Jag har ett landställe där jag delar brunn med grannen. Brunnen och pumpen ligger sålunda i andra änden av grannens tomt, ca 80 meter från mitt hus. Brunnen är borrad för ca 20 år sedan. Vi bytte pump från en injektor-någonting till en dränkpump, då den gamla havererade för ca två år sedan.

Nu har jag byggt till med badrum med VVB, dusch och WC, från att tidigare bara ha haft kallvattenkran vid ho i köket och utedass.

Som tillägg skall sägas att vi inte använder brunnsvattnet som dricksvatten, utan har dricksvatten på dunk.

Några problem:
1. Det är dåligt och ojämnt vattentryck. Jag vet inte om det finns någon hydrofor eller hydropress hos grannen. Jag tror inte det finns någon i brunnen. T-kopplingen vid brunnen går liksom direkt bort till mig.
Jag har försökt läsa på, men kan inte finna vad det är jag ska ha som kan öka vattentrycket.

a) Hydorfor och Hydropress - som jag förstår det bara en storleksfråga (150 L hydrofor = 60 L hydropress). Men såvitt jag kan bedöma skall de kombineras med en tryckströmbrytare, vilken jag förutsätter skall kontrollera pumpen (som jag inte har tillgång till), så jag vet inte hur jag ska kunna installera en hydrofor eller hydropress - någon som kan förklara? Är det fel pryl för mig som inte har egen pump?
En 60 L hydropress skulle få plats i skåpet under vasken i köket, där vattnet kommer in i huset.

b) Pumpautomat - som jag förstår en liten hydropress (ca 10 L) integrerad med en egen pump. Kan denna kopplas på mitt invatten och ge mig ökat tryck? Låter det inte en förfärlig massa när man duschar, om man har den i skåpet under vasken i köket?

2. Vattnet är ofta brunfärgat, då det är blött ute. Det minskar när jag använder mycket vatten en längre tid, typ är där över en dryg helg. Sedan jag installerade VVB så luktar varmvattnet prutt och är gråsvart-tonat - min gissning är mangan/järn-haltigt vatten.
Jag ska ta vattenprov och installera adekvata enklare filter.

Någon som kan hjälpa mig med frågorna ovan?
 
Redigerat:
Du har humus alt mycket järn.
Prutt är lika med svavel.

På något sätt styrs ju pumpen. Ja med en tryckströmbrytare. Be att få besöka grannens pumphus. Är du säker på att ditt vatten inte går över grannens hydrofor ?
 
E Evamag skrev:
Du har humus alt mycket järn.
Prutt är lika med svavel.

På något sätt styrs ju pumpen. Ja med en tryckströmbrytare. Be att få besöka grannens pumphus. Är du säker på att ditt vatten inte går över grannens hydrofor ?
Jag vet som sagt inte ens om grannen har någon hydrofor. I så fall står den nog inne i hennes hus/källare.Vattnet till mitt hus avdelas i en T-kosrning i en betongkassun mellan pumpen/brunnen och hennes hus.

Kan man koppla på en pumpautomat/hydroforpump hos mig, eller hur ska jag kunna få upp vattentrycket?
Kopplar jag in filter så kommer ju annars trycket sjukna ytterligare.
 
Skillnaden på hydrofor och hydropress är inte storleken. En hydropress har en gummiblåsa, det har inte en hydrofor.

Det behöver finnas någon typ av tryckkärl i systemet. Det är lämpligt att du monterar ett i din fastighet också, men det behövs inte ytterligare en tryckströmbrytare.
 
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden på hydrofor och hydropress är inte storleken. En hydropress har en gummiblåsa, det har inte en hydrofor.

Det behöver finnas någon typ av tryckkärl i systemet. Det är lämpligt att du monterar ett i din fastighet också, men det behövs inte ytterligare en tryckströmbrytare.
Jo, rent tekniskt är de också olika, men för en lekman som jag är storleken, och därmed installationsutrymmet, av mer vikt än tekniken inne i tanken. Men eftersom en hydropress är mindre, men kan sägas motsvara en betydligt större hydrofor, så antar jag att trycket i hydropressen är högre.

Om det inte finns någon tryckströmbrytare - hur kan då tryckkärlet (hydroforen, gissar jag) fyllas på? Enda sättet skulle ju vara om ingående vatten håller högre tryck än trycktanken, och då blir det hela lite meningslöst?

Problemet är alltså att jag har för lågt tryck i vattensystemet, och inte vill nöta ut pumpen borta hos grannen, genom att den ska gå på varenda gång jag öppnar en kran.
För detta måste jag hitta en tryckutjämnare och tryckhöjare att installera hos mig. Den ska helt inte vara alltför skrymmande - tänk vanligt köksskåp under diskho. Vad är då lämpligt?
 
Nej, det är inte högre tryck i en hydropress. Men större andel av volymen kan användas effektivt.
 
