Noterat att en del av en bjälke i vindbjälklaget är rejält rutten efter en tidigare vattenskada (10+ år sedan, helt torrt nu). Se bilder! Uppfattar det som att bjälken vilar på hjärtvägg centralt. Skadan är över ett begränsat område, men omfattande just där. Hur åtgärda? Rutten bjälke i vindbjälklaget med synliga skador från vattenskada, omgivet av isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rutten bjälke i vindbjälklag med synliga skador och omgivande isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rutten bjälke i vindbjälklag med spånskador synliga, belyst i dunkel miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av rutten träbjälke i mörkt vindbjälklag med synlig skada och spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är hela bjälken upprutten eller bara delen som är på bild?
 
Bara det som är på bild. Ca 50 cm som är påverkat.
 
Laga med två bjälkar på var sin sida i liknande dimension som skruvas fast med någon meter överlapp?
 
Det var min första tanke ja. Lagningsbitarna bör väl ha samma sammanlagda dimension som bjälken de ska ersätta. Hur man hållfasthetsberäknar infästningarna i originalbjälken vet jag inte, men vore det mitt hus skulle jag åtminstone använda några grova genomgående bultar med mutter (som alltså räcker genom båda lagningsbitarna och originalbjälken däremellan).
 
Som det ser ut just nu bär ju den inte någon last alls...

Jag skulle kapat bort det dåliga och skarvat i en ny bit med spikplåt på båda sidor vid skarvarna.

Eventuellt extra brädor som nämts tidigare.

/ATW
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Som det ser ut just nu bär ju den inte någon last alls...

Jag skulle kapat bort det dåliga och skarvat i en ny bit med spikplåt på båda sidor vid skarvarna.

Eventuellt extra brädor som nämts tidigare.

/ATW
A ArneTW skrev:
Som det ser ut just nu bär ju den inte någon last alls...

Jag skulle kapat bort det dåliga och skarvat i en ny bit med spikplåt på båda sidor vid skarvarna.

Eventuellt extra brädor som nämts tidigare.

/ATW
Tänkte på det också, men samtidigt känns det som att den kan ligga där den ligger om man ändå förstärker runt den. Kan bli lite småbökigt att såga bort den.

Skarva med spikplåt borde absolut fungera, åtminstone om man kör med ankarskruv.

Men jag tror mest på en kombination av båda modellerna — skarva i ny bit och sen förstärka med lagningsbitar på båda sidor. Overkill kanske, men jag gillar overkill, särskilt när det kommer till lagningar, som jag gärna vill göra starkare än originalet. Speciellt på bärande delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.