Rött hus med vita knutar omgivet av grönska, garage och förråd i tillbyggnad, lantligt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skalenlig ritning av planlösningen för ett hus med angivna rum som kök, matplats, vardagsrum, och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av första våningens planlösning i ett hus med möblerad interiör och integrerat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej skalenlig planritning för en husvåning med två sovrum, badrum, och trappa som en del av inlägget om hemrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en andra vånings planlösning med möblerad inredning, ej skalenlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Mitt första inlägg här och tänkte testa .

Vi har köpt vårt första hus. Ligger lantligt. Huset är från -46. Besiktningsmannen skriver ”Gedigen konstruktion” så vi vill ju fortsätta att bygga om gediget. MEN vi har såå mycket vi vill göra (nytt kök, tre badrum, tilläggsisolera vind och inreda, ny entré, ny inglasad altan samt öppen altan, renovering garage) och hoppas kunna landa det hela under en mille. Är det möjligt tro?

Hur som haver. De stora frågorna just nu är:
Har ni några tips om hur vi kan göra en ny entré? Vår tanke är att göra entrén där ”hobbyrummet” är just nu som ligger i själva tillbyggnaden med garaget. Men går det ens att göra en snygg entré på så vis? Vi försöker undvika att bygga till en helt ny isolerad entré. Har ni några tips?

Andra stora frågan är den nya planlösningen på andra våning. Antingen tre sovrum (som redan är) men med egen ingång till alla ( som det är nu måste man gå VIA ett rum för att komma till ett annat). Alternativt två sovrum och ett allrum. Helst vill vi ha ett större badrum också.

Har ni några tips på enkla ritprogram? Där man kan leka lite med olika planlösningar och liknande? Är verkligen inte haj på datorer så det behöver vara något som inte är föör krångligt.

Hoppas hoppas på många svar, tips och idéer .

Mvh Josefine
Rött hus med vita knutar omgivet av grönska, garage och förråd i tillbyggnad, lantligt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skalenlig ritning av planlösningen för ett hus med angivna rum som kök, matplats, vardagsrum, och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av första våningens planlösning i ett hus med möblerad interiör och integrerat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej skalenlig planritning för en husvåning med två sovrum, badrum, och trappa som en del av inlägget om hemrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en andra vånings planlösning med möblerad inredning, ej skalenlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

En bra början är att skaffa riktiga ritningar på huset i stället för att utgå från mäklarritningarna som är opålitliga. Om ni inte har fått dem av säljaren så besök kommunens avdelning för bygglov och liknande och kolla i deras arkiv.

Du skriver om ett hobbyrum men jag kan inte hitta det på ritningarna. Ska man föreslå förändringar av planlösningen på övre plan bör det vara ritningar med mått eller inritade skalenliga möbler så att det går att se att sovrummen blir tillräckligt stora efteråt.

Börja med vinden för det gör en hel del för ekonomin att isolera den bättre och då har ni det bättre ställt inför de andra förändringarna. Det är viktigt att prioritera rätt och ta en sak i taget så att det inte slutar hos Arga snickaren.

Ritprogrammet Sketchup är det många som använder. För enklare saker fungerar Sweet Home 3D, lättare att komma igång med än Sketchup.
 
  • Gilla
Josjo32
  • Laddar…
Välkommen hit!

Floorplanner.com tycker jag är bra. Om jag inte minns fel fel ingår ett projekt med två våningar samt flera designs för varje våning. Behöver man mer än så kostar det ca 150 kr/år med fem projekt och obegränsat med våningar och designs (tror jag. Jag har i alla fall inte lyckats slå i ett tak).
Roomsketcher har jag hör bra om, men aldrig testat själv.

Jag får inte riktigt ihop planlösningen på bottenvåningen med fasadbilden och jag ser heller inget hobbyrum på bottenvåningen. Ligger det emellan matsalen och garaget där det på fasadbilden ser ut att vara något? Svårt att ge tips om inte planlösningen stämmer.