Om du ska ha både filter för rening av vatten samt tryckhöjare behövs mer utrymme än under diskbänken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte högre tryck i en hydropress. Men större andel av volymen kan användas effektivt.
Aha. Intressant.

Men jag tänker att i frånvaro av tillgång till pump att styra med tryckströmbrytare, så kanske det finns någon sorts "tryckventil" som kan öppnas när trycket blir för lågt i hydroforen?
 
Pulserar trycket så kanske det är dåligt med luft i grannens hydropress/hydrofor, dags att kolla det och vilket tryck som pumpen startar och stoppar på , ( start ca 2,5 bar stopp ca 4,5 bar ) Du har lång ledning till dig, sätt ett extra kärl hos dig på min 100 L med en backventil på inkommande, då kommer pumpen att ladda kärlet hos dig och du får då mer vatten med tryck, ju större dess bättre, för det gäller att ha vattenreserv med tryck. Det kan bli en svacka på trycket om du använder mycket innan pumpen startar igen.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Om du ska ha både filter för rening av vatten samt tryckhöjare behövs mer utrymme än under diskbänken.
Jag har också utrymme i själva badrummet, men ville försöka undvika det.

Vattnet kommer in i huset med PEM-slang, genom golvet i köket, under diskhon. Därifrån genom väggen in i nybyggda badrummet till bl a VVB. Från VVB tillbaka genom väggen och till kökskranen.
Rörinstallation under diskho med PEM-slang, vattenledningar och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Pulserar trycket så kanske det är dåligt med luft i grannens hydropress/hydrofor, dags att kolla det och vilket tryck som pumpen startar och stoppar på , ( start ca 2,5 bar stopp ca 4,5 bar ) Du har lång ledning till dig, sätt ett extra kärl hos dig på min 100 L med en backventil på inkommande, då kommer pumpen att ladda kärlet hos dig och du får då mer vatten med tryck, ju större dess bättre, för det gäller att ha vattenreserv med tryck. Det kan bli en svacka på trycket om du använder mycket innan pumpen startar igen.
Nej, det pulserar inte, utan är stadigt och bra flöde. Men trycket i duschen är lite för dåligt - inte oanvändbart, men fjösigt.

Jag har som sagt ingen aning om det ens finns någon tryckutjämnare på den ledning som går till mitt hus, eller om det är direkt från pumpen. Frånvaro av pulserande/pumpryck kan ju dock indikera det.

Så en backventil innan en hydrofor på ca 100-150 L skulle göra jobbet. Men börjar då inte pumpen gå så fort jag öppnar en kran?
 
Du ligger just nu direkt på ledningen från pumpen och det tryck som blir där, är detsamma som grannen har, det sitter en backventil i pumpen som stänger vid stopp av dito, sen när du tappar så går vattnet baklänges från grannens hydropress/hydrofon. tillbaka till korset och in till dig. Det med ett extra kärl så laddas det upp med tryck och stannar i dito.
Expl. Med kärl/backventil hos dig och grannen tappar vatten så står ditt tryck kvar och påverkas inte förrän du tappar.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ligger just nu direkt på ledningen från pumpen och det tryck som blir där, är detsamma som grannen har, det sitter en backventil i pumpen som stänger vid stopp av dito, sen när du tappar så går vattnet baklänges från grannens hydropress/hydrofon. tillbaka till korset och in till dig. Det med ett extra kärl så laddas det upp med tryck och stannar i dito.
Expl. Med kärl/backventil hos dig och grannen tappar vatten så står ditt tryck kvar och påverkas inte förrän du tappar.
Aha. Ja, så måste det vara.
Då återstår bara frågan om jag kan öka trycket i mitt system med endast en hydrofor och en backventil? För en Hydropress är väl inte att tänka på, utan tryckströmbrytare, eller?
 
I det befintliga, Öka trycket kan bara göras genom att skruva upp tryckströmbrytaren ( hos grannen ) vet du vad den står på nu, du har även ett tryckfall på vägen till dig och normalslang är kanske 25 mm, med 80 meter så blir det mycket tryckfall. Vet inte hur det skulle fungera med en s,k Jetpumpsautomat , då dom är sugande ( max 8 meter sughöjd ) men kan trycka långa sträckor. För då ska den suga i genom den befintliga i borrhålet med det motstånd som är där och backen i den är för tryck av större format. Är nog tveksam att det kommer att fungera bra, Du får fundera på det som framkommit i tråden vad som kan vara bäst..
 
En hydrofor och en hydropress gör samma sak, det är ingen skillnad i vad du behöver runt omkring. Backventil tycker jag inte att du ska ha.

Med tanke på att det är en ejektorpump eller dränkbar pump som gällt gissar jag att det är en så djup brunn att det inte är aktuellt att suga vatten direkt från den. En tryckstegringspump är möjlig att ha. Men det är nog inte ett förstahands val.
 
  • Gilla
Rickard Olofsson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.