Shit! Jag får till det bättre UTAN kryss, som lekman. Jag kanske använder lite mer tid men med tanke på detta resultatet så har det gått fort...väldigt fort.
Jag höjd bestämmer rad 1. Så att översta raden får hel kakel mot tak.
Sedan centrerar jag rad 1 vertikalt så att kakelplatta i hörn inte blir mindre än 40%.
Sedan blir rad 2 förskjuten 50%.
 
Redigerat:
A Akko skrev:
ja får nog ta en ny kontakt med honom. Det är inte snyggt gjort helt enkelt..
Lägg gärna upp lite fler bilder. Jag personligen tycker att det är helhetensbilden som ger möjlighet till en rättvis bedömning av jobbet.
 
  • Gilla
Tistelart och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Som vanligt när klåpare varit i farten, ser för djä..gt ut :cry:
Gör om, Gör rätt!
 
A Akko skrev:
När jag påtalade det tidigare sa det att det inte gick att undvika... fnas på kanterna när man skar plattor... men det är det vi tycker att det borde gå att göra när man jobbar med detta.
Sneda kryss kanske är något men får acceptera, vet inte hur det bedöms?
Lite grann med kakelplattornas godkänt eller inte är också om ni själva köpt, eller sagt vilken tillverkare av kakel som skall sitta där. Tyvärr är det lite så att betalar man väldigt lite för plattorna så får man lite räkna med att de inte stämmer i måtten.
Till viss gräns får man ändå säga. Hantverkaren får ju ha koll på hur de ser ut innan denne monterar. Det kan ju inte skilja 1mm per platta, och tro att man kan ljuga bort det. Jag menar om hantverkaren monterar 4 rader 15x15 plattor och helt plötsligt är de 15,1 cm åt något håll. Oerhört svårt att ljuga bort.
Kan ju också vara problematiskt om man öppnar 3 eller 4 lådor, och alla plattor ligger inom felmarginalen, men låda 5 och resten är annat mått på.
 
Mats-S
F frityreldarn skrev:
Kan ju också vara problematiskt om man öppnar 3 eller 4 lådor, och alla plattor ligger inom felmarginalen, men låda 5 och resten är annat mått på.
Instämmer, men en seriös hantverkare påpekar då det för kunden och förklarar varför det skevar lite. En oseriös hantverkare drar bara och hoppas på att kunden struntar i att reklamera.
Återigen, välj noga när ni anlitar hantverkare, man får oftast vad man betalar för ...
 
  • Gilla
HybergP
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Instämmer, men en seriös hantverkare påpekar då det för kunden och förklarar varför det skevar lite. En oseriös hantverkare drar bara och hoppas på att kunden struntar i att reklamera.
Återigen, välj noga när ni anlitar hantverkare, man får oftast vad man betalar för ...
Oftast stämmer det men finns många trådar när ts som kund följt alla konstens regler med att det ska bli rätt person på rätt plats så blir det ändå tokigt. Bygga hus kan vara ett mycket bra bollplank om man har fått ett tveksamt resultat!
 
  • Gilla
eg123
  • Laddar…
Försöker hitta en besiktningsman i Växjö men det verkar inte vara det lättaste... några tips?
 
BirgitS
Ring de två i Jönköping och fråga.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ring de två i Jönköping och fråga.
Du menar de som finns på BKR:s sida? Har du ngn erfarenhet av dessa?
 
BirgitS
Tyvärr, jag har inte behövt besikta något badrum.
 
Det är inget badrum, plattsättning i kök och hall.
 
  • Gilla
riker
  • Laddar…
BirgitS
Förlåt, jag har inte behövt anlita någon för att besikta det som någon hantverkare har gjort över huvud taget.
 
Bra för dig
 
Vad gäller fogarna som är något förskjutna så beror det nog mest på hur noggrann plattsättaren varit. Om nu plattorna är av dålig kvalité och skiljer så pass mycket i storlek så får man försöka jämka och sprida ut felet.

I hörnet så kan det mycket väl vara så att de kapade plattorna där var valet som blev minst iögonfallande. Någonstans i något hörn måste det sitta en kapad platta om man inte har väldigt tur och lodräta hörn. Här handlar det ju om hur man planerar och lägger upp plattsättningen och tar mått innan man börjar sätta kaklet. Chansar man bara och börjar med en hel platta i ena änden så blir det ju som det blir i andra änden.

Fogen mot kakellisten ser inte så kul ut. Inte det andra man ser av fogen heller för den delen. Slarvigt fogat. Fnaset på plattorna beror väl antingen på dåligt kakel eller dålig kakelskärare. Hur som helst så ser det inte fackmannamässigt ut vilket det bör göra om man anlitar just en fackman.

Edit: Om man tittar på den första bilden så ser man ju en platta där som sticker upp precis lika mycket i överkant som den drar iväg i underkant så inget annat än slarv där. Dessutom verkar hen ha gått bananas med mjukfogen uppe i hörnet. Kanske för att dölja en dålig eller felmåttad skärning.
 
Redigerat:
Kan väl bara konstatera att det skulle kunna se bättre ut...
Då är nästa fråga, vad är rimligt att kräva/önska? Kakelkryssen kan man väl knappast göra ngt åt då får man ju i stort sett göra om allt Avsluten bör ju kunna gå att åtgärda.
Sen är det läggningen i hallen där det skiljer på bredden på fogen, från 2 mm-5 mm! Finns det några riktlinjer hur mkt det får diffa?
Hade ni kontaktar ftg först eller hade ni gjort en besiktning så ni haft lite underlag? Känns dock svårt att hitta en besiktningsman för detta jobb..
Tack för alla synpunkter och input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.