Vad gäller övervåningen så har jag två idéer som kanske kan funka, lite beroende på vilka mått det är på rummen och era krav på rummens storlek.
Alt 1 - utöka hallen enligt de rosa strecken. Sen antingen bygger ni igen vid de gröna strecken och delar av på garderobsutrymmet på mitten så att varje rum får en egen garderob som bara nås från det hållet. Eller ha kvar garderoberna som de är.
Alt 2 - utöka hallen enligt de blå strecken. Då behöver ni nästan bygga för vid de gröna strecken och antingen gör ni som i förslaget ovan med två garderober inifrån rummen. Eller så flyttar ni ingången till garderoben till den nya halldelen.
Översiktsbild av planlösning för andra våningen med markerade förslag för ombyggnad och garderobsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gissning av vad varje del i renoveringen kan tänkas kosta
- Kök 80-150 000 kr
- Badrum 80-150 000 kr/st
- Isolera och inreda vind 200-300 000 kr
- Inglasad altan 150-300 000 kr
- Altan 20-50 000 kr
- Ny entré 30-80 000 kr
- Renovera garage 10-100 000 kr
Dessa siffror är bara en grov gissning utifrån vad jag tycker verkar vara ett snitt här pp forumet, men allt beror på era val. Ska ni ta in hantverkare för rubbet och ha mycket lyxiga material så räcker nog inte det ovan till. Men gör ni mycket själv, köper billigare (men inte dålig kvalitet) material och kanske även hittar saker begagnat så kan ni säkert får pengar över jämfört med mina siffror.
Som exempel kan jag ta en kollega som byggde nytt kök för 400 000 kr där han tog in en firma som bygger kök i trä och valde inte de billigaste materialen. Vi ska nu bygga ett ungefär lika stort kök som kollegan och vårt går troligen på 40-50 000 kr inkl ett förråd/skafferi, hall, ny el i halva huset inkl ny elcentral och även flyttat avlopp. Då gör vi allt själva förutom inkoppling av elen (dragningen gör vi efter överenskommelse med elektriker) och vi kör ikeakök med en av deras billigaste luckor samt har kompispris hos elektrikern.

Så snålar ni kan ni säkert klara er långt under en mille, men slår ni på stort kanske ni får räkna med nästan två mille.
 
Ni skriver tre badrum men ser bara två på ritningarna, ska det byggas ytterligare ett eller ligger det i källaren?
 
Tack snälla för svar och alla tips!

Ska skaffa ritningar från kommunen
Ska kolla in programmen du rekommenderade

”Hobbyrummet” är som ett varmförråd nu som ligger vägg i vägg med vardagsrummet/del av köket. Men som liksom tillhör garagedelen.

Tack igen!!




BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

En bra början är att skaffa riktiga ritningar på huset i stället för att utgå från mäklarritningarna som är opålitliga. Om ni inte har fått dem av säljaren så besök kommunens avdelning för bygglov och liknande och kolla i deras arkiv.

Du skriver om ett hobbyrum men jag kan inte hitta det på ritningarna. Ska man föreslå förändringar av planlösningen på övre plan bör det vara ritningar med mått eller inritade skalenliga möbler så att det går att se att sovrummen blir tillräckligt stora efteråt.

Börja med vinden för det gör en hel del för ekonomin att isolera den bättre och då har ni det bättre ställt inför de andra förändringarna. Det är viktigt att prioritera rätt och ta en sak i taget så att det inte slutar hos Arga snickaren.

Ritprogrammet Sketchup är det många som använder. För enklare saker fungerar Sweet Home 3D, lättare att komma igång med än Sketchup.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

En bra början är att skaffa riktiga ritningar på huset i stället för att utgå från mäklarritningarna som är opålitliga. Om ni inte har fått dem av säljaren så besök kommunens avdelning för bygglov och liknande och kolla i deras arkiv.

Du skriver om ett hobbyrum men jag kan inte hitta det på ritningarna. Ska man föreslå förändringar av planlösningen på övre plan bör det vara ritningar med mått eller inritade skalenliga möbler så att det går att se att sovrummen blir tillräckligt stora efteråt.

Börja med vinden för det gör en hel del för ekonomin att isolera den bättre och då har ni det bättre ställt inför de andra förändringarna. Det är viktigt att prioritera rätt och ta en sak i taget så att det inte slutar hos Arga snickaren.

Ritprogrammet Sketchup är det många som använder. För enklare saker fungerar Sweet Home 3D, lättare att komma igång med än Sketchup.
 
B byggbg skrev:
Ni skriver tre badrum men ser bara två på ritningarna, ska det byggas ytterligare ett eller ligger det i källaren?
H hjulia skrev:
Välkommen


Hej Hjulia!
Tack snälla för ditt svar o bra tips!!!!

