Hej,

Gick ner i källaren efter jobbet idag och ser att det har stigit upp fukt direkt ur källargolvet, som är rejält fuktigt på sina ställen. Har en tillfällig grop pga byte av ett avloppsrör, och den gropen är helt vattenfylld.

Jag tolkar det som att grundvattennivån ligger mer eller mindre i nivå med mitt källargolv för tillfället? Det har iofs regnat något kopiöst senaste veckan (i Malmö).

Vad gör man åt detta? Beror detta på dålig dränering?
 
Du kan aldrig dränera bort grundvatten. Har det fungerat innan du tog upp hålet skulle jag inte oroa mig, men det beror ju på vad källaren används till och är inredd.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
T topmount skrev:
Du kan aldrig dränera bort grundvatten. Har det fungerat innan du tog upp hålet skulle jag inte oroa mig, men det beror ju på vad källaren används till och är inredd.
Just nu är källaren helt urblåst med rena betongytor för jag håller på att fixa i ordning väggar och golv. Hade tänkt lägga klinker i hela källaren och ha det som tvättstuga / verkstad. Dvs jag tänker inte inreda med något som helst organiskt.

Är det OK att lägga klinker ovanpå ett betonggolv som kan bli rejält fuktigt vid höga grundvattennivåer?
 
Excel
Det har ju regnat kopiöst mycket skrev du, borde således vara regnvatten och inte grundvatten. Se öven dräneringens funktion.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Grundvattennivån varierar med nederbörden. Kan mycket väl vara grundvatten. Det går att dränera bort grundvatten men det kräver en pump.

Har källaren fungerat utan problem tidigare så tror jag inte du behöver oroa dig. Tillfälligt högt grundvatten kan nog betongen stå emot så pass att det inte blir fritt vatten stående på golvet. De material du pratar om klarar fukt bra. Men jag skulle aldrig inreda en sådan källare med fuktkänsliga material.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Det har ju regnat kopiöst mycket skrev du, borde således vara regnvatten och inte grundvatten. Se öven dräneringens funktion.
Det konstiga är att jag har bara vatten på golvet i ett av rummen i källaren, de andra är torra. Och just det rummet vätter ut mot min uteplats med tak (dvs där kommer inget regnvatten nära huskroppen på flera meter)

Huset är gammalt och jag har ingen aning om dräneringen fungerar. Så det är antagligen där skon klämmer.
 
V vectrex skrev:
Grundvattennivån varierar med nederbörden. Kan mycket väl vara grundvatten. Det går att dränera bort grundvatten men det kräver en pump.

Har källaren fungerat utan problem tidigare så tror jag inte du behöver oroa dig. Tillfälligt högt grundvatten kan nog betongen stå emot så pass att det inte blir fritt vatten stående på golvet. De material du pratar om klarar fukt bra. Men jag skulle aldrig inreda en sådan källare med fuktkänsliga material.
Jag vet egentligen inte hur källaren har fungerat tidigare även om jag bott här ett tag, Det var mest ett svart hål jag undvek att gå ner i... Detta är antagligen inget nytt problem. Jag hade väldigt mycket putssläpp som indikerar fukt.
 
Fick kontakt med mina grannar och en del har samma problem. En granne har en pump i källaren som kontinuerligt pumpar bort grundvatten. Enligt henne skall det gå en vattenåder under våra hus, hade jag inte en aning om.

Så om jag vill ha en lösning på vattnet är det nog något sådant jag behöver
 
  • Gilla
Timed
  • Laddar…
Nog kan grundvattennivån variera med nederbörden men det är ett väldigt trögt system, dvs grundvattnet höjs inte för att det regnar i en vecka. Vet inte ens om en extremt regnig höst egentligen kan sägas höja grundvattnet till nästa vår...?

Hur som helst, oavsett var vattnet kommer ifrån är det uppenbarligen ett problem. Avledningen av regnvatten är väl det första du ska titta på.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Nog kan grundvattennivån variera med nederbörden men det är ett väldigt trögt system, dvs grundvattnet höjs inte för att det regnar i en vecka. Vet inte ens om en extremt regnig höst egentligen kan sägas höja grundvattnet till nästa vår...?

Hur som helst, oavsett var vattnet kommer ifrån är det uppenbarligen ett problem. Avledningen av regnvatten är väl det första du ska titta på.
Det låter rimligt att grundvattennivån inte kan variera så fort. Regnvattnet leds ner till avloppet, och det ser ut att fungera (där jag bor finns bara ett avloppssystem i gatan).

Väggarna är torra, allt vatten kommer underifrån. Och bevisligen står det vatten mer eller mindre i höjd med källargolvet (vattennivån i gropen är i höjd med golvet). Idag är det mer fuktfläckar i golvet än igår, och dessutom i alla delar av källaren.

