billy_baver skrev:
En totalförstörd villa ersätts med en ny av samma typ och storlek och med samma standard. MEN försäkringsbolaget drar av ett belopp beroende av husets ålder. Detsamma gäller hemmets lösöre och husdetaljer som är bytta efter husets byggår.

På så vis tvingas ägaren SJÄLV bekosta en kännbar del ur egen ficka TROTS att villan varit fullförsäkrad och ganska ny. Detta är ofta också orsaken till att man ser tomter till salu med ruinerna av brunna hus. Ägarna har helt enkelt inte haft råd att återställa sina hem.
Vi har vårt fritidshus försäkrat, och enligt bolaget då vi tecknade denna (fullvärdes)försäkring så får vi ett nytt hus uppbyggt om vårt nuvarande brinner ner. Och vi får alltså ett hus som byggs enligt dagens normer. T.ex. kommer eventuellt nytt hus att få treglasfönster vilket vi inte har idag.

Enligt den information vi fick när vi tecknade försäkringen så skulle inga avskrivningar göras, utan vi får ett nytt lika stort hus, punkt slut.

Nu börjar man ju undra om det kanske inte var så enkelt och så bra som vi trodde. Kan det alltså vara så att vi egentligen inte kommer att få mer än någon tusenlapp? Vårt nuvarande fritidshus är ju ett ansenligt antal år gammalt.
 
Så vitt jag vet så blir det alltid åldersavdrag för ytskikt, och saker som fönster, men det är ju ändå så att den största delen av ett bygge ersätts till 100%

I praktiken så blir det alltid kostnader som inte ersätts, ex. så har jag en släkting som fick sitt hus återuppbyggt efter en brand för några år sedan, där ersatte inte försäkringen bygglovskostnader och inte heller byggfelsförsäkringen. Och där fanns vissa standardhöjande detaljer som krävdes för bygglovet som inte heller ersattes. Så jag är lite tveksam om ditt exempel med 3-glasfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.