Har nu ägt detta hus i 10 år (byggår 1956) Golvet knarrar bara mer och mer. I hall, sovrum, kontor och vardagrum. I Sovrum, kontor och vardagsrum är det ekparkett (Från det huset var byggt) Hall verkar dock ha lagts klickgolv (någonstans kring 90-00-talet. Är betonggrund till källare. Känner ingen lukt. Men tycker det är konstigt med att det bara knarrar mer och mer. I V-rum stack en parkett bit upp 5 mm. Limmade och körde ner den med tyngd. Men är orolig över om det kan vara vattenskada under. Har alltid behövt fylla på det vatteburna systemet varje år lite då och då. Kan knarrande golv vara tecken på vattenskada?
 
BirgitS
Vet du något om hur det är uppbyggt under parketten, typ ligger det på sand, regler eller vad?
Om du inte redan vet så kanske du kan se det genom att ta loss en tröskel.
Om det är sand så kan den flytta sig i sidled, bort från gångstråken, och då blir det svikt och knarr i gångstråken.
 
  • Gilla
Fröken Händig
  • Laddar…
Har inte varit in under de golv där det ligger parkett. Bara rivit ut golvet i köket och då det där låg korkmatta med plastmatta på så var det bara betong rakt under dem. Hade ingen aning om att det kunde ligga sand under. Man känner definitivt att det sviktar dock. Sen har jag nog någon grad högre än normalt i huset eftersom jag är så frusen. Trä är ju levande material så det är ju möjligt det reagerat på det också. Får nog se om det går att skruva bort en tröskel någonstans och se efter.
 
Har du det varmt blir luften väldigt torr på vintern(låg rf), det påverkar givetvis golvet.
 
Helt normalt med knarrande golv, särskilt i äldre hus.
Våra golv knarrar nu på vintern, men blir helt tysta på sommaren. Pga att träet torkar/krymper på vintern när det är så låg RH inne, medan på sommaren med högre RH så blir det fuktigare och sväller.
 
BirgitS
Oldboy Oldboy skrev:
Helt normalt med knarrande golv, särskilt i äldre hus.
Våra golv knarrar nu på vintern, men blir helt tysta på sommaren. Pga att träet torkar/krymper på vintern när det är så låg RH inne, medan på sommaren med högre RH så blir det fuktigare och sväller.
Fast om TS knarrande bara beror på att träet torkar vintertid så borde det väl inte bli värre år från år?
 
Om huset har betongbjälklag mot källaren, gissar jag att parketten är spikad i reglar (typ 2x3 tum) som är infästa i betongen. Det är säkert lamellparkett som är spikad direkt i reglarna. Lamellbrädorna, som ekfaneret är limmat på, uppträder som plywood med mycket begränsade rörelser. Jag gissar att knarret har att göra med hur reglarna är infästa i betongen, troligen i ingjutna trästycken, brädor/klossar eller liknande. Om dessa senare utsätts för röta pga fukt, tror jag att knarr kan uppstå. Fuktutslag kan man kanske upptäcka från källaren, men för att bli riktigt säker måste man bryta upp delar av parketten. Fukt kan ha uppstått genom vattenläcka annars är den här typen av betongbjälklag mycket torra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Knarr uppstår när två ytor gnider mot varandra. Fullt möjligt att det ökar med tiden. När väl två ytor börjar släppa taget så är det sannolikt att det sakta men säkert förvärras och sprider sig.
Enl min erfarenhet är det mer regel än undantag att gamla trähus knarrar. Inte överallt, men någonstans. Särskilt brädundergolv, trappor samt riktig ekparkett av lösa stavar.

Sedan om det är mellan parkettbrädor, eller mellan parkettbrädor och underlaget är inte lätt att säga.
Kanske (troligtvis?) har golven slipats och lackats om? De bör ju vara rätt slitna om de är från -56.
Det kan påverka. Lack har en tendens att agera som klister i skarvarna, vilket påverkar brädornas möjlighet att röra sig.

Vattenskada förefaller tveksamt då det är flera rum.
 
  • Gilla
Kristoffer Olofsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.