...vem gör bästa värmepumpen Nibe eller IVT?



...eller kan rent av någon av uppstickarna, Thermia, CTC, Carrier, vara bäst?
 
Svenne Banan skrev:
...vem gör bästa värmepumpen Nibe eller IVT?



...eller kan rent av någon av uppstickarna, Thermia, CTC, Carrier, vara bäst?
Skilnaden mallan pumparna är för linte för att ranga domk i nån ordning. Viktigare att borrhål & radiatorsystem blir rätt dimensionerade, för att inte glömma storleken på pumpen som inte ska vara för liten heller!
 
Ja det finns viktigare saker att fokusera på fabrikatet. Min magkänsla säger ändå att jag skulle välja mellan Nibe och Thermia där jag antagligen, igen, skulle välja Nibe pga ett bättre pris.

Som bubblare listar jag CTC tack vare tekniska lösningar som jag tror passar vissa installationer väldigt bra.

Jag ser egentligen ingenting som talar för IVT (förutom att dom är stora) eller övriga spelare (som väl mest OEMar de tre storas produkter).

 
Svenne Banan skrev:
...vem gör bästa värmepumpen Nibe eller IVT?



...eller kan rent av någon av uppstickarna, Thermia, CTC, Carrier, vara bäst?
Skulle inte kalla Thermia uppstickare när de faktiskt började göra värmepumpar för villor redan på 70-talet. Snarare så att IVT är en uppstickare som lägger det mesta medlen på marknadsföring för att verka stora.
 
MathiasS skrev:
Ja det finns viktigare saker att fokusera på fabrikatet. Min magkänsla säger ändå att jag skulle välja mellan Nibe och Thermia där jag antagligen, igen, skulle välja Nibe pga ett bättre pris.

Som bubblare listar jag CTC tack vare tekniska lösningar som jag tror passar vissa installationer väldigt bra.

Jag ser egentligen ingenting som talar för IVT (förutom att dom är stora) eller övriga spelare (som väl mest OEMar de tre storas produkter).
Hur tänker du när du skriver denna rekommendation?

Har du kunskaper om Nibe, Thermia, CTC och IVT?

Är det ett eget tyckande som du rekommenderar?

En investering i VP-anläggningen är en stor investering. Att få rekommendationer är viktigt, och lika viktigt är att de fakta som presenteras har substans i verkligheten.

 
Plexus skrev:
[quote author=MathiasS link=1147099138/0#2 date=1147175288]Ja det finns viktigare saker att fokusera på fabrikatet. Min magkänsla säger ändå att jag skulle välja mellan Nibe och Thermia där jag antagligen, igen, skulle välja Nibe pga ett bättre pris.

Som bubblare listar jag CTC tack vare tekniska lösningar som jag tror passar vissa installationer väldigt bra.

Jag ser egentligen ingenting som talar för IVT (förutom att dom är stora) eller övriga spelare (som väl mest OEMar de tre storas produkter).
Hur tänker du när du skriver denna rekommendation?

Har du kunskaper om Nibe, Thermia, CTC och IVT?

Är det ett eget tyckande som du rekommenderar?

En investering i VP-anläggningen är en stor investering. Att få rekommendationer är viktigt, och lika viktigt är att de fakta som presenteras har substans i verkligheten.

[/quote]

Ja det är eget tyckande, dock inte helt gripet ur tomma luften. Jag skriver "magkänsla" som du ser och det är precis vad jag menar också.

Jag har nog också större kunskaper om hur dessa funkar än vad medelsvenson har, men hade här varken tid eller ork att vara detaljerad, därför skriver jag "magkänsla".

Jag gillar Nibe och Thermia för att man reglerar efter gradminuter (eller integral om du vill kalla det så) - jag tycker det är ett bra sätt att reglera på och är mycket nöjd med hur det fungerar här i huset. Det är några få dagar på våren som reglermetoden inte är optimal men inte ens då har jag några besvärande problem med det.

Jag gillar CTC för att man har tänkt till som fan när man byggt pumpen. Inbyggd acktank och realtidsgrill av varmvattnet. Hade jag inte räknat med att ha en bubbelochsprutpool på en halvkubik så hade jag köpt en CTC och sluppit installera volymförstorare och annat. Synd att ingen annan tänkt till som dom. Jag har hört att många har problem med inställningen av pumpen (svår att förstå sig på) men det skulle jag kunna leva med eftersom jag är både mer intresserad än dom flesta och dessutom stolt kan uppvisa högskolebetyg i digital och analog signalbehandling... :cool:

Lägger jag ihop ett och ett så förstår jag att du surnat lite för att jag inte tycker att tex Carrier (eller IVT va?) med sin annorlunda reglering är nått att ha - eller var det inte därför du lyfte den två år gamla tråden? Ska jag gissa att du säljer/installerar Carrier eller IVT för att tjäna ihop levebrödet?

