S
Hej tänkte ta bort isoleringen på några värmerör i källaren för att kunna öka temperaturen något i källaren men frågan är om det innebär en hälsorisk eller inte.

Hur tycker ni att man ska göra i detta fall?
Blötlägga och skära/lägga i påsar eller låta det vara helt enkelt.
 
  • Isolerat värmerör i källare med skadad isolering som exponerar röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre isolering som är delvis avlägsnad från ett värmerör i en källare, med synliga rördelar och tecken på korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd munskydd och skär bort det.
 
BirgitS
M
S Simba83 skrev:
Hej tänkte ta bort isoleringen på några värmerör i källaren för att kunna öka temperaturen något i källaren men frågan är om det innebär en hälsorisk eller inte.

Hur tycker ni att man ska göra i detta fall?
Blötlägga och skära/lägga i påsar eller låta det vara helt enkelt.
Låt en saneringsfirma ta det tycker jag, om du nu måste ta bort dom dvs. Jag betalade precis ca 400 kr per asbesthaltig rörböj plus någon etableringskostnad. Då tog dom det med s.k. glove bag (påse med inbyggda handskar) samtidigt som dom körde med godkänd dammsugare för undertryck och någon vätska för att binda fibrer. Lite pengar med tanke på riskerna vid eventuell exponering...
 
Ta så mycket försiktighetsåtgärder du kan.
Jag vill påstå att det är helt ofarligt att ta bort själv efter det.
 
S
Tackar för svaren, är det så att man kan utgå från att detta innehåller asbest eller ska man räkna med att det kan göra det och därav ta alla försiktighetsåtgärder man kan?

Huset är byggt 1937 vet ej när det komplicerat med vedpanna och de grova vattenburna rören, nuvarande vedpanna är från slutet av 70-talet.
 
Jag har absolut ingen asbestnoja, har skurit i liknande rör vid något tillfälle. Men de där hade jag inte rört.
Det är (för mig) en sak att röra i någon enstaka böj, men här verkar det röra sig om flera meter isolering som ska bort. Du kommer sprida _mycket_ fibrer runt omkring dig.

Du kan såklart lämna in prov osv (böjar och övergångar är klassiska asbest-ställen), men jag tycker allting tyder på att du har asbestisolering.
 
  • Gilla
Simba83
  • Laddar…
S
Om jag ska gissa så är det nog i runda slängar strax över 10meter i taket i källaren i anslutning till den gamla vedpanna.
Vi har tvättstugan vägg i vägg och hänger tvätten nere.
Jag har egentligen inte reflekterat över att det kunnat vara asbest men skulle vilja öka tempen i källaren och av anledning till en annan artikel på forumet så kläcktes idén att man skulle kunna ta bort detta.
Så vad är tipset om det är såna mängder om det nu är asbest även om det så klart verkar så.

Låta det vara som det är?
Måla in eländet och glömma det (väldigt mycket gammal damm och sot på rören) törs man isf damma av och måla?
 
Men är det inte enklare att installera ett konvektorelement.
Jag tror inte du kommer få ut speciellt mycket värma av att ta bort isoleringen på rör som hänger i taket, förutom att taket blir lite varmare.
Det finns ju en anledning att radiatorer är lågt placerade för att skapa en uppåtgående luftström. Så skippa projektet och lägg saneringspengarna (om du nu tänkt det) på en rörmokare som installerar förslagsvis ett konvektorelement. Dom sprider värmen riktigt bra och har hög effekt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
S
Jag är inne på det, frågan som kom upp var snarare om det är farligt och bör bort av hälsoskäl nu när jag börjat rota i problemet i teorin.
 
Nej de behöver inte bort av hälsoskäl. Asbesten är bunden innanför ett lager med typ gipsbinda, den kommer ingenstans förrän du börjar riva i det. Torka bort dammet och lägg på lite färg om du vill det, men låt bli att förstöra höljet.
 
  • Gilla
Simba83
  • Laddar…
S Simba83 skrev:
Jag är inne på det, frågan som kom upp var snarare om det är farligt och bör bort av hälsoskäl nu när jag börjat rota i problemet i teorin.
Nej den bör inte bort, snarare eventuella tvångstankar om att skulle kunna vara farligt.
 
  • Gilla
Simba83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.