M Martin1979 skrev:
@Bobbobula
Jag förstår på andra trådar att du kommit vidare. Hur gick det med valet av husleverantör? Blev det någon av HM-Hus, Alingsås Huspaket, Rejnäsvillan och Fiskarhedenvillan?

Om ja - vilken och varför?
Hej och ursäkta för väldigt sent svar, jag har missat totalt!
Jag valde att gå vidare med HM-Hus, de var de som lämnade bäst pris och mest transparent offert där i princip allt fanns med vilket är något som jag uppskattar. Jag gillade även Alingsås Huspaket men de verkade mest ha bra tjing med lokala snickare kring Alingsås så de gick bort. Rejnäsvillan kändes väldigt bra och seriöst vid första mötet, men på det andra mötet så var det inte längre mycket som stämde så jag beslutade ganska snabbt att välja bort dessa. Fiskarhedenvillan valde jag bort då man själv verkade behöva ansvara för att byggnadsmaterial m.m. ligger skyddat vilket jag inte orkar med då jag inte bor jättenära tomten som vi ska bygga på. Jag kollade även lite snabbt med Varbergshus men jag tyckte inte att dom verkade så värst intresserade.
 
@Bobbobula Hur har det gått??? Tacksam för svar då vi nu ska bestämma oss för hustillverkare
 
O ohlssonrebecka skrev:
@Bobbobula Hur har det gått??? Tacksam för svar då vi nu ska bestämma oss för hustillverkare
Hej.
Vi har haft en del problem med överklagande grannar så det har dragit ut på tiden. Men vi ska strax dra igång med bygget och än så länge så känns allt rätt bra.
Mvh.
 
Vi flyttade in i ett HM-hus i april 2019. De höll tidsplanen men plattsättaren fick vi jaga en del samt se till att alla kontroller blev gjorda t.ex. tryckmätning av huset. Sammantaget är vi jättenöjda! Det mesta har flutit på bra, finishen är överlag fin och inomhusklimatet såsom luft och värme är toppen.
Dock ska nämnas att vi inte alls är petiga och vi ville gärna att huset skulle bli färdigt så vi nagelfor inte kakelsättningen t.ex. Det ångrar vi lite nu för det är lite flisor i vissa plattor samt att det inte är helt symmetriskt i kryssen. Svårt att få med stora plattor iofs men men. Vår kontrollansvarige var väldigt nöjd med bygget också!
 
R Rebsve skrev:
Vi flyttade in i ett HM-hus i april 2019. De höll tidsplanen men plattsättaren fick vi jaga en del samt se till att alla kontroller blev gjorda t.ex. tryckmätning av huset. Sammantaget är vi jättenöjda! Det mesta har flutit på bra, finishen är överlag fin och inomhusklimatet såsom luft och värme är toppen.
Dock ska nämnas att vi inte alls är petiga och vi ville gärna att huset skulle bli färdigt så vi nagelfor inte kakelsättningen t.ex. Det ångrar vi lite nu för det är lite flisor i vissa plattor samt att det inte är helt symmetriskt i kryssen. Svårt att få med stora plattor iofs men men. Vår kontrollansvarige var väldigt nöjd med bygget också!
Hej.
Tack för infon! Jag har plattsättare kvar att välja så man blir ju lite orolig då jag är ganska petig av mig. Körde ni på Lerums?
 
B Bobbobula skrev:
Hej.
Tack för infon! Jag har plattsättare kvar att välja så man blir ju lite orolig då jag är ganska petig av mig. Körde ni på Lerums?
Hej!
Vi körde på Klas Dennerhof ja. Jag tror att han egentligen är väldigt duktig men han hade alldeles för mycket att göra och vi kollade inte tillräckligt noga. Helheten är fin dock men några av flisorna stör mig, speciellt de runt fönstren som man ser tydligt. Mest var det jobbigt att han avslutade allt i sista sekund så att vi inte han slutstäda ordentligt när vi egentligen låg bra till tidsmässigt.
 
R Rebsve skrev:
Hej!
Vi körde på Klas Dennerhof ja. Jag tror att han egentligen är väldigt duktig men han hade alldeles för mycket att göra och vi kollade inte tillräckligt noga. Helheten är fin dock men några av flisorna stör mig, speciellt de runt fönstren som man ser tydligt. Mest var det jobbigt att han avslutade allt i sista sekund så att vi inte han slutstäda ordentligt när vi egentligen låg bra till tidsmässigt.

Hmm, precis vad man är rädd för när man själv är petig, slarv och flisade plattor där sättaren antagligen har kört med en kass klinga. Köpte ni alla plattor från FF Kakel? De verkar ju vilja ha det så om jag har fattat rätt.
 