Om du tycker att min magkänsla är helt fel - varför inte berätta varför den är helt fel och motivera din åsikt?

 
  • Gilla
andrho
  • Laddar…
Jag gillar Nibe och Thermia för att man reglerar efter gradminuter (eller integral om du vill kalla det så) - jag tycker det är ett bra sätt att reglera på och är mycket nöjd med hur det fungerar här i huset. Det är några få dagar på våren som reglermetoden inte är optimal men inte ens då har jag några besvärande problem med det.
Vår och höst är en ganska stor del av eldningssäsongen.... kanske to.m. så mycket som 50%. Gradminuterregleringen fungerar inte bra då. Som du själv säger så är den inte optimal. Att ange några "få dagar" är lögn.

Även på vintern är regleringen bristfällig. De som saknar volymförstorare och ställt gradminuter på t.ex. 200/1000 får överpendling i rumstemp om kall natt blir varm dag. I alla fall en pump som producerar värme då inte behovet finns. Naturligtvis måste vissa parametrar vara uppfyllda om problemet skall uppstå. Utan volymförstorare och gradminuter på default dvs. 60/300 har den kanske många start/stopp istället.

Lägger jag ihop ett och ett så förstår jag att du surnat lite för att jag inte tycker att tex Carrier  (eller IVT va?) med sin annorlunda reglering är nått att ha - eller var det inte därför du lyfte den två år gamla tråden? Ska jag gissa att du säljer/installerar Carrier eller IVT för att tjäna ihop levebrödet?
Nej, jag säljer/installerar inte IVT/Carrier/AutoTerm, men däremot har jag en IVT HT7:a i mitt hus.

Jag åker runt och optimerar (inte som levebröd) befintliga anläggningar, och vill lämna en så optimal anläggning som möjligt. Av Nibe/Thermia/IVT, är det endast IVT som klarar alla väderförhållanden/årstider med samma inställningar. Lämnar jag en Nibe med t.ex. kurva 7 rumskomp 3 och gradminuterna på 200/600, och kunden ringer när han/hon upptäcker att pumpen producerar värme då rumstempen är 1,5° över börvärdet.....har jag svårt att förklara varför. Eller rättare sagt, måste jag förklara att regleringen är konstruerad så, och inte beror på en felaktig inställning av mig. (misstankarna faller på mig i alla fall)

På varmepumpsforum.com skriver jag under namnet Lexus. Klistrar in det jag skrivit om IVT.

"Rumsgivare är A och O på en IVT. Den fungerar inte bra utan. Det blir övertemp, undertemp samt onödig TS.

IVTs rumgivare korrigerar värmekurvan redan då ärvärder är 0,1° från börvärdet, och det med 5° som default. Exempel med 0,3° övertemp petar den ner börvärdet på VB med 1,5°.

En IVT med liten vattenvolym i golvslingor/radiatorer kan få många start/stopp. En volymförstorare är den bästa lösningen på det problemet. Att höja VB-diff för att få färre starter fungerar inte bra, men kan fungera bra tillsammans med rumsgivare.

Vad jag vet, så är det en "bugg" i Regon som gör att TS går in "onödigt". Om pumpen klarar av att nå stoppvärdet men TS-minutrarna har räknat till 0 och ramptiden har startat, så kommer TS att gå in 10-20 minuter vid nästa kompressorstart. Det har hänt mig 2 ggr i vinter dvs.  20-40 minuter "onödigt" TS.

Med rumsgivare och ev. volymförstorare samt de grundläggande åtgärderna vid VP-installation (rätt kurva, rätt deltaT, öppna termostater osv.), har du en IVT som fungerar bra med utegivaren på norrväggen. Den fungerar bra med många gäster och levande ljus. Den fungerar bra höst och vår. Den fungerar även bra vid snabba väderomslag. Den fungerar bra på vintern. Det finns stora möjligheter till färre start/stopp än drifttimmar.

Allt detta med samma inställningar året runt."  

Om du tycker att min magkänsla är helt fel - varför inte berätta varför den är helt fel och motivera din åsikt?
Jag anser man ska lyfta fram alla negativa sidor på alla pumpar oavsett fabrikat. Jag anser gradminuterregleringen har brister, men så länge alla Nibe/Thermia-ägare lovordar regleringen så kommer de väl knappast att förbättra den.

Ett forum är en ypperlig plats att lära och utbyta erfarenheter. Är här för att dela med mig av mina kunskaper/erfarenheter, men framför allt för att lära mig mera. Därav min fråga till dig angående din volymförstorare. Jag rekomederar ofta volymförstorare (typ 200 lit) och ville veta hur det fungerar med 500 liter.
 