Vilken yrkeskategori hade ni kontaktat?
 
T ToRy skrev:
Nog kan grundvattennivån variera med nederbörden men det är ett väldigt trögt system, dvs grundvattnet höjs inte för att det regnar i en vecka. Vet inte ens om en extremt regnig höst egentligen kan sägas höja grundvattnet till nästa vår...?

Hur som helst, oavsett var vattnet kommer ifrån är det uppenbarligen ett problem. Avledningen av regnvatten är väl det första du ska titta på.
Njae, riktigt såhär enkelt är det inte. Man kan inte säga samma sak för allt grundvatten. Det beror till största delen på vad det är för marktyp. Stora mäktiga rullstensåsar är extremt långsamreagerande, det tar många månader innan stora nederbördar syns som en höjning av grundvattennivån. Sen finns det ställen med t.ex. lermark (som där jag bor) där mycket nederbörd slår igenom relativt fort, några dagar / veckor.

Sen finns det också en blandning av allt häremellan.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Njae, riktigt såhär enkelt är det inte. Man kan inte säga samma sak för allt grundvatten. Det beror till största delen på vad det är för marktyp. Stora mäktiga rullstensåsar är extremt långsamreagerande, det tar många månader innan stora nederbördar syns som en höjning av grundvattennivån. Sen finns det ställen med t.ex. lermark (som där jag bor) där mycket nederbörd slår igenom relativt fort, några dagar / veckor.

Sen finns det också en blandning av allt häremellan.
Jordmånen hos mej är extremt tung lera (Malmö kommun)
 
Kanske självklart, men detta var orsaken till liknande problem hos mig för ett par år sedan.

En igensatt rensbrunn till ett stuprör som gjorde att det rann över, och innanför platonmattan. I detta fallet var det en rensbrunn som satt under en inspektionslucka i ett trädäck, så hade inte ens sett att det fanns en.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi har egen grävd brunn. I den kan man se var markens vattennivå ligger.
Normalt på vintrarna är vattennivån i höjd med markytan, medans på somrarna brukar den sjunka ca 3 m.
Vår brunn har ingen vattenåder under som fyller den, utan det är endast grundvatten.

Den reagerar tämligen fort när det regnar mkt och länge. Vi har rejäl lerjord.

Sedan beror det ju också på marken runtomkring. Finns det högre liggande mark så pressar ju vattnet på därifrån mot lägre liggande ytor. Nu är ju förvisso Malmö rätt platt, men även en meter hit och dit gör skillnad.

Om man jämför ett hus med hel betongsula med en båt, så kan det vara så att sulan håller emot markens vattentryck precis som skrovet på en båt. Vad händer då om det blir ett hål? Vatten forsar in i båten. Kanske kan det vara samma princip som är i arbete här. Dvs pga hålet för rörbyte så pressar vatten upp dels i hålet men också genom marken under betongen. Ju bättre kapillärbrytande förmåga i marken under golvet desto snabbare och effektivare sprider sig vattnet. Inget dräneringssystem är gjort för att hantera stora mängder snabbt stigande vatten.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Njae, riktigt såhär enkelt är det inte. Man kan inte säga samma sak för allt grundvatten. Det beror till största delen på vad det är för marktyp. Stora mäktiga rullstensåsar är extremt långsamreagerande, det tar många månader innan stora nederbördar syns som en höjning av grundvattennivån. Sen finns det ställen med t.ex. lermark (som där jag bor) där mycket nederbörd slår igenom relativt fort, några dagar / veckor.

Sen finns det också en blandning av allt häremellan.
Visst påverkar markförhållandena hur upptagningen av vatten fungerar, min poäng är dock att grundvatten är vatten som långsamt sipprat ner och filtrerats genom marken, det är högst troligt inte det vatten som sipprar in i källaren efter ett ihållande regn. Det skulle jag snarare kalla för regnvatten och jag skulle misstänka att dels är marken mättad och/eller så är dräneringen kass.
Sen kan det självklart vara så att grundvattennivån hos TS faktiskt ligger i nivå med källargolvet och har dykt upp i samband med det där tillfälliga hålet.
Och återigen, oavsett vad man kallar vattnet så är det ett problem som behöver lösas.


Oldboy Oldboy skrev:
Vi har egen grävd brunn.
....
Den reagerar tämligen fort när det regnar mkt och länge. Vi har rejäl lerjord.
Sen funderar jag över din brunn. Alltså jag kanske målar fan på väggen här men det är inte så att det är ytvatten som tränger in i brunnen när det regnar mycket? Men ni kanske har koll på vattenkvalitén? Bara en tanke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.