B Bobbobula skrev:
Hmm, precis vad man är rädd för när man själv är petig, slarv och flisade plattor där sättaren antagligen har kört med en kass klinga. Köpte ni alla plattor från FF Kakel? De verkar ju vilja ha det så om jag har fattat rätt.
Jepp, allt från FF-kakel. Ja de vill nog gärna att man köper från samma ställe för att få bra kvalite och samma bränning på plattorna också.
 
  • Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
R Rebsve skrev:
Jepp, allt från FF-kakel. Ja de vill nog gärna att man köper från samma ställe för att få bra kvalite och samma bränning på plattorna också.
om du orkar så får du gärna dela några bilder där det gått fliser i kaklet och om det är något mer som du inte är helt nöjd med. :)
 
Nyfiken på fler som har erfarenhet av dessa! Pratar med både HM Hus och Alingsås och tycker båda är intressanta på olika vis. Uppskattar HM Hus nätverk av underleverantörer som arbetat nära under många år. Upplever dem genuina men mindre hungriga. Alingsås känns proffsiga och moderna men saknar det där riktigt etablerade nätverket.
 
Även jag är pågång att bygga med HM, känns som att man fick en del suckar när jag och sambon var på första mötet då vi ville ha egna fönster samt lägga tak själva då grannen har takfirma och importerar drutexfönster

35000 såg jag arkitektens kostnad var på bygglovshandlingar mm vilket lät dyrt men kanske var en totalkostnad med allt genom hela bygget också.

återkommer längre fram med mer info
 
Vi har byggt med HM-hus. Delar gärna med mig av erfarenheterna om någon går i tankarna att bygga med dem. DM om du har frågor eller vill höra om våra erfarenheter.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
C Chrille888 skrev:
Vi har byggt med HM-hus. Delar gärna med mig av erfarenheterna om någon går i tankarna att bygga med dem. DM om du har frågor eller vill höra om våra erfarenheter.
ja valde att backa då han ej var tillmötesgående , och extremt negativ på mötet vi hade. Vi fick ej göra vad vi ville själva eller ta egna moment själva. Sen var nog offerten det värsta jag sett, obegripligt och kladdigt :(.
 
A AnnaAnka skrev:
ja valde att backa då han ej var tillmötesgående , och extremt negativ på mötet vi hade. Vi fick ej göra vad vi ville själva eller ta egna moment själva. Sen var nog offerten det värsta jag sett, obegripligt och kladdigt :(.
Delar tyvärr din upplevelse till viss del. Det suckades en del över våra idéer och man kände sig lite dumförklarad ibland, och då är jag rätt insatt eftersom jag själv arbetar i byggbranschen. Men med det sagt uppskattar jag ändå deras direkthet - till stillnad från stora delar av branschen säger de vad de tycker och inte bara "fantastisk idé!" vad man än hittar på. Upplever att de har integritet med andra ord, många andra verkar bara vilja kränga hus.

En utvikning på temat är att jag tillsammans med en arkitekt besökte ett nybygge med ett glasparti mot sydväst med dimensionerna 5 m x 6 m. Detta var i april och 10 grader ute, 30 grader inne. Husägaren uttryckte mins sagt frustration över att de behövde skaffa solavskärmning för ca 200k. Arkitekten svamlade generat om låga uppvärmningskostnader... Ett trist exempel på något som borde fångats upp flera gånger om i processen.
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Delar tyvärr din upplevelse till viss del. Det suckades en del över våra idéer och man kände sig lite dumförklarad ibland, och då är jag rätt insatt eftersom jag själv arbetar i byggbranschen. Men med det sagt uppskattar jag ändå deras direkthet - till stillnad från stora delar av branschen säger de vad de tycker och inte bara "fantastisk idé!" vad man än hittar på. Upplever att de har integritet med andra ord, många andra verkar bara vilja kränga hus.

En utvikning på temat är att jag tillsammans med en arkitekt besökte ett nybygge med ett glasparti mot sydväst med dimensionerna 5 m x 6 m. Detta var i april och 10 grader ute, 30 grader inne. Husägaren uttryckte mins sagt frustration över att de behövde skaffa solavskärmning för ca 200k. Arkitekten svamlade generat om låga uppvärmningskostnader... Ett trist exempel på något som borde fångats upp flera gånger om i processen.
negativiteten var gentemot mitt eget arbete jag skulle utföra på huset. Vissa moment gick han ej med på , ville tex skaffa eget golv då jag kan importera för halva priset, samma med fönster och braskamin mm. Ansåg inte detta möte bra i någon del, gick därifrån med en negativ inställning till att bygga hus. Samt att man ej får några prisuppgifter på något. Hur ska jag så veta om det är intressant kan man undra.

ja det är lite att tänka på, har nu begärt info från JB Villan, Götenehus, Fiskarhedenvillan mf.

tycker man borde kunna komma ner en fin peng på egna moment, är hustillverkaren negativ till att man som byggare vill spara pengar så är jag högst kritisk till ett sammarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.