 
Jag har nibe & har kört den både med & utan volymförstorare.
Gradminuter styrningen är kanon & skapar ingen som helst pendlig i rumstempen. radiatorvattnet pendlar en del, men detta påvarkar inte rumstempen.
Jag har inte haft nån annan sorts reglering, men har svårt att tro att nått annat funkar bätre både komfortmässigt & siltage mässigt.

det handlar enbart om att ställa in pumpen rätt!!!
 
CarMan skrev:
Jag har nibe & har kört den både med & utan volymförstorare.
Gradminuter styrningen är kanon & skapar ingen som helst pendlig i rumstempen. radiatorvattnet pendlar en del, men detta påvarkar inte rumstempen.
Jag har inte haft nån annan sorts reglering, men har svårt att tro att nått annat funkar bätre både komfortmässigt & siltage mässigt.

det handlar enbart om att ställa in pumpen rätt!!!
Hej CarMan

Menar du att du kan ställa in regleringen så att Niben INTE producerar värme, då rumsgivaren visar 1,5° övertemp, rumskomp 3, värmekurva 7, +10° på utegivaren och ratten på 0.

Då blir jag väldigt glad om du beskriver hur man gör.
 
Plexus skrev:
[quote author=CarMan link=1147099138/0#8 date=1148817735]Jag har nibe & har kört den både med & utan volymförstorare.
Gradminuter styrningen är kanon & skapar ingen som helst pendlig i rumstempen. radiatorvattnet pendlar en del, men detta påvarkar inte rumstempen.
Jag har inte haft nån annan sorts reglering, men har svårt att tro att nått annat funkar bätre både komfortmässigt & siltage mässigt.

det handlar enbart om att ställa in pumpen rätt!!!
Hej CarMan

Menar du att du kan ställa in regleringen så att Niben INTE producerar värme, då rumsgivaren visar 1,5° övertemp, rumskomp 3, värmekurva 7, +10° på utegivaren och ratten på 0.

Då blir jag väldigt glad om du beskriver hur man gör.
[/quote]


om den produserar värme så kan det bero på att du inte ska ha rumskomp 3 utan 4 eller 5, detta får man provasig frem till & det kan ju vara så enkelt att du satt inne givaren på fel ställe.

att du överhuvud taget når en över temp på 1,5 grader dyder ju på att du har fel kurva, är du säker på att du ska ha kurva 7 & ratten på noll?
här har du säkert stalt in allt fel!!!

om allt är rätt instalt så når man inte denna övertemp om den inte kommer från extärn värmekälla, typ kamin m.m. & då produserar pumpen garenteraet ingen värme, jag lovar !
vid vissa förhålanden så kan pumpen produsera värme, fast du tycker att det inte behövs, men deta är för att det smarta reglersystemet ser till att rumstempen inte skiftar för mycke. (ett exempel är att du har 0,5 grader över det du vill ha & ytter tempen sjunker kraftigt, då kan pumpen starta o därmed kompenserar den för den värme som snart behövs.) i deta fal kan rumstempen stiga med yttligare 0,1 grad

det ända som är dåligt med nibes reglersystem är att inegivaren inte kompenserar på mer än helgrader, displayen visar halvgrader, men ingen kompensering sker fören vid hel grad. Här hade man vilet haft justering för varje tiondelsgrad.
---------------------------

FAKTA KVARSTÅR HAR DU LYCKATS FÅ PUMPEN ATT PRODUSERA VÄRME NÄR DU HAR 1,5 GRADER VARMARE ÄN VAD DU VILL HA, SÅ HAR DU FEL KURVA & FEL FINJUSTERING
 
Plexus skrev:
Jag anser man ska lyfta fram alla negativa sidor på alla pumpar oavsett fabrikat. Jag anser gradminuterregleringen har brister, men så länge alla Nibe/Thermia-ägare lovordar regleringen så kommer de väl knappast att förbättra den.

Ett forum är en ypperlig plats att lära och utbyta erfarenheter. Är här för att dela med mig av mina kunskaper/erfarenheter, men framför allt för att lära mig mera. Därav min fråga till dig angående din volymförstorare. Jag rekomederar ofta volymförstorare (typ 200 lit) och ville veta hur det fungerar med 500 liter.
Kloka ord.

Kanske är det så att vi gradminutare inte tittar tillräckligt noga för att se bristerna - vad vet jag.... Hur man ska jämföra vet jag inte riktigt. Det handlar ju om komfort och pengar. Några invändningar mot komforten orsakat av gradminutregleringen (eller vattentanken) har jag inte - om jag skulle spara några kronor på en reglering a la IVT, det vet jag inte. Tror du verkligen det?

