Vi är snart klara med bygget av vårt nya hus. (1,5 plans trähus på ca 300 kvm)
Vår entreprenör har ombesörjt hyra och tömning av container för byggavfall, men vi ska stå för kostnaden.
Vi har hittills blivit fakturerade 117.000 kronor för detta!
Är det någon som har erfarenhet av om detta är rimliga kostnader?
Känns som vi blir blåsta på väldigt mycket pengar... :worried:
 
Jag brukar lägga runt 400’ exkl. moms när jag bygger 100 lägenheter på jobbet. Så ja, du har blivit riktigt blåst.
 
J jrdisman skrev:
Vi är snart klara med bygget av vårt nya hus. (1,5 plans trähus på ca 300 kvm)
Vår entreprenör har ombesörjt hyra och tömning av container för byggavfall, men vi ska stå för kostnaden.
Vi har hittills blivit fakturerade 117.000 kronor för detta!
Är det någon som har erfarenhet av om detta är rimliga kostnader?
Känns som vi blir blåsta på väldigt mycket pengar... :worried:
Varit sorterat eller osorterat avfall? Hur många vändor?
Osorterat byggfall som sen måste sorteras på mottagningen kostar galet mycket.

Antar att då det är ett nybygge att det iaf inte är något riskavfall med-
 
Låter jättemycket. För en vanlig villa brukar det gå på 20 - 30000:-
 
Vi rev ut knappt 100kvm vilket blev en full 35kbm container med ca 10ton osorterat byggavfall. En härlig blandning av gips, isolering, trä, spirorör och vinylmattor. Totalt inkl. transport, hyra och behandlingsavgift ca 11500 plus moms.
 
Sortera har en 20kbm container. Ink, transport, hyra 1 vecka och tömning kostar den 7500kr.

Där går all byggsoppor I. Så frågan är. Hur många containers är det?
 
  • Gilla
jrosenthal och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Varit sorterat eller osorterat avfall? Hur många vändor?
Osorterat byggfall som sen måste sorteras på mottagningen kostar galet mycket.

Antar att då det är ett nybygge att det iaf inte är något riskavfall med-
Avfallet har förvisso varit osorterat och med fyra tömningar (totalt ca 16 ton), men inget riskavfall.
 
Taxor är ju olika, vi betalar 1070kr/ton för osorterat byggavfall, 900kr/h för transport och 65kr/dag för hyra av valfri container 11/22/35kbm. Moms tillkommer. Detta från kommunala bolaget som tar samma taxa från företag och privatpersoner.
 
  • Gilla
jrdisman
  • Laddar…
J jrdisman skrev:
Avfallet har förvisso varit osorterat och med fyra tömningar (totalt ca 16 ton), men inget riskavfall.
Då låter det dyrt. För fyra stora containers blandat hade jag tänkt max 60. Och då är det dyrt redan då :)

Med dina siffror på förbrukning snarare 30-40. (Om man räknar med att containrarna står ett tag)
 
Redigerat:
  • Gilla
jrdisman
  • Laddar…
Låter som ni har byggaren löpande. Be att få se originalfakturan. Det har ni rätt till.
 
  • Gilla
jrdisman
  • Laddar…
Har du sett fakturorna? Om inte kräv att få se dom
 
  • Gilla
jrdisman
  • Laddar…
Hur fasiken kan det bli 4 container med avfall vid nyproduktion. Ska man riva ut och bygga om så kan jag absolut förstå det, men vid nybygge? :thinking:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Hur fasiken kan det bli 4 container med avfall vid nyproduktion. Ska man riva ut och bygga om så kan jag absolut förstå det, men vid nybygge? :thinking:
Du får tänka på att alla grannar också skall passa på och slänga sina begagnade TV och annat skräp... :)

Byggde nyligen hus, visserligen 160+85 kvm, men tror vi betalade för två containers. Och absolut inte i närheten av sådana här summor, 20-30.000 tror jag.
 
Om man räknar högt på osorterade/blandavfall så skulle jag räknat på ca 15.000:-/cointainer
Undrar också hur det kan gå åt 4st på ett nybygge...
Har dom gjort massa fel så dom måste hämta hem pengarna på cointainers??
 
Eller har de slängt fel saker så det åkt på straffavgift, eller betala allt som farligt avfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.