Ja vi tänkte bygga ett nytt badrum på vindsvåningen. Badrummen är byggda ovan varandra så det ska tydligen vara ”enkelt” på så vis att göra det tredje.



Floorplanner.com tycker jag är bra. Om jag inte minns fel fel ingår ett projekt med två våningar samt flera designs för varje våning. Behöver man mer än så kostar det ca 150 kr/år med fem projekt och obegränsat med våningar och designs (tror jag. Jag har i alla fall inte lyckats slå i ett tak).
Roomsketcher har jag hör bra om, men aldrig testat själv.

TACK!!

Jag får inte riktigt ihop planlösningen på bottenvåningen med fasadbilden och jag ser heller inget hobbyrum på bottenvåningen.

Ligger det emellan matsalen och garaget där det på fasadbilden ser ut att vara något? Svårt att ge tips om inte planlösningen stämmer.

Japp det stämmer!!!

Vad gäller övervåningen så har jag två idéer som kanske kan funka, lite beroende på vilka mått det är på rummen och era krav på rummens storlek.
Alt 1 - utöka hallen enligt de rosa strecken. Sen antingen bygger ni igen vid de gröna strecken och delar av på garderobsutrymmet på mitten så att varje rum får en egen garderob som bara nås från det hållet. Eller ha kvar garderoberna som de är.
Alt 2 - utöka hallen enligt de blå strecken. Då behöver ni nästan bygga för vid de gröna strecken och antingen gör ni som i förslaget ovan med två garderober inifrån rummen. Eller så flyttar ni ingången till garderoben till den nya halldelen.
[bild]

Dina alternativ är ju superbra!!!
Du har inget alternativ med o få till ett större badrum där?

En gissning av vad varje del i renoveringen kan tänkas kosta
- Kök 80-150 000 kr
- Badrum 80-150 000 kr/st
- Isolera och inreda vind 200-300 000 kr
- Inglasad altan 150-300 000 kr
- Altan 20-50 000 kr
- Ny entré 30-80 000 kr
- Renovera garage 10-100 000 kr
Dessa siffror är bara en grov gissning utifrån vad jag tycker verkar vara ett snitt här pp forumet, men allt beror på era val. Ska ni ta in hantverkare för rubbet och ha mycket lyxiga material så räcker nog inte det ovan till. Men gör ni mycket själv, köper billigare (men inte dålig kvalitet) material och kanske även hittar saker begagnat så kan ni säkert får pengar över jämfört med mina siffror.
Som exempel kan jag ta en kollega som byggde nytt kök för 400 000 kr där han tog in en firma som bygger kök i trä och valde inte de billigaste materialen. Vi ska nu bygga ett ungefär lika stort kök som kollegan och vårt går troligen på 40-50 000 kr inkl ett förråd/skafferi, hall, ny el i halva huset inkl ny elcentral och även flyttat avlopp. Då gör vi allt själva förutom inkoppling av elen (dragningen gör vi efter överenskommelse med elektriker) och vi kör ikeakök med en av deras billigaste luckor samt har kompispris hos elektrikern.

Så snålar ni kan ni säkert klara er långt under en mille, men slår ni på stort kanske ni får räkna med nästan två mille.
Hela vindsvåningen förutom badrummet får vi hjälp med av en nära vän så där kommer vi spara in en hel del!! Allt annat kommer vi leja bort men inga lyxdetaljer och är bra på o hitta bra kvalitet men billigt Däremot ska vi byta i princip alla fönster och även montera fler,, undrar vad det kan kosta

Tack snälla för dina tips
 
Josjo32 Josjo32 skrev:
Hela vindsvåningen förutom badrummet får vi hjälp med av en nära vän så där kommer vi spara in en hel del!! Allt annat kommer vi leja bort men inga lyxdetaljer och är bra på o hitta bra kvalitet men billigt Däremot ska vi byta i princip alla fönster och även montera fler,, undrar vad det kan kosta

Tack snälla för dina tips
Då har ni god chans att kunna hålla nere kostnaden och förhoppningsvis klara er under en mille. Men kök, badrum och nya fönster riskerar att springa iväg. Just fönster kan lätt dra iväg då det inte är ovanligt att de kostar 8-10 000 kr/st, men byter man gamla fönster med dålig isoleringsförmåga mot nya energisnåla kan det snabbt göra stor skillnad på uppvärmningskostnaden. Beroende på vad det är för fönster så kan det finnas flera alternativ. Antingen sätta in ett extra fönster i varje fönster (vinterfönster var vanligt på gamla hus), byta rutorna mot energikasetter eller byta hela fönstret mot energiglasfönster. Sen är det valet om det ska vara två- eller treglasfönster. Har ni vanliga kopplade bågar utan energikasetter är nog treglas nästan ett krav. Har ni energikasetter eller energiglasfönster med gas emellan så räcker tvåglas långt.

