Om man kör på 500 bauroc och med Isover 35 ull i taket. vilken tjocklek bör man då ha?
Bör man överdimensionera en aning eller man förlorar för mycket på 2:a plan, andra sidan behöver jag lite utrymme för FTX i kortväggen.
Bifogar bild så du kanske kan klura ut hur jag tänker :) Sen får min konstruktör fixa resten.

Undrar även över skillnad på isolervärdet för fönster. 0.96 eller 0.72. priset för det senare kostar dubbelt upp. finns det någon vettig vinning i att betala dubbelt?
 
  • Handritad byggskiss med mått för väggar, isolering och planlösning för ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en husfasad med dimensioner och anteckningar om isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollar du villa Grebbestad så får du en bättre syn över helheten. Finns anledning till jag anlitar konstruktör :)
 
Skillnaden ser du ju i isolervärdet. Jag skulle gå på dom bättre ändå. Lägre förbrukning och mindre kallras.

Jag vill föreslå att du reducerar antalet fönster och istället gör dom mycket bredare och kanske högre, mina somrumsfönster är t.ex 12x19, riktigt skönt. Och kanske även öka på lite i våningshöjd.

Hur ser planlösningen ut på båda plan?
Du kan få väldigt bra respons här med hela utformningen av huset om du laddar upp lite mer information om ditt tänkta projekt.
Vi är många som byggt hus och skulle gjort en del saker annorlunda i efterhand ;)
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Jag var inne på någon beräkningssida med isolervärde av fönster. skillnaden mellan 1.3 och 0.7 var inte imponerande om man kan lita på den.

Vi tycker tjusningen med alla fönster på södersidan är dom avlånga "liggande" fönsterna är ljusinsläppet på den halvan som har öppet upp i nock. Vi har lagt allt krut på den sidan. synliga limträ på c:a 3400mm i taket som är öppet.

Andra halvan är taket/golvet sänkt (2400mm) pga att minska ner ytan för trappan till 2:a plan och för att få större rum där uppe och därav höjda ytterväggar på 4000mm. även för att kunna isolera taket så mycket som behövs.

på 2:a plan blir det c:a 3 steg upp till gången i mitten av kupan (2400mm bred) för att gå ut till balkongen, med räcke på sidorna och så man ser ner i kök och vardagsrum.

För engångs skull är både jag och frugan överens om hur vi vill det ska se ut "även om det tog tid" :)

Tips och ideer som inte ändrar helhetsbilden totalt mottages tacksamt.
 
  • Handritad skiss av husfasad med markeringar för fönsterstorlekar och takhöjder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av husplan med mått och noteringar om isolervärden och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
glömde skriva att innerväggen ska vara bärande i vår konstruktion.
 
Det är framförallt fönstren som jag är kritisk mot. Ett modul 6 brett fönster i en 500mm tjock vägg blir en skottglugg då fönsterytan blir smalare än väggtjockleken.

Starkt råd att gå upp till modul 12 på bredden och där du har 2st 10x17 fönster, byt ut det mot ett 20x17. De flesta fönster görs på beställning så du kan lika gärna ta ett stort istället för 2st små.

Sen, småtrappor är väldigt opraktiskt så undvik all form av trappor om det går.
 
Jag tycker inte huset känns tillräckligt genomarbetat och detaljerat. Möblera planlösningen med allt så ni förstår bättre vad som får plats och behövs. T.ex. öka utbyggnaden lite. Den synliga balken behövs nog inte heller

Ritad planlösning för ett hus med handskrivna kommentarer som föreslår ändringar och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Åkesson
  • Laddar…
På vänster sidan blir det svårt att öka till 17 höga fönster, då där är 2400mm i takhöjd. att bredda fönsterna till 1200mm håller vi med om.
Fönster vardagsrum 11x18 ska också funka.

Köket 12x17 vet jag inte om det blir bra då vi vill ha 1m till underkant, då kommer det gå 2700mm upp. 12x11?

Bredden på "utbyggnaden" är 3m och vi ska ha köksbord där och det räcker för vår del. Fönster 20x17 och 2st 15x17 i utbyggnaden funkar med. Balken krävs nog för hela kupan vilar på den. I utbyggnaden blir det också 2400mm i takhöjd.

Pardörr från kök till uteplats tar av köksväggen. tror du man kan behålla altandörr 10x21 och bredda fönster till 8x11 så dom sitter ihop?

Trappstegen till utgång till balkongen är för att hålla takhöjden nere i vänstra halvan. kommer bara användas lugna dagar, och dom är få här i skåne :)
 
När det gäller fönster och dörrstorlek så bestäm höjd på överkant så alla linjerar. Och försök hålla mått så lika som möjligt. Tänker på köket där att ett fönster bredd 10 kanske passar bättre bredvid dörren.

Överkant på era fönster bör bli 210cm så modul 21
Underkant ovanför köksbänk 1m modul 10, då blir ju dessa fönster 11 höga
Underkant sovrum etc. Föreslår jag 50cm då kan man ha det som sittbänk också. Då blir det modul 16 på höjden, men man tar den höjd man gillar.


Där jag föreslog att ni ska bredda lite är för att det är så trist att i efterhand komma på att man byggt det lite för trångt. Om någon sitter vid bordet blir det tight att gå förbi bakom och det är så liten skillnad att lägga på lite extra där.
Såhär:
Bord = 90cm
Sittande person = 40cm 2x = 80cm
Passage bakom = 60cm 2x=120cm
Totalt 90+80+120 = 290.
Det går precis på 3m men ni blir låsta till möblering etc och det kommer upplevas lite trångt
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen.

Tar man 10 istället för 8 vid dörren i köket så ser det nog knasigt ut med det avlånga fönstret ovanför.

Blir till att ändra i mina skisser. har inte tänkt på det ser dumt ut med ex. 200mm vägg mellan ett fönster och en dörr.

Nu bär det av till jobb, får fortsätta i morgon.
 
Hur blir det att sätta ett fönster i direkt anslutning till en dörr? alltså sidan om varann fästa i varann?

Pågår förhandling med frugan om att välja större fönster :)

Gäller främst altandörren och fönstret i köket och även dörr och fönster ut till balkongen.
 
Man sätter en regel mellan som man skruvar fönstret i. Då kan man sen dra fönsterbrädan fram till fönstret. Såhär är det gjort hos oss, det är en stolpe mellan som avlastar en limträbalk.

Visa bilaga 378103
 
  • Utsikt genom ett fönster med flera rutor mot ett ljust hus och trädgård, regel synlig nertill för avlastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.