::)Nu ska jag till och byta ut mina gamla elradiatorer och tänkte satsa på oljefyllda. Min fråga nu till forumet är hur stora (antal watt) krävs per golvyta och finns det fler variabler at ta hänsyn till vid dimensionering av elementen.

Tack på förhand, Andreas
 
man brukar räkna med ca 65w /kvm i ett hus som är bra isolerat
 
Läs mer om element och styr & regler system för elelement på www.stem.se. Systemet IQTHERM, www.iptherm.se, har fått bäst i test av Råd och Rön. Sparar 10%/år av uppvärmningskostnaden genom att bättre styrning av elementen. Att beakta är oxå vilka fönster som finns. Nya energifönster är såpass bra att man inte behöver lika många W/kvm som tidigare. Staten ger dessutom ett 25 % skatteavdrag för insättning av energifönster.
Försöker själv hitta en bra lösning till vårt nya hus.
 
Gå in på myson.se och välj "mysguiden" (trevligt namn ;) )

Där kan du räkna ut effekten rum för rum samt fylla i förutsättningarna som gäller för ditt hus. Sedan behöver du ju inte köpa just deras element, men du kan ju alltid använda deras uträkningsprogram.
 
Om du har gamla element så antar jag att inte huset är nytt heller?
För att säkerställa jämn värme i ett gammalt hus kan man räkna med 100W/m2

I mitt kök fick jag bara plats med ett 1000W element på 25m2, alltså 40W/m2 och det märks på vintern att det är för lite.
Då blir det till att elda i vedspisen istället.
 
Jag lägger in ytterligare en aspekt på detta:

Om du idag eller framtiden har en värmepump som värmekälla är det viktigt att ditt radiatorsystem, golvvärme såväl som radiatorer, arbetar med så låg temperatur som möjligt.

Dom få radiatorer jag faktiskt kommer ha i huset kommer att vara vara så stora som möjligt för att fungera i temperaturer så nära golvvärmens som möjligt.
 
Satsa på en fläktkonvektor/fläktradiator då kan man räkna med 50 W/m² för en normal isolerad hus pga att fläkten utjämnar temperaturskillnaden mellan golv och tak.

http://www.pyrox.se/pdf/flaktradiator.pdf

//Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.