Angående storleken så är den i största laget kanske. Jag räknade på tiden det tog för min 7kW pump att värma denna volym (givet någon hysteres i gradminutunderskottet) och då tyckte jag att 500 var lagom. Den invändning jag kan ha mot tanken, som installerad hos mig (i serie med framledning), är att cirkulationen när jag bara kör någon enstaka golvvärmeslinga borde vara tveksam. Det fungerar dock och jag har inte haft några problems med hög returtemp eller liknande, men jag funderar ändå över möjligheterna att öka cirkulationen. Man kanske borde haft en kopparslinga i tanken för värmning av radiatorvatten och sedan låta vpn cirkulera vattnet i tanken bara - fortfarande flytande kondensering.
 
I mina ögon är 500 liter också i största laget. även jag brukar säga 200 lite är lagom.
men vad som igentligen avgör hur stor volym man ska ha är ju många olika parametrar!

För att få snabb reglering vill vi ha minsta möljiga volymförstoring.
men för att ha bra COP så vill vi har låg framlednings tempratur.
har man en kraftig värmepump, jämfört med vad man har för värmebehov eller radiatorsystem, så stiger framledningstemepn "för fort" & detta morverkar volymförstoraren.

en annan sak volymförstoraren gör är att minska antalet starter & öka pumpens & borrans vilotid.

Vad som är rätt o fel är halt inviduellt.
viktigt är att altid justera in radiatorsystemet så det funker helt utan termostater, innan man bestämersig för att införskaffa en volymförstorare, för har man en klen pump så kan en volymförstorare göra att systemet blir för segt, eller rättare sagt pumpen är förklen & tar då hjälp av elpetronen för at systmet inte ska bli försgt.
 
Tja, som syns av den här diskussionen så är det högst subjektivt vad man anser vara bäst.. Här är mina tankar runt de olika märkena

Nibe
Mycket bra pump med goda inställningsmöjligheter, inget extraordinärt

Thermia
Typ som Nibe , fast med lite mer inställningar i datorn och lite dyrare.

IVT
En helt okej pump, men med tråkig styrdator.

CTC
En mycket fiffig konstruktion med flera fördelar.

Datorn är lätt att ställa in, dock är det svårare att göra olika specialinställningar för optimal ekonomi. CTCs konstruktion drar i många fall mer el-tillskott än vad som behövs för varmvattnets skull. :(

Skulle jag köpa idag skulle det nog bli en Nibe eller CTC.
 
om den produserar värme så kan det bero på att du inte ska ha rumskomp 3 utan 4 eller 5, detta får man provasig frem till & det kan ju vara så enkelt att du satt inne givaren på fel ställe.
Ja, då säger vi rumskomp 5 då......men det hjälper inte....pumpen startar när den snurrande radiatorvattnet faller under 25°....vilket inte kan undvikas dvs. pumpen kommer att producera värme till radiator/golvslingor trots 1,5° övertemp.

Vi kan dra ner finjusteringen ett par snäpp också när vi ändå håller på...  det hjälper inte. Pumpen kommer att starta i alla fall.

att du överhuvud taget når en över temp på 1,5 grader dyder ju på att du har fel kurva, är du säker på att du ska ha kurva 7 & ratten på noll? här har du säkert stalt in allt fel!!!
SOLEN värmer huset.

om allt är rätt instalt så når man inte denna övertemp om den inte kommer från extärn värmekälla, typ kamin m.m. & då produserar pumpen garenteraet ingen värme, jag lovar !
Solen värmer huset/rummen till 1,5° övertemp.

vid vissa förhålanden så kan pumpen produsera värme, fast du tycker att det inte behövs, men deta är för att det smarta reglersystemet ser till att rumstempen inte skiftar för mycke. (ett exempel är att du har 0,5 grader över det du vill ha & ytter tempen sjunker kraftigt, då kan pumpen starta o därmed kompenserar den för den värme som snart behövs.) i deta fal kan rumstempen stiga med yttligare 0,1 grad
Oj, det var en smart pump...som vet när det blir kallare ute.

det ända som är dåligt med nibes reglersystem är att inegivaren inte kompenserar på mer än helgrader, displayen visar halvgrader, men ingen kompensering sker fören vid hel grad. Här hade man vilet haft justering för varje tiondelsgrad.
Hmm... det enda? Nja, nog hittar jag mer att klaga på.

FAKTA KVARSTÅR HAR DU LYCKATS FÅ PUMPEN ATT PRODUSERA VÄRME NÄR DU HAR 1,5 GRADER VARMARE ÄN VAD DU VILL HA, SÅ HAR DU FEL KURVA & FEL FINJUSTERING
Kurvan och finjusteringen är rätt, om inte solen lyser från klarblå himmel. Nu lyser den rätt ofta, och med +10° på utegivaren så kan det faktiskt bli övertemp inomhus utan intern värmekälla. Nu står det däremot en värmekälla med märket Nibe och hjälper solen att värma den redan övertemperarde huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.