Tänk även på att en hel del åtgärder kan kräva bygglov och i vissa kommuner är det en halv förmögenhet bara i bygglovskostnader... Ex här tar de drygt 11 000 kr för att anmäla ändrad planlösning, medan vissa kommuner tar 1500-2000 kr för samma sak. :dizzy:

Ska ni göra mycket jobb själva så rekommenderar jag er att ni lär er sketchup eller liknande program (jag har inte hittat något som jag tycker är lättare att lära sig än sketchup). Då kan ni rita upp varje vägg i detalj och kan både lösa en hel del problem direkt under planeringen för att minska kostnaden för att fixa det medan ni jobbar och ni kan även räkna ut precis hur mycket ni behöver av varje material. Då behöver ni inte lägga på 10% extra som annars är vanligt, men det kan alltid vara bra att köpa lite mer ändå ifall ni ändrar er på vägen eller råkar kapa en regel fel eller liknande
 
  • Gilla
Josjo32
  • Laddar…
TACK
 
Hemmakatten
Jag menar att det vettigaste att göra är att bo in sig ett bra tag innan man börjar renovera och rita om hela huset. Förstår att det är lätt att bli meddragen i ett lyckorus när man köpt hus men lite realistisk måste man vara.

Väldigt trevligt att ha en nära vän som hjälper till med vindsvåningen som säkert kommer att ta flera hundra arbetstimmar. Ni kanske borde börja med vindsvåningen utifall ni ändå måste ta in betald arbetskraft. Som jag förstår det är alltså vindsvåningen ovanför plan 2. Då måste ni ha och planera för en trappa dit upp.

De åtgärder ni vill göra och som hjulia satt ca-priser på anser jag kommer att gå på mycket mera. En miljon kommer inte att räcka, räkna med det dubbla.

Antar att ni också, iom ombyggnaden kommer att lägga nya golv. Ett snällt, lågt pris är 400kr per kvm.

Att byta fönster, ta upp nya, innebär även arbete på fasaden vilket också kostar.

Hur är det med vatten- och avloppsrör? Ska ni flytta om och bygga nya badrum och kök innebär det nya dragningar. Har ni gamla rör kanske allt måste bytas.

Hur är det med elen? Gammal? Behöver den dras om, bytas? I alla fall upp till vinden. Och förmodligen kommer ni att tycka att det finns alldeles för få eluttag i rummen.

Flera av åtgärderna kräver bygglov, tex utökade fönster, ändrade fönsterstorlekar, inglasad altan, ändrad/flyttad entré, ändrad användning av vinden. Det är inte alls säkert att kommunen beviljar bygglov. Detta måste ni undersöka först.

Vid en så pass stor ombyggnad kan kommunen också kräva att ni följer de tillgänglighetskrav som finns, dvs tillräckligt stora badrum, hallar, möjlighet till sovrum mm på nedervåningen.

Kommunen kommer bl.a. också att kräva konstruktionsritningar för vinden, dvs att bjälklag och väggar håller för vikten det innebär att bygga en vindsvåning. Även detta måste ni undersöka innan och anlita en konstruktör för.

Kolla med kommunen och begär ut alla ritningar och bygglov som finns i arkivet. Speciellt viktigt är det att det finns bygglov för allt i huset och garage/hobbyrumstillbyggnaden. Om inte, så har ni problem.

Att börja med en lista över de viktiga förutsättningarna är ett måste innan man fortsätter med resten.

