sätta ner foten antar jag) + stressigt småbarnsfamiljeliv + varit hoppfulla om att vi en dag kan få vår ”drömdörr”, som gjort att vi inte sätter ner foten förrän nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.