Edit: Lägg gärna upp en projekttråd i delforumet "Socialt och projekt" om ert hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
De åtgärder ni vill göra och som hjulia satt ca-priser på anser jag kommer att gå på mycket mera. En miljon kommer inte att räcka, räkna med det dubbla.
Ja, det beror som sagt helt på vad man vill ha, hur mycket man gör själv och eventuella krav från kommunen.
Vi flyttar och bygger nytt kök helt själva för ca 25-30 000 kr inklusive alla skåpstommar med fronter (2,7*4,1m med bänk/högskåp), häll, köksfläkt, diskmaskin, ny avloppsstam, golv, tak, en ny vägg, el o belysning, diskho med blandare och säkert saker jag glömt. Men då gör vi precis allt utom inkoppling av el själva, har egen grävmaskin, har köpt nästan allt begagnat och väljer golv samt tak för 1-200 kr/kvm. Det golv vi har idag kostade ca 250 kr/kvm för 10-12 år sedan och det märks inte att det är ett billigare golv och med ett barn på väg så räknar vi med att det oavsett prisklass inte kommer se fint ut om 5-8 år.
Sen har jag en kollega som gjorde nästan exakt samma sak med ett ungefär lika stort kök som han betalade ca 400 000 kr för. Men då gjorde han inget mer än att bestämma hur det skulle se ut och öppna dörren för hantverkarna samt beställde ett fabriksbyggt måttanpassat kök som passade på milimetern när det väl levererades.
Så allt beror helt på vilken nivå man vill lägga sig och hur mycket man kan köpa begagnat i god tid.

Oavsett hur mycket man gör själv så är det mycket tid som går till att bestämma planlösning, ytskikt, hantverkare, allt papper till kommunen mm mm. Man kan tro att man inte behöver lägga mycket tid på renoveringen om man tar in hantverkare till allt, men det går galet mycket tid åt allt runt omkring i alla fall.

Och jag håller med om att det är mycket bra att boa in sig ordentligt. Vet inte hur många versioner av planlösning och ev utbyggnad jag har arbetat mig igenom på 2-3 år innan det nu var dags att ta tag i ombyggnad. Varje gång har jag varit väldigt nöjd med lösningen för att efter någon/några månader fundera på om det verkligen var en optimal planlösning och nu hoppas jag att jag har fått till det bra (den blev godkänd av både mannen och mamma i alla fall).
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag menar att det vettigaste att göra är att bo in sig ett bra tag innan man börjar renovera och rita om hela huset. Förstår att det är lätt att bli meddragen i ett lyckorus när man köpt hus men lite realistisk måste man vara.

Väldigt trevligt att ha en nära vän som hjälper til
med vindsvåningen som säkert kommer att ta flera hundra arbetstimmar. Ni kanske borde börja med vindsvåningen utifall ni ändå måste ta in betald arbetskraft. Som jag förstår det är alltså vindsvåningen ovanför plan 2. Då måste ni ha och planera för en trappa dit upp.

De åtgärder ni vill göra och som hjulia satt ca-priser på anser jag kommer att gå på mycket mera. En miljon kommer inte att räcka, räkna med det dubbla.

Antar att ni också, iom ombyggnaden kommer att lägga nya golv. Ett snällt, lågt pris är 400kr per kvm.

Att byta fönster, ta upp nya, innebär även arbete på fasaden vilket också kostar.

Hur är det med vatten- och avloppsrör? Ska ni flytta om och bygga nya badrum och kök innebär det nya dragningar. Har ni gamla rör kanske allt måste bytas.

Hur är det med elen? Gammal? Behöver den dras om, bytas? I alla fall upp till vinden. Och förmodligen kommer ni att tycka att det finns alldeles för få eluttag i rummen.

Flera av åtgärderna kräver bygglov, tex utökade fönster, ändrade fönsterstorlekar, inglasad altan, ändrad/flyttad entré, ändrad användning av vinden. Det är inte alls säkert att kommunen beviljar bygglov. Detta måste ni undersöka först.

Vid en så pass stor ombyggnad kan kommunen också kräva att ni följer de tillgänglighetskrav som finns, dvs tillräckligt stora badrum, hallar, möjlighet till sovrum mm på nedervåningen.

Kommunen kommer bl.a. också att kräva konstruktionsritningar för vinden, dvs att bjälklag och väggar håller för vikten det innebär att bygga en vindsvåning. Även detta måste ni undersöka innan och anlita en konstruktör för.

Kolla med kommunen och begär ut alla ritningar och bygglov som finns i arkivet. Speciellt viktigt är det att det finns bygglov för allt i huset och garage/hobbyrumstillbyggnaden. Om inte, så har ni problem.

Att börja med en lista över de viktiga förutsättningarna är ett måste innan man fortsätter med resten.

Edit: Lägg gärna upp en projekttråd i delforumet "Socialt och projekt" om ert hus.

Tack Hemmakatten Mats!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.